Afacerea zilei

Cine e Dan Pitic, inginerul care si-a propus sa reconstruiasca simbolul Napochim din temelii: “Cheia e intelegerea nevoilor clientilor”

Dan Pitic este inginer si economist, fondator al companiei Perpetuum si presedintele Consiliului de Administratie al Napochim. Este un tip discret, care nu doreste sa dezvaluie prea multe detalii despre viata sa privata. Insa succesul si dorinta de a fi mereu printre primii trei, in toate domeniile in care activeaza, il fac sa vorbeasca cu patos si mandrie despre munca sa. Nu si-a propus sa candideze pentru vreo functie publica si nici nu este atras de politica, insa iubeste cu ardoare ceea ce face si nu ia in calcul ideea de pensie sau retragerea din activitate. Isi vede afacerile ca pe un joc de strategie pe care il joaca din pura placere.

 

“Cand eram copil visam sa devin aviator. Imi place ideea de zbor, libertate, tehnologie avansata, progres”

 

Pasionat de calculatoare, a fost printre putinii liceeni implicati in dezvoltarea microcalculatoarelor. A participat prin intermediul Liceului Nicolae Balcescu la un proiect pilot, avand posibilitatea de a lucra pe un astfel de echipament de la o varsta frageda. A facut parte din echipa care a lucrat la infiintarea laboratorului de informatica din liceu, statut care i-a permis sa invete enorm.

Cumparase si un calculator personal pentru acasa, dezvoltase o pasiune pentru calculatoare, iar alegerea sectiei de Automatizari si Calculatoare din cadrul UTCN a fost un pas firesc.

Dupa Revolutie, perspectiva inginerilor din Romania a inceput sa fie din ce in ce mai restransa, dupa cum recunoaste chiar el. Fabricile mai mult se inchideau decat se dezvoltau, iar ca student a cautat un alt drum. Initial, a vrut sa dezvolte aparate electonice, ceasurile de taximetrie fiind printre primele proiecte. Prototipul, pe care il pastreaza si astazi, era mult mai compact fata de ceea ce inca se utilizeaza, cu un design superior “cutiilor” pe care le intalnim si astazi in taxiuri. Nu s-a ajuns la productia in masa, insa Dan Pitic sustine ca atunci crease “iPhonurile momentului” in domeniu.

Ceasurile de taximetrie au reprezentat primul proiect de business, insa esecul nu a facut decat sa-l ambitioneze si mai mult pe omul de afaceri si inginerul Dan Pitic, pe atunci doar student.

 

Dupa terminarea facultatii a inceput o afacere ce avea ca obiect de activitate distributia papetariei si a tehnicii de calcul, punand astfel bazele Perpetuum. Clientii care vroiau papetarie isi doreau si mobila de birou. Astfel a inceput sa vanda si mobilier. Si-a dat seama ca nu e foarte complicat, asa ca a inceput sa si produca mobila. Clientii care isi cumparau mobila au solicitat si mocheta, iar firma si-a extins serviciile si in aceasta directie. Cei care aveau mocheta si-au dorit sa schimbe si usile. Si tot asa…

Cum compania avea deja o activitate intensa, pe mai multe planuri, s-a hotarat impartirea ei pe doua directii: distributie pentru consumatori casnici (prin magazine partenere) si pentru spatiu public, de la hoteluri pana la aeroporturi sau unitati medicale, care trebuie sa fie la un anumit nivel calitativ sau de autorizare.

“Am dezvoltat un colectiv de profesionisti bine pregatiti in domeniu, care stiu sa pregateasca oferte corespunzatoare. In momentul de fata suntem, probabil, cel mai mare jucator din piata de mocheta si linoleum din Romania, cel mai mare distribuitor Porta Doors din Romania, cea mai mare firma de furnizare de materiale de amenajari interioare. Printre clienti se numara hotelurile, iar hotelurile si-ar fi dorit sa aiba o concordanta intre mocheta si textile, motiv pentru care am dezvoltat o divizie de textile si suntem un furnizor important pentru HoReCa”.

Pentru Dan Pitic este esential sa-si asculte si sa-si inteleaga clientii. Acestia isi doresc servicii de calitate de la echipe profesioniste. Si asta a ajuns sa defineasca afacerea sa.

In momentul de fata Perpetuum are peste 200 de angajati, iar cifra de afaceri pe anul 2014 a fost de 115 milioane de lei.

 

Investitii de 32 milioane de lei la Napochim

 

Napochim este unul din simbolurile Clujului, una dintre fabricile construite in anii ’60-70, care ajunsese si la 1.000 de angajati, dar care a regresat in anii de dupa Revolutie, pe care Dan Pitic o percepea ca avand nevoie de o reinventare.

La inceputul anului 2012, a intrat in actionariatul Napochim printr-o intamplare, cumparand 5% din actiuni. Si tot printr-o intamplare a fost ales Presedinte al Consiliului de Administratie.

Napochim era o organizatie imbatranita, cu investitii putine, in conditiile in care piata maselor plastice este una care are nevoie de investitii si inovatii in permanenta, pentru a tine pasul. A plecat dintr-o pozitie defavorizata, insa a hotarat sa mareasca viteza, pentru a-i ajunge si chiar intrece pe competitorii directi. In acelasi an a participat la infiintarea Clusterului Mobilier Transilvan, alaturi de alte nume sonore din domeniu. Astfel, Napochim s-a indreptat catre mobilierul din plastic pentru gradina, terase, birouri, pe care Dan Pitic il cunoaste destul de bine, datorita activitatii Ax Perpetuum.

In cadrul unui proiect pe fonduri europene la care clusterul Mobilier Transilvan a aplicat, s-a scris un proiect pentru 3.5 milioane de euro, care prevedea o investitie noua pentru crearea unei capacitati de productie in acest domeniu, adica o hala de 3.000 mp, utilaje noi, accesorii pentru ele si matritele aferente pentru mobilier de gradina, pubele de gunoi si alte cateva produse suflate (produse goale inauntru).

 

In momentul de fata hala este terminata, au fost aduse majoritatea utilajelor, iar proiectul se afla intr-un stadiu avansat: se lucreaza la asamblarea masinariilor si punerea in functiune. Cel mai mare utilaj are 143 de tone, doar montarea lui fiind o adevarata provocare. In luna octombrie vor sosi matritele, iar la sfarsitul lui noiembrie 2015 se va incepe productia in cea mai moderna hala din Romania. Costurile totale se ridica la 32 de milioane de lei, cu un aport propriu consistent.

Cu aceasta investitie, Napochim va fi cel mai complet producator de mobilier de gradina din Romania si singurul capabil sa produca pubele de 240 de litri, la noi in tara.

Piata Romaniei va fi principala tinta, dar si tarile din jur. Dan Pitic isi doreste ca autoritatile locale sa aprecieze si sa sustina producatorii locali, astfel incat sa reuseasca sa castige licitatiile care se organizeaza pentru acest tip de produse de catre primariile din tara, avand in vedere ca Napochim va avea produse de ultima generatie, produse in Romania, la pretul cel mai bun. Cu acest proiect, Napochim va ajunge la 70 de angajati, avand 53 in prezent.

In momentul de fata, Napochim are o cifra de afaceri de 6-7 milioane de lei, iar in urmatorii 3 ani se asteapta ca sa ajunga la 60-100 de milioane de lei, adica sa creasca de cel putin 10 ori. Nu e nevoie de un numar mai mare de angajati, datorita tehnologizarii.

 

Napochim “infloreste”. Si la figurat, dar si la propriu.

 

In urma unei alte investitii consistente, Napochim va produce si ghivece de flori. 10 game diferite si complete, cu aspect deosebit vor fi produse la Cluj-Napoca. Cu ambitia care-l caracterizeaza, Dan Pitic se asteapta ca Napochim sa intre in topul producatorilor de ghivece de flori in cel mai scurt timp.

“E necesar sa ne gandim serios la reindustrializarea Romaniei. Avand in vedere ca o buna parte din activitatea mea s-a desfasurat in zona comerciala, intrevad si imi dau seama ca viitorul nostru, ca si societate, atat in grup social cu cei 20 de milioane de membri ai grupului social Romania, cat si ca organizatii comerciale, cei cateva sute de mii care desfasoara activitati antreprenoriale, trebuie sa ne gandim la a da plus-valoare gandirii orientate catre productie, de a ne muta dintr-o zona de comert catre o zona de industrie si comert.”

 

Napochim intra pe piata imobiliara

 

Proiectul imobiliar pe care Napochim il pregateste si care va demara anul viitor se intinde pe 25.000 de metri patrati si va contine locuinte, birouri si spatii comerciale.

“Nu vom face zgarie-nori. Nu e potrivit pentru centrul Clujului. Face sens, financiar. Cu cat te ridici mai sus, cu atat iesi mai ieftin pe metru patrat. Nu cred ca ar fi frumos pentru Cluj, oras istoric, cu sarm, sa apara de niciunde un stalp de sticla si otel.”

Se lucreaza cu una din cele mai mari firme de arhitectura din Cluj si cea mai mare dorinta a lui Dan Pitic e sa poata fi mandru de acest proiect.

Liderii zilei de maine

 

Dan Pitic crede ca este o misiune de credinta sa-i ajute pe tinerii antreprenori, motiv pentru care, alaturi de alte 3 nume sonore, Ciprian Soleriu, Eusebiu Burcas si Lorand Soares-Szasz a ales sa se implice in proiectul “Leaders for the Future”, un program de pregatire nonformala intensa, de sfaturi profesioniste si sprijin oferite oferite tinerilor, pentru a-i pregati pentru toate “surprizele” pe care mediul de afaceri romanesc li le poate pregati.

“Tinerii care acum isi incep un business sunt cum eram eu acum 25 de ani, destul de dezorientati. Si ei au nevoie de un punct de sprijin. Sunt foarte curajosi si sunt cei care vor duce mai departe misiunea noastra, pas cu pas. Viteza cu care vor reusi sa o faca depinde de sprijinul nostru, al celor care avem o anumita experienta. Ei sunt cei care ne vor plati pensiile si medicii cand noi vom fi batrani si ar fi bine avem grija de ei si sa ii ajutam sa devina cat mai buni.”

 

Afacerile sunt ca jocurile de stategie

 

Dan Pitic a ales sa nu se implice emotional foarte tare in proiecte, considerand ca business-ul e ca un joc de strategie, ca un sah. Ca un joc. Si fiecare business e un joc in sine, in care vrei sa dai maxim, tot ce poti. Orice business pe care il face poate fi privit astfel. Cu mentiunea ca vrea sa castige de fiecare data.

Isi doreste sa fie in primii trei jucatori la fiecare joc pe care il joaca, pe fiecare segment de piata pe care activeaza. Si a si reusit. Si pe segmentul mochete si linoleum, si pe segmentul usi, si pe segmentul tapet, si pe cel de profile. Mai nou, a aparut si o divizie de ceramica, din 2014, cu care, evident, vizeaza una din cele trei pozitii fruntase si pe aceasta piata.

Totusi, jocurile de strategie din viata reala il tin foarte ocupat, astfel incat nu-si permite sa investeasca timp si in unul pe calculator, desi ii plac.

 

De ce sa pleci din Romania? Cum sa te pensionezi?

 

Lui Dan Pitic ii place sa calatoreasca. De fiecare data, in alta tara. Si a fost pe toate continentele, mai putin in Australia. Ii place sa vada locuri, sa cunoasca alte culturi, sa invete cate ceva nou. Dar nu ar pleca niciodata din Romania pentru mai mult de o vacanta.

“Ma distrez deosebit de bine in ceea ce fac aici. Si imi investesc capacitatea de a pune pasiune in ceea ce fac in fiecare zi. Cum adica sa ma pensionez? De ce sa ma retrag? Sa te duci sa stai intr-un fotoliu, in fata unui televizor? Nu inteleg acest concept.”

Omului de afaceri considera ca pensionarea este un termen care nu i se potriveste. El are o activitate si o provocare continua care il tine in viata, care il motiveaza. Conceptul de pensie e potrivit oamenilor carora munca lor li se pare istovitoare.

Daca ceea ce faci in fiecare zi ti se pare o distractie care nu presupune efort, cum ar fi sa te distrezi 10 ore pe zi, in fiecare zi a vietii tale? Cum ar fi sa te simti bine? Are un job de vis si nu s-ar putea gandi ca ar putea face altceva. In afara de distractia si jocul de la birou, ii place sa zboare cu parapanta, sa schieze, sa mearga pe munte.

 

Despre Napochim

 

NAPOCHIM  este unul dintre cei mai mari producători de mase plastice din România, cu un portofoliu de produse care se întinde de la obiecte de bucătărie, menaj, baie sau grădină până la ambalaje și produse pentru construcții și industrie.

Istoria companiei începe în anul 1949, cand Societatea comercială Napochim S.A. descinde din Cooperativa de producție mestesugareasca “Steaua Roșie“ Cluj. De atunci societatea s-a dezvoltat continuu câștigând expertiză tehnologică și experiența în producția de mase plastice. Cu peste 3500 produse in nomenclator, S.C. Napochim se situeaza printre cele mai cunoscute firme prelucratoare de mase plastice din Romania. Dupa 1989, impunerea economiei de piata precum si inceputul de privatizare a creat noi perspective de dezvoltare a societatii noastre. 
 

Produsele NAPOCHIM  sunt astazi prezente in retelele Dedeman, Bricostore Romania, Baumax Romania, Metro Cash & Carry, Real Hypermarket, Selgros Romania, Cora Hypermarket, Auchan Romania, Praktiker Romania, Kaufland Romania, Leroy Merlyn , Brico Expert, Arbesque, Obi Romania și în alte peste 2.000 de magazine cu ajutorul a peste 40 de distribuitori care asigura prezența produselor companiei pe rafturile din întreaga țară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *