Din oras

Ceea ce ar fi trebuit să fie Centrul Cultural Transilvania a devenit parcare cu magherniță. Doar zidul „bombardat” de la stradă a rămas în picioare, sub pretextul că ar fi monument istoric

Încă din primul său mandat, primarul Emil Boc a promis ca, pe amplasamentul de pe Bulevardul 21 Decembrie, nr. 106, să fie construit Centrul Cultural Transilvania, unde urma să fie și sediul Filarmonicii clujene. 12 ani mai târziu, promisiunile primarului s-au concretizat doar într-o parcare cu magherniță la stradă. 

Terenul vast din zonă a fost asfaltat, cu costuri situate undeva la 700 000 de lei, sumă care, conform declarațiilor viceprimarului Dan Tarcea, ar urma să se recupereze, în mai puțin de un an, din taxele de parcare.  La intrarea în această nouă parcare a rămas, de râsul curcilor, așa cum numai la Cluj se putea întâmpla, doar scheletul vechii fațade, un zid care arată ca după bombardament, zid care, conform declarațiilor viceprimarului Dan Tarcea, nu a putut fi demolat pentru că cei de la Monumente Istorice ar fi decis că doar această fațadă, din întreaga clădire care a existat, este monument istoric.

Conform explicațiilor viceprimarului, acest zid bombardat ar urma să fie încastrat în viitoarea construcție a Centrului Cultural, în ce mod și pe ce considerente rămânând un mister. Arhitectul Virgil Pop, consilier superior la Direcția Județeană pentru Cultură Cluj, secretarul Comisiei Zonale Transilvania Vest, a infirmat însă declarațiile viceprimarului Dan Tarcea, precizând că zidul respectiv nu este monument istoric și că a fost păstrat, probabil, pentru ca Primăria să nu fie obligată să facă un gard nou. 

Viceprimarul Dan Tarcea a explicat, pentru Ziar de Cluj, oportunitatea investiției în această parcare provizorie și motivul pentru care paradoxalul zid a rămas la stradă

Viceprimarul Dan Tarcea a avut amabilitatea de a ne explica oportunitatea investiției provizorii a 700 000 de lei în această parcare. În mare, există un litigiu între municipalitate și cel care a câștigat concursul de idei pentru construirea Centrului Cultural Transilvania, și pentru a nu rămâne spațiul nefolosit până la soluționarea litigiului, Primăria s-a gândit să decongestioneze Centrul de mașini investind în această parcare, pe considerentul că, într-un an de zile, investiția va fi amortizata, iar clujenii se vor învăța sa nu mai parcheze neregulamentar, care pe unde apucă.

„Parcarea încă nu a fost dată în folosință, urmează, dar nu știu dacă anul acesta. Zidul acela o să rămână acolo în picioare pentru că este monument istoric și va face parte integrantă din noua construcție care va fi făcută acolo, din Filarmonică. Numai fațada trebuie să rămână, pentru că aceea este monument, fațada! Și doar partea de fațadă trebuie să rămână, așa este în avizul primit de la Monumente. O să fie integrată, exact așa cum este, remodernizată, consolidată, și o să fie parte integrantă din noua construcție. Nu aș putea să vă spun detalii pentru că nu le cunosc, nu am văzut avizul, ca să spun, dar știu că obligația noastră este partea de fațadă. Dacă este considerată și clădirea în aviz, obligația celui care construiește, Primăria sau cine va face acolo investiția, este să refacă clădirea exact în situația și în stadiul în care a fost înainte de demolare. Acolo nu a demolat nimeni clădirea respectivă. S-a demolat! A căzut singură, nu a demolat-o cineva! Nu a băgat cineva buldozerul în ea, ca să o demoleze. 

Cât timp zidul e acolo și nu e dat jos, înseamnă că e clădire monument istoric, face parte din clădire monument istoric. Fațada e în zonă de monumente și ea trebuie să rămână. Urmează să se construiască viitoarea Filarmonică. Acolo a fost un concurs de soluții, cel care a câștigat concursul de soluții și și-a adjudecat contractul trebuia să ne dea proiectul, datele tehnice, și a întârziat cu vreo 6 luni. Între timp, a venit Curtea de Conturi și a zis: «Domnilor, dar a întârziat 6 luni, de ce nu îi puneți voi penalități?» Domnule, bun, îi punem penalități! De ordinul a 100 000 de lei, sau peste 100 000 de lei au ieșit penalitățile, nu aș putea să spun acum suma exactă. În momentul în care i-am pus penalitățile, proiectantul a spus că atunci nu ne mai dă nimic! Și acum ne judecăm. Până nu se termină toată povestea, avem două variante: să refacem un alt proiect sau să așteptăm să se termine procesul.

Parcarea este provizorie până în momentul în care se va termina procesul și se va adjudeca acolo un nou contract de proiectare. În primul rând, nu știu cum se va termina procesul cu partea de proiectare, urmând după aceea să fie făcută licitația de execuție. Deci, până în momentul în care va fi totul ok, va funcționa ca o parcare provizorie. 

Chestiunea cu zidul este legată de monumente, nu de noi! Iar legat de parcare, era și normal să faci acolo ceva provizoriu, pentru că procesul acela poate să mai dureze doi ani! Capacitatea de parcare e de 237 de locuri, iar banii se vor recupera. Parcarea de 100 de locuri care e la Biserica Greco-Catolică încasează undeva la 35 000 de lei pe lună. 237 de locuri ar fi 70 000 de lei, iar, înmulțit cu 10 luni, ar fi 700 000 de lei. Gândirea așa a fost, că acolo un an și jumătate minimum mai durează toată povestea”, a explicat Dan Tarcea.

Așadar, promisiunile lui Emil Boc pentru construirea Centrului Cultural Transilvania nu se vor concretiza încă cel puțin un an și jumătate de acum încolo.

Arhitectul Virgil Pop: „Zidul acela a rămas ca să nu fie obligați să facă un gard nou!”

Ziar de Cluj l-a sunat pe arhitectul Virgil Pop, consilier superior la Direcția Județeană pentru Cultură Cluj, secretarul Comisiei Zonale Transilvania Vest, pentru a elucida situația zidului în paragină rămas la stradă, sub pretextul că ar fi monument istoric. Acesta a infirmat declarațiile viceprimarului Dan Tarcea:

„Inițial s-a demolat tot ce era acolo, niște depozite în spate, și clădirea aceea lungă este monument istoric. Acolo, clădirea, care e fosta cazarmă, a rămas, e întreagă. Cea care e lipită de Centrul de Afaceri Transilvania. Zidul acela nu trebuia să rămână. Dar, dacă nu există nicio soluție deocamdată, acolo zidul acela s-a ținut ca să nu fie obligați să facă un gard nou! Și zidul acela s-a menținut în ideea că va fi folosit ca împrejmuire pentru șantierul de la viitoarea Filarmonică, care nu se mai face acum. 

Acum, pe toată platforma aceea, se face, în mod provizoriu, o mare parcare. Și, dacă vreodată vor fi bani, o să se facă și Centrul Transilvania. Și atunci se vor rezolva toate. Nu are rost să facă acum nu știu ce minuni acolo. [În legătură cu declarațiile viceprimarului, în ceea ce privește zidul – monument istoric – n.r.] cred să sunt niște neînțelegeri. Nu a înțeles el bine sau nu s-a exprimat cum trebuie. Acolo s-a demolat toată zona aceea pentru viitoarea Filarmonică și, dacă de Filarmonică nici nu poate fi vorba, o folosesc ca parcare. Cu investiții minime. Problema cu zidul se va rezolva când se va face Centrul Cultural acolo. Nu e nicio problemă cu asta, nu e nimic ilegal, totul e în regulă. Probabil că sunt doar niște neînțelegeri de exprimare. Dar asta, să rămână o bucată de zid, să impună Comisia Monumentelor, e exclus! Sigur că sunt câteodată situații în care se poate întâmpla așa ceva, dar nu e cazul aici! Deci, zidul a rămas, pur și simplu, ca să nu fie obligați să facă un gard nou!”

În concluzie, cum la români este bine știut că tot ceea ce este provizoriu, de regulă, devine definitiv, există toate șansele ca, pe amplasamentul central unde trebuia să avem noua Filarmonică, să beneficiem doar de o parcare – utilă, ce-i drept! – cu magherniță la stradă și cu un zid „istoric” inestetic, „bombardat” de trecerea anilor și de neputința prezentului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *