In vizor

Cinci ani cu Fany: tarife triple, transformate in profit pentru firma

Dupa cinci ani in care firma privata de transport in comun Fany a detinut monopolul mai multor rute importante din judet, cum a fost Cluj-Napoca-Floresti, acest lucru a devenit istorie. Consiliul Judetean Cluj a decis, saptamana aceasta, sa retraga de la licitatie traseele de transport public din comunele Floresti, Baciu, Ciurila, Chinteni si Apahida. Rutele din Floresti i-au adus firmei venituri substantiale, cifra de afaceri crescand in ultimii sase ani de la 3,3 milioane de lei la peste 16 milioane de lei.

Ziar de Cluj va prezinta o recapitulare succinta a scandalurilor in care a fost implicata firma de transport in comun Fany Prestari Servicii SRL si nemultumirile generate in randul clientilor de-a lungul timpului.

Printre cei mai nemultumiti pasageri ai firmei de transport Fany au fost locuitorii din comuna Floresti. In 2009, ei au semnat chiar si o petitie prin care isi exprimau dezacordul privind tarifele foarte mari. Spre exemplu, in urma cu patru ani Fany percepea un abonament de 80 de lei pana in Cluj-Napoca, iar cei care veneau din Cetatea Fetei, plateau 110 lei pe luna.

Chiar si un sondaj de opinie realizat, pe atunci, de CJ Cluj si Autoritatea Rutiera Romana, scotea in evidenta aceste nemultumiri.

Iar lucrurile nu s-au oprit aici. In 2012, tot un locuitor din Floresti trimitea un memoriu la CJ Cluj, in care arata cum Fany se ghideaza strict dupa interesele economice ale firmei, si nu dupa interesele clientilor. In memoriu se facea referire la faptul ca statiile Fany nu coincideau cu cele ale RATUC, astfel ca pasagerii erau nevoiti sa faca naveta de la o statie la alta, cand ajungeau in Cluj-Napoca.

“Va rugam, lasati deoparte interesele politice antagonice, ori cele personale, astfel incat sa puteti ajunge la un compromis in beneficiul miilor de locuitori ai Florestiului. Pe noi nu ne intereseaza cine castiga licitatiile pentru transport, nu ne intereseaza motivele pentru care statia terminus este la Hotel Napoca, interesul nostru este sa avem infrastructura cat mai buna, cat mai avantajoasa, la pretul cel mai bun si in conditii in care sa serveasca calatorii”, scria in memoriu Csaba Daniel, in numele a mii de floresteni.

Tarife de trei ori mai mari

Locuitorii din Floresti au reclamat inca din 2008, cand firma Fany a castigat licitatia de transport pe rutele din comuna, faptul ca preturile sunt prea mari, acuzand ca aceasta foloseste tarife de trei ori mai mari fata de alte rute din judet.

In acest sens, in 2011 Asociatia Civica Floresti a formulat o petitie impotriva preturilor impuse de Fany. Asociatia arata, comparativ cu alte rute, care era situatia: Pe ruta Cluj-Napoca – Floresti, compania folosea un pret de 0,50 de lei pe kilometru, astfel ca un drum de 8 kilometri costa 4 lei. Pe celelalte rute din judet, tarifele erau mult mai mici cu toate ca distantele erau mai mari: Cluj-Napoca – Dej, 0,13 lei/km (7 lei biletul), Cluj-Napoca – Huedin 0,14 lei/km (7 lei biletul) si Cluj-Napoca – Turda, 0,17 lei/km (5 lei biletul).

Patronul Fany i-a platit vacanta fostului vice de la CJ Cluj

Faptul ca Fany a fost “firma de casa” a Consiliului Judetean Cluj a fost intarit si de unele dezvaluiri din dosarul penal al fostului vice al institutiei, Radu Bica. Procurorii DNA aratau ca vacanta in Austria a lui Radu Bica si a sotiei lui a fost platita, la finele lui 2011, de patronul firmei de transport, Stefan Cadar.

Procurorii aratau ca vacanta a fost platita de Cadar “din prietenie” pentru Radu Bica.

Contractul cu CJ Cluj a adus venituri substantiale firmei de transport

Fany Prestari Servicii SRLa fost infiintata in 1991, administratori fiind Olezia si Lucretia Cadar, iar asociat, pe langa cele doua, este si Stefan Cadar. In cei 22 de ani de activitate, firma de transport in comun a evoluat de la cativa angajati la 120, cati a avut anul trecut.

Din 2008 incoace, de cand a castigat licitatia de transport pentru Floresti, aceasta fiind prelungita in 2011 pentru inca doi ani, Fany s-a aflat pe un trend ascendent in ceea ce priveste cifra de afaceri si profitul.

Spre exemplu, in 2007 Fany Prestari Servicii SRL avea o cifra de afaceri de 3,3 milioane de lei. In 2008, cifra de afaceri a fost dublata, la 6 milioane de lei si profit de 1,34 milioane de lei.

In 2009, cifra de afaceri a fost de 8,16 milioane de lei, iar profitul de 1,29 milioane de lei. In 2010, cifra de afaceri a fost de peste 10 milioane de lei si profitul a ajuns la 1,73 milioane de lei. In 2011, Fany a inregistrat o cifra de afaceri de 11 milioane de lei, in schimb profitul a scazut simtitor la putin peste 700.000 de lei. In 2012 firma de transport a avut cea mai mare cifra de afaceri de la infiintare, de 16 milioane de lei. In schimb, profitul a fost de minus 2,5 milioane de lei, iar datoriile se ridicau la aproape 8 milioane de lei.

Foto: clon.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *