În ianuarie 2022, Primăria Cluj-Napoca încheia un acord de asociere cu Primăria comunei Florești pentru realizarea în parteneriat a procedurilor de achiziție publică necesare pentru trenul metropolitan (Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida) și a magistralei 1 de metrou. Cu viteza cu care se mișcă ”bocăria” și ”pivăria” când e vorba despre altceva decât vorbe pe la emisiuni de chitanțier, UN AN ȘI O LUNĂ MAI TÂRZIU, la începutul lunii martie 2023, consilierii vor aproba încheierea acordului de asociere cu comuna Florești pentru cofinanțarea proiectului Magistrala 1 de metrou Cluj, finanțat prin PNRR.
Asta dacă pe 28 ale lunii nu se mai procrastinează celebra licitație pentru cine știe când. În orice caz am aflat un lucru administrativ nou: acordul pentru realizarea unui parteneriat este ca și studiul de prefezabilitate al unui proiect: îl faci și-l pui la sertar pentru mai târziu, sau pentru niciodată.
Și-acum să ne uităm la costuri:
- în contractul de finanțare încheiat între Ministerul Transporturilor și Municipiul Cluj-Napoca pentru Magistrala 1 de metrou s-a stabilit valoarea contractului de finanțare la 13.691.849.351,33 lei;
Din care:
- valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de 1.480.588.900 lei, cofinanțarea națională reprezintă 10.045.622.090,33 lei TVA, aferent contribuției publice naționale și sprijinului din partea uniunii în valoare de 2.116.786.000,00 lei, iar contribuția de la bugetul local este în valoare de 41.052.941,00 lei și TVA aferent în valoare de 7.799.420,00 lei.
Astfel, municipiul Cluj-Napoca va suporta suma de 48.852.361 lei cu TVA, repartizată după cum urmează:
- 34.196.652,70 lei cu TVA reprezintă contribuția de 70% aferentă municipiului Cluj-Napoca, corespunzătoare lungimii tronsonului de 14,8 km din 21,1 km
- 14.655.708,30 lei cu TVA reprezintă contribuția de 30% aferentă comunei Florești, corespunzătoare lungimii tronsonului de 6,3 km din 21,1 km.
Un fleac de la bani de la strâmtoratul buget local. În fond cam banii aceștia trebuie să-i dea Boc lui Sile Pușcaș ca despăgubiri pentru a se lăuda el că a mai scuipat un parc și în Zorilor – cel mai scump parc din lume.
Din documentația care va fi aprobată de Consiliul Local, aflăm că suma de 14.655.708,30 lei cu TVA, reprezentând contribuția de 30% a floreștenilor pentru proiectul metroului și că va fi recuperată de la Primăria Florești pe măsura efectuării plăților.
Nu ne rămâne de acum decât să aflăm dacă licitația a cărei plicuri se vor deschide în 28 februarie, va beneficia de un câștigător. Apoi dacă acesta este capabil să facă și altceva decât niște gropi de mărimea Cluj Arena în termenul stabilit de Uniunea Europeană, în așa fel încât să nu trebuiască să returnăm miliardele din PNRR. Dar stai, că miliardele din PNRR sunt împrumuturi garantate, din câte știm, așa că oricum vor fi returnate.
Au să ne mulțumească copiii că trebuie să plătească pentru niște gropi.