In vizor

Cine poarta vina pentru salvarea intarziata a victimelor din avionul prabusit in Apuseni

Operatiunea de salvare a victimelor accidentului aviatic din Muntii Apuseni a durat mai bine de sase ore. De vina pare sa fie comunicarea defectuoasa si incapacitatea institutiilor statului de a localiza epava intr-un timp scurt. Serviciul de Telecomunicatii Speciale se spala pe maini cu un comunicat de presa de trei randuri, in timp ce ministrul transporturilor cere o ancheta la Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian – Romatsa, iar vicepremierul are timp pana maine sa prezinte o informare primului-ministru despre modul in care a actionat fiecare institutie in parte.

Dupa sase ore de cautari victimele au fost gasite de localnici. Mai multe voci au sustinut ca echipajele Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta au fost depasiti de situatie. Presedintele Agentiei Nationale de Transplant, Victor Zota, a atacat dur ISU, referindu-se la durata mare a cautarilor.

“Este foarte usor sa acuzi din spatele unui birou. Am respectat toate procedurile. La ora 16 si 16 minute s-a facut apelul, iar oamenii erau pe drum la cinci minute dupa aceea, deci nu timpul de interventie a fost problema ci coordonatele, care nicicum nu ieseau. La un moment dat am primit niste coordonate care ne-au dus foarte departe de zona in care se aflau victimele. Daca institutiile statului nu sunt in stare sa imi dea niste coordonate exacte eu nu am ce face. Prima data ni s-a spus ca e undeva intre Huedin si Scarisoara, acolo e o distanta de 116 kilometri.”, a punctat colonelul Dorin Ungur, inspectorul-sef al ISU Cluj.

In cadrul operatiunilor de cautare-salvare a persoanelor implicate in accidentul aviatic au participat peste 70 de pompieri din cadrul inspectoratelor pentru situatii de urgenta ale judetelor Cluj, Bihor, Mures si Alba, forte ale jandarmilor montani, politiei, angajati ai Parcului National “Muntii Apuseni”, echipe de salvamontisti, voluntari, alaturi de doua grupe de militari din cadrul M.Ap.N, au anuntat reprezentantii IGSU.

“S-a spus ca am folosit harti turistice, ceea ce nu e adevarat, am avut harti GIS de la salvamont. S-a scris ca au fost gasiti de padurari ca noi nu am fost in stare. Noi nu ne-am dus acolo ca niste pampalai. Nu am de unde sa cunosc toti muntii, e si normal ca oamenii locului sa stie mai bine zona, de aceea ajutorul lor este de nepretuit, fara ei in zona montana nu se poate. Vara este mai usor, dar acum ne-am afundat in zapada pana peste pragurile masinilor de teren. Nu aveam coordonate exacte, la un moment dat a aparut informatia ca niste oameni care erau la taiat de lemne in padure ar fi vazut ca a trecut avionul deasupra lor. Ne-am luat cu prefectul si cu seful de post si ne-am dus pe la Crucea Iancului, dupa cateva minute dupa ce au fost gasiti am ajuns si noi la fata locului. Acum toata lumea a ajuns primul. Dupa gasirea lor echipajele SMURD si ISU au preluat ranitii si au derulat interventia mai departe. Drumurile sunt foarte rele, de aceea am ajuns la spital mai tarziu, nu poti sa mergi repede pe teren accidentat cu o persoana cu fracturi grave. Poate reuseam sa ii salvam pe toti, nu zic nu, dar asta a fost. Noi am respectat toate procedurile, daca ne scot acum pe noi vinovati, asta este”, a mai spus Ungur.

De asemenea, reprezentantii clubului Transsylvania Off Road, printre primii care au ajuns la epava, dau vina tot pe comunicarea defectuoasa pentru intarzierea salvarii.

„Din punct de vedere al comunicarii, operatiunea a fost un esec total, se putea face mult mai mult daca cineva coordona mai bine situatia si stia cui sa dea informatiile primite”, a precizat Marius Pop de la Transsylvania Off Road pentru Digi 24.

Reprezentantii Sistemului de Telecomunicatii Speciale, cei care sunt in masura sa localizeze apelurile primite prin numarul unic de urgenta 112 sustin ca au actionat conform legii.

“Dvs. cand sunati la 112, sunati din Cluj, ei au sunat din varf de munte. A fost o problema de zona muntoasa, atat pot sa va spun. Luati legatura cu colegii de la Bucuresti”, a declarat pentru Ziar de Cluj col.ing. Ioan Rus, seful STS Cluj.
„Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odata cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusa la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de cautare şi salvare”, se arata in comunicatul de presa al STS.

Primul-ministru Victor Ponta l-a desemnat in aceasta dimineata pe vicepremierul Gabriel Oprea sa ii prezinte o informare pana la sedinta de Guvern ce va avea loc maine, despre modul in care a actionat fiecare institutie in parte, in cazul operatiunilor de ieri. Toate aceste informatii vor fi transmise Primului-Ministru, pentru ca, in cursul sedintei de guvern de maine, sa fie analizata activitatea fiecarei institutii implicate si sa fie luate masurile care se impun, au anuntat reprezentantii Guvernului.

Capitanul comandor (r) Laurentiu Buzenchi, presedintele Asociatiei Romane pentru Propaganda si Istoria Aviatiei, cu o experienta de 3.700 de ore de zbor, a explicat pentru Ziar de Cluj care sunt procedurile in astfel de zboruri, si obligatiile echipajului de pilotaj.
Pilotul Adrian Iovan a solicitat celor de la Romatsa sa coboare la o altitudine de 2.100 de metri, deoarece exista pericolul de givraj (inghet, n.r.).  Laurentiu Buzenchi spune ca, daca avionul ar fi avut insalatie antigivraj pe palele celor doua motoare, s-ar fi putut impiedica depunerea de gheata.

“Aceasta instalatie este eficienta daca este vorba de un givraj mediu. Ca fenomen meteorologic, givrajul se formeaza in nori sa in precipitatii, la temperature intre minus 5 si plus 5 grade Celsius, si este cu atat mai puternic cu cat densitatea umezelii este mai mare”, arata fostul pilot.

Altitudinea de 2.100 de metri, la care pilotul Iovan a coborat aeronava, nu este una mica pentru zona Transilvaniei, mai spune capitanul comandor. Asta, insa, in conditiile unui zbor cu vizibilitate.
Capitanul comandor Laurentiu Buzenchi mai spune ca echipajul din avion avea obligatia sa mentina o legatura radio cu un organ de trafic din zona.

“O legatura radio permitea sa fie transmisa, periodic, pozitia pentru ca zbura in trafic necontrolat. Daca zbura fara vizibilitate, putea sa transmita o pozitie estimata”, mai spune acesta.

Potrivit declaratiilor unora dintre salvamontisti, care au vorbit cu supravietuitorii, avionul s-ar fi prabusit dupa ce a izbit varful unui brad.
Ministrul transporturilor, Ramona Manescu, a cerut declansarea unei anchete la Romatsa.

“Vrem sa vedem de ce nu a functionat, care a fost problema cu dispozitivul GPS care ar fi trebuit sa localizeze aeronava. Presupunem ca nu a functionat. De aseara, un grup de experti s-a aflat la fata locului. Trebuie sa vedem exact care au fost cauzele care au dus la acest accident”, a spus Ramona Manescu intr-o interventie la Antena 3.

Foto: Adevarul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *