De cartier

Clujul pietonal: podul care face legătura între Gară și autogară pare afectat ”remote” de război

Operațiunea specială rusească nu a ajuns la Cluj-Napoca, însă podurile orașului nostru par afectate de război. În orașul ”smart”, e posibil ca infrastructura să fi fost afectată remote, așa explicându-se podurile crăpate, cu trotuare care stau să se surpe.

Podul care face legătura între Gară și o aglomerată autogară privată a fost propus pentru reabilitare acum 5 ani. Investiția, care avea o durată de realizare de 7 luni, nu s-a realizat nici până în prezent. În noiembrie 2021, Consiliul Local Cluj-Napoca a votat noi indicatori tehnico-economici, Primăria intenționând să reabiliteze podul de la Gară (propus pentru reabilitare încă din anul 2017) prin Programul „Anghel Saligny”, la un cost aproape dublu față de acum o jumătate de deceniu. Costurile de reabilitare s-au dublat în urma scumpirii materialelor de construcții, dar și a creșterii gradului de degradare a podului. Dacă modernizările ar fi fost realizate la timpul lor, nici costurile nu ar fi fost supradimensionate de inflație, nici pietonii, nici mașinile nu ar fi circulat, ani de zile, pe o infrastructură deteriorată ca după război.

Vă arătăm traseul pe care îl parcurge un călător sosit în Cluj-Napoca cu autocarul, dacă intenționează să se deplaseze spre zona Gării sau spre Centru.

Priveliștea, în primul rând, este una dezolantă, fiindcă în Cluj-Napoca „arta stradală” este încurajată, atât prin pereți legali pentru grafitti, cât și prin lipsa descurajării vandalizării pereților publici pe care mâzgălelile sunt ilegale.

Pe trotuarul podului de la Gară se ajunge direct de pe carosabil, fiindcă trotuarele în Cluj-Napoca, la fel ca pistele de biciclete, sunt discontinue.

Iar, odată ajuns pe pod, trebuie să ai grijă unde pășești, fiindcă trotuarul stă pe alocuri să se surpe. Nu ar fi prima dată, s-a mai surpat, în anul 2013, și trotuarul vechiului pod Traian.

La coborârea de pe pod, asfaltul pare afectat de trecerea unui lung convoi de tancuri.

Chiar și în dreptul liniei de tramvai, reabilitată, în tandem cu trama stradală, în urmă cu un deceniu, asfaltul e praf.

În „Clujul pietonal” trebuie să ai mare grijă pe unde calci. Până devin realitate toate proiectele și promisiunile Primăriei, de reabilitare a spațiului public, frica păzește bostănăria.