O investigație detaliată a fost deschisă de Comisia Europeană, care vrea să afle dacă măsurile de sprijin adoptate de România în favoarea companiei Blue Air respectă normele UE privind ajutoarele de stat.
- „Comisia Europeană a inițiat o investigație detaliată pentru a evalua anumite măsuri de sprijin adoptate de România în favoarea companiilor aeriene Blue Air Aviation (denumită în continuare Blue Air) respectă normele UE privind ajutoarele de stat. Compania aeriană română Blue Air se confruntă cu dificultăți financiare din 2019 și deschis din martie 2020, la fel ca alte întreprinderi active în sectorul aviației, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus. Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare a societății”, potrivit unui comunicat de presă, citat de Mediafax.
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, și anume o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus și al restricțiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impus de România și alte țări și țări și o garanție publică de aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarea șase luni. România s-a angajat să se asigure că garanția publică împrumutului pentru salvarea va înceta șase luni sau că va comunica Comisia fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.
„În această etapă, Comisia este preocupată de faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare. Comisia va efectua o investigație detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate.
În special, Comisia va examina dacă planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu, contribuția proprie a Blue Air sau contribuțiile de pe piață la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente și nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure că ajutorul de restructurare este proporțional și dacă există măsuri adecvate pentru a se limita denaturărilor concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.
Inițierea unei aprofundate oferă României și părților terțe interese interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilităților de investigare a prezentei observații. Faptul că a fost inițiată o investigație nu anticipează în niciun caz rezultatul acestuia”, conform comunicatului.
Ce prevăd normele UE privind ajutorul pebtru întreprinderi în dificultate
- Se poate acorda ajutor pentru o durată până la șase luni („ajutor pentru salvare”).
- Ulterio, statutul membrului trebuie să notifice Comisia un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat.
- Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără niciun alt sprijin din partea statului, că societatea contribuie într-o măsură suficientă la costurile de restructurare și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul de restructurare. ajutorul unor măsuri de compensare care includ în special, măsuri structurale sau comportamentale.