Politica

Comisia Europeană cere scăderi reale de pensii la magistrați și militari. Între timp, ministrul Apărării, se hărnicea să creeze o nouă categorie de pensionari speciali: civilii care lucrează în armată, poliție și servicii secrete se pot pensiona mult mai repede, la fel ca militarii

Comisia Europeană cere autorităților de la București, potrivit unei scrisori consultate de G4Media, să modifice radical actualul proiect de lege privind pensiile speciale (ale militarilor, magistraților, diplomaților etc.). Oficialii de la Bruxelles arată că proiectul ar face doar economii ”foarte limitate” și nu rezolvă principiul echității. Scrisoarea arată că pensiile militare ar trebui diminuate prin scăderea așa-numitei ”rate de înlocuire” (procentul pe care pensia îl reprezintă din valoarea salariului), iar în cazul migistraților e nevoie de creșterea duratei serviciului și un cuantum al pensiei mai mic decât în prezent.

  • Comisia Europeană sugerează ca în cazul pensiilor militare rata de înlocuire a veniturilor să fie de 45 %, iar baza de calcul să fie raportată la veniturile din întreaga carieră.
  • România și-a asumat prin PNRR reformarea pensiilor speciale, care reprezintă acum o cheltuială anuală de circa 0,8% din Produsul Intern Brut (PIB) și sunt o sursă de inechitate socială, dat fiind că nu respectă principiul general al contributivității (cu excepția pensiilor militare, care o respectă parțial). Dacă nu va face reforma pensiilor speciale, România va pierde o tranșă PNRR, valoarea acesteia urmând a fi calculată de Comisia Europeană.
  • Un proiect de lege privind reformarea pensiilor de serviciu, cunoscute drept pensii speciale, a fost depus la Parlament în decembrie 2022 de către ministrul social-democrat al Muncii, Marius Budăi. Comisia Europeană a transmis săptămâna trecută o corespondență prin care arată că proiectul nu rezolvă problemele sistemice.

Printre beneficiarii de pensii de serviciu se numără influente categorii profesionale: judecători, procurori, militari, polițiști, angajați din serviciile secrete. Însuși premierul Nicolae Ciucă e militar de carieră, general în rezervă, și a anunțat că pensiile militarilor nu trebuie modificate.

Principalele concluzii ale Comisiei Europene, așa cum apar în scrisoarea adresată guvernului Ciucă:

Evaluarea de impact a proiectului de lege arată că proiectul ar avea ca rezultat doar economii foarte limitate și nu ar aborda suficient sustenabilitatea fiscală și, în special, echitatea. În plus, nu îmbunătățește decât în mică măsură caracterul contributiv al sistemului. Evaluarea preliminară este că, în forma sa actuală, proiectul de legislație nu îndeplinește cerințele.

Recomandăm cu tărie să nu se avanseze cu adoptarea noii legislații în Parlament și, în schimb, să se reflecteze cu atenție asupra unor posibile amendamente pentru a integra rezultatele evaluării de impact a Băncii Mondiale (inclusiv opțiunile alternative de reformă).

Unul dintre obiectivele noii legislații este menținerea cheltuielilor publice brute totale cu pensiile (ceea ce include toate sistemele publice de pensii existente) stabile pe termen lung (2022-2070) la 9,4% din PIB, incluzând un mecanism de frânare în cazul în care plafonul de cheltuieli este depășit. Plafonul se aplică cheltuielilor cu pensiile din toate sistemele publice de pensii, inclusiv toate pensiile speciale, inclusiv cele militare.

Pe baza evaluării de impact a Băncii Mondiale, actualul proiect de lege privind pensiile speciale are un impact foarte limitat asupra reducerii cheltuielilor cu pensiile. Cu cât economiile care decurg din revizuirea pensiilor speciale sunt mai mici, cu atât mai puțin spațiu de manevră va avea guvernul pentru a crește gradul de adecvare a pensiilor publice, în contextul jalonului 214.

Proiectul de lege prevede în continuare perioade de cotizare substanțial mai mici decât cele din sistemul general pentru aproape toate categoriile, iar prestațiile de pensie se calculează pe baza veniturilor obținute într-un număr foarte limitat de ani.

Pensiile militare:

  • Proiectul de lege prevede o creștere a perioadei de referință a veniturilor salariale de la 6 la 12 luni consecutive în ultimii 5 ani de serviciu. Acest lucru nu ar avea aproape niciun impact asupra reducerii cheltuielilor cu pensiile.
  • Două opțiuni analizate de Banca Mondială par mai semnificative: rata de înlocuire a veniturilor de 45 % și baza de calcul raportată la veniturile din întreaga carieră. Adoptarea oricăreia dintre cele două ar aduce pensiile speciale mai aproape de principiul contributivității cerut de anexa CID. Luarea în considerare a veniturilor obținute în întreaga carieră ar trebui să fie opțiunea preferată, deoarece ar spori, de asemenea, echitatea sistemului. Această opțiune ar putea fi adoptată în combinație cu alinierea indexării pensiilor militare la cea din sistemul general, ceea ce ar asigura o rată adecvată a prestațiilor în viitor.

Magistrați:

  • Proiectul de lege prevede limitarea pensiilor la 100% din venitul net pentru noii pensionari și creșterea stagiului de cotizare. Acest lucru ar avea un impact limitat asupra reducerii cheltuielilor cu pensiile.
  • Deși deciziile Curții Constituționale limitează modificările care pot fi aduse pensiilor judecătorilor/procurorilor, ar trebui avute în vedere o durată mai mare a serviciului, un cuantum al pensiei mai mic și alinierea indexării la sistemul general pentru a alinia pensiile speciale ale magistraților la principiul contributivității și pentru a face sistemul mai echitabil.

Probabil urmare acestei scrisori, Ministerul Apărării a retras proiectul prin care crea o nouă categorie de pensionari speciali: civilii care lucrează în armată, poliție și servicii secrete se pot pensiona mult mai repede, la fel ca militarii. Între timp, Ministerul Apărării Naționale a anunțat printr-un comunicat de presă că a decis retragerea proiectului de lege ”ca urmare a observațiilor primite până la acest moment, în cadrul procedurii de transparență decizională începută în data de 17 martie”.

  • Ministerul Apărării Naționale pusese în dezbatere publică un proiect de lege care ducea la apariția unei noi categorii de pensionari speciali: angajații civili din instituțiile militare, care se vor putea pensiona anticipat.
  • Proiectul a fost pus în dezbatere publică exact în momentul în care coaliția de guvernare trebuie să demareze în Parlament discuțiile despre reforma pensiilor speciale, asumată de România prin PNRR.
  • Ministerul Apărării Naționale arată că proiectul de lege a fost elaborat de instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, ceea ce înseamnă Armata, Poliția, Jandarmeria și serviciile secrete.
  • Proiectul de lege urma să modifice articolele 29 și 30 din Legea nr. 263 / 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, adăugând la categoriile de angajați încadrați în ”condiții deosebite de muncă”.

Ministerul Apărării arăta că proiectul vizează ”crearea dreptului personalului civil care își desfășoară activitatea în instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională de reducere a stagiului de cotizare la sistemul public de pensii realizat în condiții deosebite sau în condiții speciale, prin acordarea de perioade suplimentare la calculul vechimii în muncă, în vederea pensionării, potrivit prevederilor aplicabile personalului militar, respectiv polițiștilor”.

  • Asta în timp ce deficitul bugetului de pensii din România crește constant în fiecare an, creând o presiune majoră pe bugetul general. Bugetele alocate ministerelor și serviciilor secrete care au propriile case de pensii cresc și ele constant pentru a acoperi majorările de pensii din domeniu, ajungând deja la un cuantum de 1% din PIB-ul României

Ministerul Apărării Naționale este condus de Angel Tîlvăr, iar premier este generalul în rezervă Nicolae Ciucă.