Reportaj

"Centralul" a devenit un mausoleu comercial

 “Locul din inima Clujului” era cel mai cautat centru comercial din Cluj in anii de dupa Revolutie. Dupa aparitia mall-urilor, Central-ul si-a pierdut din prospetime. De la incaltamintea de Guban, portelanurile de Iris sau de la ceasurile Atlantic si Doxa, centrul comercial vinde acum oale din inox, lenjerie intima, cosmetice si argint. Astazi, magazinul ce are o istorie de 36 de ani, s-a transformat intr-un bazar intins pe 20.000 de metri patrati

Central a facut parte dintr-o strategie a comunistilor, de a deschide mari centre comerciale in orase importante, ca o reflectare a unei societati romanesti dezvoltate si a progresului socialismului. In 1977, cand a fost deschis, centrul comercial avea o alimentara la parter, raioane cu cosmetice, mercerie, ceasornicarie, electrocasnice, marochinarie si artizanat. Etajele superioare erau destinate femeilor, copiilor si articolelor sportive, iar la utimul nivel functiona un restaurant.

Acum, lucrurile arata diferit: raioanele de cosmetice si bijuterii sunt pustii, marfa e asezata ca intr-o piata de chinezarii, iar cei cinci milioane de vizitatori, cu care se lauda conducerea, nu se vad nicaieri. Cu toate investitiile din ultimii ani, Central a ramas un centru comercial cu iz comunist.

 Cosmetice si bijuterii

Parterul magazinului este acoperit de vitrine cu produse cosmetice. Doua-trei branduri mai cunoscute, in rest marfa e cam la fel cu cea din pietele de duzina a orasului.La “Clau M” o vanzatoare plictisita de atata stat pe scaun nu catadicseste sa desfaca tricoul cu mesaj amuzant pus pe raft. Cel albastru, cu mesajul “Frec Menta” ar putea fi, cu usurinta, uniforma de serviciu a vanzatorilor. Doamnele cu coc ridicat se straduie sa atraga clientii. “Poftiti, avem reducere de 20% la toate produsele”, se aude vocea subtire a unei doamne. Bruneta de la “Clau M” nu reactioneaza la cei doi clienti care au intrat in magazin. Dupa ce dau o privire peste celelalte tricouri, nu sunt decisi daca sa il ia pe cel cu “MI SE RUPE” sau celalalt, cu “Frec menta”. In cele din urma, ies din magazin fara sa cumpere nimic.

Bijuteriile din argint si din aur au ramas incremenite in timp, asezate in vitrinele din sticla.  “Nu mai are lumea bani de inele”, spune vanzatoarea blonda, cu ochi de un albastru deschis. Cele mai vandute sunt cadourile de botez, pentru copii, si cateva lantisoare personalizate. Langa “Pearl Gold Bijou”, un shop cu produse de remodelare corporala sparge peisajul feminist.

Dupa atata efort, standul cu delicatese din ciocolata e perfect pentru o oprire, dar si pe acesta il ocoleste toata lumea.

Tot la parter, un spatiu de inchiriat isi asteapta viitorii clienti. In sectiunea patrata bate vantul, doar afisul cu litere de-o schioapa iti mai atrage privirea.

Alaturi, un manechin costumat in port popular te invita sa vizitezi raionul Arta Populara, de la etajul I.

Piata de la etaj

Cand pasesti in aripa noua a magazinului, ai impresia ca te afli intr-un bazar. In 2010, cand Central s-a extins de la 14.400 de metri patrati la 20.000 de metri patrati, investitorii promiteau ca noul centru comercial sa fie transformat in locul favorit al clujenilor, pentru cumparaturi si relaxare.

Nu pare deloc asa. Au ramas aceleasi costume “stil Aura”, asezate alaturi de oale din inox si sutiene. Un paravan murdar, parca adus de pe santier, acopera o parte a incaperii, care a ramas fara clienti. Pe vremuri, aici era “incaltaminte de lux” , pentru femei si barbati.

Un lucru care te surprinde placut la Central este ca aici gasesti, probabil, cele mai multe produse romanesti la un loc. Fie ca este vorba de cosmeticele de la Farmec sau sutienele de la Jolidon, cand intri in Central te izbeste un aer depretuire a brandurilor romanesti, lucru deloc rau, daca ne gandim ca mall-urile promoveaza in cea mai mare proportie produse importate.

Dincolo de acest amanunt insa, Centralul ramane “un bazar in inima Clujului”, deloc estetic, deloc reprezentativ pentru centrul unei urbe moderne.

Istorie de 36 de ani

Magazinul Central s-a deschis in 1977, iar pana in 1990 a functionat ca unitate de elita a ICSM Textile Incaltaminte, desprinzandu-se de aceasta si devenind o societate comerciala independenta si de sine statatoare.

In 1993, are loc privatizarea integrala prin metoda MEBO, cu participarea conducerii si a angajatilor. Din acest moment, magazinul Central a devenit o societate comerciala de tip inchis, cu capital integral privat.

Marius Maier, directorul Consiliului de Administratie a Central SA, anunta, in 2009, finalizarea lucrarilor de modernizare si de extindere a centrului comercial, o investitie de 8 milioane de euro.

Pagina oficiala a magazinului arata ca centrul comercial este vizitat de peste 5 milioane de persoane, anual. Greu de crezut, daca te raportezi la traficul zilnic din magazin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *