Uncategorized

Ce se intampla vineri, la pranz, in micile directii ale Clujului?

Cafele, chicoteli, fructe de sezon,  suete la tigara si mormaieli sictirite. Atmosfera din cateva dintre directiile obscure ale Clujului vineri, la amiaza, este demna de filmele din Epoca de Aur. Nimeni nu mai are chef de munca, sefii sunt plecati “pe teren” si e imposibil sa afli cu ce se ocupa ei de fapt.

Biroul zonal pentru Probleme Speciale  Cluj e bine amplasat la ultimul etaj al unei  cladiri de pe strada Aviator Badescu.

Functioneaza acolo mai multe institutii, ale caror nume se afla pe panouri lipite de casuta portarului, mai putin insa a respectivului birou zonal. Daca opresti in fata intrarii si vine o masina de aici, cu politisti inauntru, trebuie sa te dai frumos la o parte, sa nu ii incomodezi, chiar daca aveau loc sa te ocoleasca.  Pe alee, lume relaxata: politistii de adineaori stau la o sueta cu portarul, angajatii si vizitatorii stau in tihna la o tigara.

Cineva din cladire iubeste cu ardoare plantele de camera. La orice colt, pe orice treapta, pe fiecare pervaz se afla ghivece  mai mari, mai mici, cu frunze opulente, tepi dusmanosi  sau flori exuberante.

Pe un perete se afla o harta gigantica inscriptionata cu “Dezastre  – zone si surse de risc”. De-a lungul scarii, printre plante, zambesc din tablouri  absolventi ai cursurilor uneia dintre institutiile din cladire. Chiar si Funar surade intr-unul.

La Biroul zonal pentru Probleme  Speciale Cluj, ultima usa la stanga, zbarnaie un aspirator si suna telefonul rosu.  Un vas cu piersici si cirese a fost asezat  pe aceeasi masa, poate chiar de doamna care isi intampina vizitatorii cu o piersica intr-o mana si un cutit in alta.

“Cu ce pot sa va ajut?”, spune ea cu un zambet larg.

La fel ca pe holul cladirii, biroul sefului este plin cu plante. Tapiteria scaunelor este murdara pe spatar, pe birou sunt cateva hartii si un laptop inchis.

“Lucrand in domeniul Apararii Nationale, avem o oarecare retinere fata de publicarea unor informatii, nu vrem sa se agite lumea. In principal lucram cu agenti economici, cu Prefectura si cu Consiliul Judetean”, spune colonelul Dumitru Opris.

Este secretos in ceea ce priveste activitatea biroului pe care il conduce si ne trimite la Legea 477 si pe site-ul “anrsps-ului”. Se simte dator sa isi explice reticenta fata de presa: in anii trecuti, l-a suparat un articol in care se punea accent pe “oprirea OZN-urilor” in cadrul activitatii institutiei.

“Era un plan de risc pe judet si erau, printre altele, si riscurile care pot sa fie. Sunt institutii care se ocupa de efectele unor evenimente care pot sa apara: focul, stii de unde a pornit, inundatiile, pot sa prevezi ce efecte poate sa aiba. Dar sunt anumite situatii pe care nu poti sa le prevezi, dar pregatirea institutiilor care trebuie sa intervina se face din timp”, incearca el sa explice prezenta OZN-urilor in atributii.

Se mandreste cu participarea “de fiecare data” la videoconferintele Prefecturii, unde “sunt implicate mai multe institutii, printre care si noi”, mai spune Opris.

In afara de el, Biroul mai are doi angajati: doamna cu piersica si cu aspiratorul si inca cineva. Mai demult erau mai multi, dupa spusele colonelului, dar de vreo doi ani sunt numai in trei, in fiecare zi de la 8:30 la 16, mai putin vinerea, cand programul e numai pana la ora 14. Potrivit ultimei declaratii de avere publicata, cea din 2012, Opris are un venit anual de 28.445 de lei ca sef birou, la care se adauga 10.600 de lei din solda de ofiter al Unitatii Militare Cluj.

La final, intr-o ultima tentativa esuata de amabilitate, colonelul ne promite ca anul viitor, sau peste doi ani, cand vor avea evenimente, ne anunta si atunci vom putea scrie “un articol de o jumatate de pagina”.

Potrivit site-ului recomandat de seful de birou printre atributiile structurii se numara si urmatoarele:

  • “Indeplineste atributiile ce ii revin Guvernului in domeniul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare”
  • “Administreaza rezervele de mobilizare”
  • “Aproba inventarul capacitatilor de productie pentru aparare, precum si actualizarea acestuia”
  • “Asigura, pe plan intern, managementul tuturor activitatilor pentru implementarea prevederilor, documentelor internationale pe linia controlului armamentelor, cresterii increderii si securitatii, la care tara noastra este parte”
  • “Desfasoara activitati de transparenta decizionala, informare publica si de relatii cu presa”

 

Promovare turistica o data pe saptamana

Reprezentanta Teritoriala de Promovare Turistica Cluj-Napoca se afla la etajul trei al Hotelului Victoria. O alta directie obscura despre care nimeni nu stie cu ce se ocupa si care este rezultatul activitatii. Sub autoritatea ei intra si judetele Bistrita-Nasaud, Bihor si Salaj.

“E la etajul trei, cum iesiti din lift, usa din fata. Urcati, dar nu l-am vazut astazi pe domnu’”, ne spune receptionerul, amabil.

Ajunsi la etajul trei aflam dintr-un afis de pe usa ca doar lunea e “zi de birou” de la 8:30 la 17, iar in restul zilelor este “activitatea de control in teren”. Radu Mihalca, angajatul reprezentantei, nu s-a sinchisit sa schimbe afisul de pe usa de la intrare, astfel ca pe foaia A4 lipita cu autocolante cu “Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului” troneaza inca vechea denumire: Directia Control, Verificare si Monitorizare Turistica – Reprezentanta Nord Vest.

“Domnu’” de care ne spunea baiatul de la receptie este Radu Mihalca, pe care il contactam telefonic dupa numarul scrijelit cu pixul pe usa. Nu vrea sa ne lamureasca despre activitatea institutiei si ne trimite “la Bucuresti”, la Autoritatea Nationala pentru Turism. Numai ca reprezentantul de la Comunicare este plecat in delegatie, iar in biroul presedintelui nu ne mai raspunde nimeni. E vineri si e program scurt, de bugetari.

Aflam, totusi, din declaratia de avere a consilierului Mihalca, faptul ca in 2012 activitatea lui a insemnat “evaluare, examinare si monitorizare unitati de cazare, agentii de turism, partii” pentru care a castigat 31.000 de lei, adica peste 2.500 de lei lunar.

La Seminte, numai cu cerere

Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si Materialului Saditor Cluj se afla pe strada Fabricii de Zahar, intr-o cladire umbrita de liliac, tuia si multa verdeata.

Langa intrare, o multime de ghivece cu diverse plante se bucura de razele soarelui. Dupa usa alba de termopan, langa alte plante, sta o placuta aurie cu mesajul: Aceasta cladire a fost construita in anul 1964, renovata si extinsa in anul 2001, cu sprijinul Inspectiei Nationale pentru Calitatea Semintelor.

In holul institutiei nu misca nimeni, la secretariat doamna mananca cirese si scuipa samburii pe o foaie.

Directorul e pe teren si sunt putine sanse sa se intoarca astazi la birou. Avem impresia ca se cloneaza oameni intre peretii albi ai cladirii – orice informatie e top-secreta.

“Eu nu pot sa va spun despre activitatea institutiei. Cel mai bine vorbiti cu domnul director, eu nu va pot ajuta”, se scuza femeia.

“Da’ die la ce firma santeti?”, se aude din camera alaturata, acolo unde ne-au spus femeile dintr-un alt birou ca il gasim pe “domnu’ contabil”. “Da’ o cerere ati facut? Cum veniti asa sa intrebati? Trebuie sa aveti o cerere”, continua el, cu un accent puternic rural.

In cele din urma, primim numarul de telefon al directorului, Adrian Barbos, care din pacate nu a putut fi contactat pana la aceasta ora. Pe de alta parte, site-ul institutiei este destul de complet. Aflam ca programul cu publicul este zilnic de la 8:30 pana la 16:30 si ca activitatea presupune controlul calitatii semintelor atat in camp, cat si in laboratoare, elibereaza certificate de atestare a calitatii si acrediteaza si monitorizeaza agentii economici care produc, comercializeaza si prelucreaza seminte.

La Sport e vacanta

La Directia Judeteana pentru Sport si Tineret, peretii au fotografii de la evenimente sportive, iar vineri la pranz se fumeaza si se beau cafele.

“Chiar in perioada asta nu avem multe activitati, insa la noi e mult de lucru, avem in subordine structurile sportive din tot judetul. Pe de o parte sportul de performanta, pe de alta sportul pentru toti. Pe la noi trec finantarile, taberele si proiectele pentru asociatiile sportive”, spune Mirela Prunar, purtator de cuvant al institutiei, care are 59 de angajati.

Intra aici Sala Sporturilor “Horia Demian”, Hotel Stadion si alte structuri de specialitate.  Necazul celor de aici tine de finantarea redusa,  cu 50% mai mica decat anul trecut.

“Din pacate, in alte judete, echipele de sport sunt mai bine sustinute, aici nici sponsorii nu sunt dornici sa contribuie prea mult”, ofteaza tanara.

Sus, la ultimul etaj al cladirii de pe Eroilor sunt cei doi angajati ai Compartimentului Tineret.

“Noi suntem cu ONG-urile, avem concurs de proiecte anual. Unele sunt ale noastre,  altele in parteneriat sau ale asociatiilor de voluntari din Cluj”, explica Man Timotei, consilier superior al structurii.

Are o lista cu proiectele din acest an, promite ca o trimite pe e-mail, lucru care nu s-a intamplat pana la editarea acestui text.

In mai toate institutiile publice vinerea e zi scurta. Programul e pana pe la ora 14, dar dorul de duca al angajatilor se simte inca de dimineata. Omoara timpul mai cu o barfa, mai cu o cafea – important este sa se termine programul cat mai repede.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *