Din oras

Comerciantii din centru, somati sa isi puna firme decente. Specialistii in patrimoniu: e cam tarziu, au scapat situatia de sub control

Firme in toate culorile, luminoase, dinamice, intinse pe toata fatada si cu mesaje desantate impodobesc centrul Clujului de multi ani, iar primaria a demarat in aceasta perioada controale si sanctiuni in vederea intrarii in legalitate. Specialistii atrag atentia ca actiunea vine cam tarziu, dupa ce au tolerat ca 80% din firmele din centru sa fie ilegale si, mai mult, ca exista panouri si afisaje ilegale amplasate chiar de municipalitate in centru.

Controalele ii nemultumesc pe comercianti, acestia invocand haosul afisajului publicitar din oras, afisajul ilegal si renovarile facute dupa ureche in zona centrala.

“De ce sa imi schimb eu firma si sa platesc amenda ca am un afis pe usa, in interior, cand altii schimba fatadele unor cladiri vechi si isi afiseaza reclama unde vor ei?”, spune un anticar din centru.

“Foarte multe firme nu au nici avizele noastre si nu respecta normele. In centru, unde e zona de protectie, 80% sunt in situatia asta. In asemenea zone nu se accepta firmele perpendiculare, tuburi gen Coca-Cola si orice chestiuni stridente. Comerciantii spun ca daca respecta regulile, magazinele lor nu mai sunt observate. Drept urmare, isi monteaza firmele dupa cum ii duce capul”, a explicat Victor Cublesan, director al Directiei Judetene pentru Cultura si Patrimoniu (DJCP) Cluj.

Situatia pare insa fara iesire, pentru ca, dupa ce isi platesc amenzile, comerciantii isi fac iar propriile improvizatii publicitare.

“Sunt inclusiv firme care au afisaj legal si isi  trantesc apoi ditamai panoul, fara nici o autorizatie. Cand ajung la noi, discutia e fara sfarsit: noi le spunem una, ei vor alta. Avem aceleasi legi ca si orase ca Roma sau Munchen, insa noi facem ca la Istanbul sau Kabul. Cred ca isi fac un calcul: platesc amenda, care e de vreo 1.000 de lei si apoi imi pastrez firma”, a rezumat directorul.

Arhitectul Virgil Pop, consilier superior in cadrul DJCP Cluj si secretarul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice a rezumat si mai plastic situatia.

“Majoritatea firmelor din centru sunt ilegale, primaria a tolerat in ultimii ani toata debandada asta si orasul a ajuns sa fie balcanic, mizerabil, plin de firme si reclame ilegale. Primaria a inceput sa reglementeze situatia, dar in ceasul al 13-lea si ignorand faptul ca se afla printre principalii ilegalisti”, a atras atentia acesta.

Arhitectul face referire la prismele amplasate pe Bulevardul Eroilor si intre strada Napoca si Universitatii, cu reclame la concerte si, recent, la inaugurarea unui restaurant.

“Regulamentul spune foarte clar ca publicitatea stradala e admisa doar cand e vorba de evenimente in interesul comunitatii, or, inaugurarea unui restaurant, e doar reclama. Clujul e impanzit cu reclame la telefonie, spectacole, concerte”, a explicat el.

Pentru a intra in legalitate, comerciantii trebuie sa se prezinte la DJCP Cluj, de unde isi vor ridica avize, in urma analizei si consultantei date de specialisti.

“Publicitatea ilegala e facuta si prost. Lumea nu isi face o reclama decent. Multi vin la noi cu planul gata facut. Unii vor reclama pe toata cladirea. Pe caldiri unicat trebuie puse firme unicat, iar ei vor unele tipizate. In alte tari, am vazut si Mc Donald’s, si Vodafone sau Groupama scrise frumos. Cred, de pilda, ca la noi Covrigaria Petru are relatii necuviincioase cu primaria, altfel nu ar avea asa infatisare proasta fara sa pateasca nimic. La fel, firmele de jocuri electronice”, a remarcat Pop.

Ca exemple pozitive, arhitectul a mentionat lista cu firme din cladirea bisericii Greco-catolice “Schimbarea la fata” de pe Bulevardul Eroilor si reclamele din jurul portii de pe strada Napoca, nr. 2.

Oficialii primariei nu au furnizat inca o pozitie in aceasta problema. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *