Din oras

Cea mai bună calitate a vieții la Cluj? Locuitorii străzii Mecanicilor sunt terorizați de poluarea masivă cauzată de traficul rutier

În orașul în care primarul clamează de dimineața până seara cea mai bună calitate a vieții, mulți clujeni se sufocă din cauza noxelor generate de mașini sau de interminabilele șantiere publice și private, care nu respectă normele de mediu.

La finalul ședinței de Consiliu Local de astăzi, Juja Laszlo, o clujeancă ce locuiește pe strada Mecanicilor din cartierul Gruia, a intervenit pentru a sesiza problemele de pe strada sa:

„Subiectul mă supără zi de zi de mulți ani. Mecanicilor este o stradă mică, de categoria trei, o zonă rezidențială de case. Strada este foarte intens circulată, traficul auto distruge la propriu strada, poluare fonică masivă, poluare cu praf și noxe periculoase, iar vibrațiile de la mașinile de mare tonaj creează fisuri, crăpături la case. În anul 2018, Agenția de Protecție a Mediului Cluj a măsurat poluare fonică de 74,5 decibeli, ceea ce înseamnă un nivel ridicat de zgomot. Lipsesc locuri de parcare pe stradă, mașinile sunt parcate pe trotuar, acesta este adesea impracticabil pentru pietoni. Lipsește un aliniament de copaci, arbuști, care să atenueze poluarea.

Aceste probleme au fost semnalate de nenumărate ori Primăriei și Poliției. Propunerea noastră a fost și este instituirea de sens unic pe stradă pentru a se reduce volumul traficului. Având un singur sens de circulație se pot crea locuri de parcare, eventual aliniamente de arbuști sau piste de biciclete. Prima cerere pentru sens unic a fost depusă în 2008. În ultimii 12 ani strângem semnături, formulăm petiții, mergem în audiențe. În 2017, de exemplu, am strâns peste 100 de semnături de la 45 de familii, adică de la 95% dintre toți locuitorii străzii. Asta înseamnă că toată strada vede sensul unic ca fiind singura soluție viabilă pentru reducerea poluării insuportabile și degradarea caselor. De 12 ani cerem Primăriei să ia măsuri pentru a avea o viață mai suportabilă ca locuitori ai acestei străzi.

În 2018, în sfârșit, cererea noastră a intrat în Comisia de Circulație! Atunci nu s-a ajuns la un consens. Comisia a cerut măsurători de trafic și analiza efectului sensului unic. Peste câteva luni, în 2019, cererea noastră a intrat din nou în Comisie, dar a fost respinsă fără niciun fel de justificare și, mai mult, fără ca măsurătorile de trafic și analiza sensului unic să fi fost realizate. În consecință, domnule primar, întrebarea mea către dumneavoastră este: care este justificarea pe baza căreia s-a refuzat sensul unic pe Mecanicilor fără date de trafic și fără analiza efectului măsurii propuse de noi?”

„O să îl rog pe domnul viceprimar să detalieze discuția din Comisie fără ca prin asta să spun că nu vă vom invita la o ședință viitoare a Comisiei de Circulație personal, să fiți față în față cu experții Poliției și ai Comisiei pentru a vedea argumentele. O să îl rog pe domnul viceprimar să detalieze câteva elemente din ședință”, a răspuns primarul Boc, aruncând pisica în curtea viceprimarului Tarcea.

„Această solicitare a făcut obiectul mai multor ședințe de circulație. Nu s-a ajuns atunci la niciun consens, am avut și un aviz negativ din partea Poliției pentru că strada Mecanicilor este o stradă destul de intens circulată și traficul nu va mai avea pe unde să meargă dacă se face un singur sens de circulație și cei care vor să ajungă dintr-o parte într-alta vor trebui să ocolească foarte mult. Acestea au fost concluziile ședinței din 2018, în anul 2019 s-a menținut soluția din 2018, acesta este și motivul pentru care nu ați mai avut o altă modificare. Am căutat soluții între timp să vedem cât de mare este traficul acolo și să-l putem muta în altă parte, până în acest moment nu am găsit un consens la membrii comisiei și la Poliția Rutieră”, a explicat Dan Tarcea.

„Domnule viceprimar, v-aș ruga să rețineți, într-o ședință viitoare, nu probabil cea din martie, cea din aprilie, că în martie avem deja agenda făcută, să rediscutăm acest punct în prezența invitatei noastre, pentru că locuiește acolo, orice detaliu în plus ar ajuta Comisia într-o decizie viitoare. Deci, pentru luna aprilie, să avem pe ordinea de zi această temă și rețineți numele distinsei doamne. O să vă invităm cu siguranță să fiți împreună cu experții din Comisia de Circulație în luna aprilie, pentru rediscutarea subiectului”, a adăugat Emil Boc.

Juja Laszlo a mai avut însă o întrebare lămuritoare pentru viceprimarul Dan Tarcea:

„Data trecută, când am discutat despre acest subiect, a fost la o audiență la dumneavoastră la birou, în vara anului 2019. Și, la vremea respectivă, ați zis că acest subiect o să reintre în Comisia de Circulație. Dacă am înțeles bine, ați zis că a reintrat și noi nu am știut de acest lucru și ați discutat deja?”

„Prin excelență, ședințele Comisiei de Circulație nu sunt publice, ca regulă generală, sunt desfășurate între experți. Dar putem invita, în cadrul ședinței, invitați care înseamnă experți sau persoane care locuiesc pe stradă, pentru a-și susține punctele aflate pe ordinea de zi sau în agenda noastră. În acest context, noi o să vă invităm pe dumneavoastră să vă susțineți și să ascultați argumentele comisiei în acest sens”, a răspuns primarul Emil Boc.

Problemă rezolvată așadar! Se va face? Nu. Dar se va rediscuta. În cadrul Comisiei de Circulație care ar trebui să aibă ședințele publice, nu private, fiindcă lucrează în interes public și nu este Comisia SRI.

Pe lângă unica stradă ”smart”, Molnar Piuariu, unică atât în țară, cât și în Cluj, mai avem, în orașul cu cea mai bună calitate a vieții, sute de străzi precum Mecanicilor, unde clujenii se îmbolnăvesc din cauza noxelor, pe care se crapă casele sub traficul infernal.

E fain la Cluj, însă doar pentru festivalieri! Pentru locuitori, e nefain.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *