In vizor

Ce pierde România din cauza lipsei de autostrăzi? Siegfried Mureșan: “O infrastructură bună înseamnă costuri mici de transport și creșterea salariilor angajaților români”

Uniunea Europeană așteaptă să dea bani României pentru investiții și construcția de autostrăzi. Această idee este susținută nu doar de către europarlamentarul Corina Crețu, ci și de către Siegfried Mureșan, deputat european și purtător de cuvânt al Partidului Popular European (PPE). 

”Bugetul UE funcționează pe perioade de 7 ani de zile. În perioada 2007-2013, am reușit să absorbim toți banii care ne stau la dispoziție pentru agricultură, căci plățile directe spre fermieri se fac, practic, automat”, a declarat Siegfried Mureșan în cadrul emisiunii „În Vizor”, moderate de realizatorul Rareș Niculescu, la postul de televiziune NCN.

Meritul în acest sens nu aparține însă Guvernului, întrucât sistemul european este foarte bine pus la punct și funcționează după reguli foarte clare. Aceleași reguli pentru toate statele membre UE.

”Din banii pentru autostrăzi, căi ferate, spitale regionale, din 19.6 miliarde de euro, cât am avut la dispoziție în perioada 2007-2013, am reușit să absorbim 18 miliarde. Am pierdut 1.6 mild, bani pe care îi puteam folosi. 

Acum, în perioada 2014-2020, sunt întârzieri majore.

Au trecut deja 4 din 7 ani, iar noi am reușit abia să absorbim doar 15% din banii care ne stau la dispoziție.

Deci, în perioada anterioară, am reușit să absorbim o mare parte, dar târziu, acum, iarăși avem întârzieri majore”, a mai afirmat Mureșan.

Cu toate acestea, oamenii așteaptă autostrăzile. 

Astfel, conform purtătorului de cuvânt al PPE, Siegfried Mureșan, căile rutiere aglomerate din România generează dificultăți în ceea ce privește competitivitatea:

”O infrastructură bună înseamnă costuri mai mici de transport, iar firmele rămân cu mai mulți bani pentru a mai investi, pentru a mai construi o hală, pentru a mai angaja 100 de oameni și pentru a crește salariile angajaților.

Când am fost în vizită la uzina Ford din Craiova, mi s-a spus foarte clar următorul lucru: 

costul pe care-l avem pentru a instala roboții în Fabrica Ford din Craiova, este același cu costul pe care-l avem să instalăm roboți în Germania, Spania sau Franța, pentru că sunt aceeași roboți și aceeași ingineri.

În România avem cost mai mic cu forța de muncă, dar avem cost mai mare cu transportul. 

Nu avem autostrada Pitești-Sibiu. Nu avem drumul rapid Craiova-Pitești, șoselele ocolitoare de la Slatina și Balș, care ne țin camioanele blocate în orașe, poluează, produc vibrații, stau gâtuite acolo.

Dacă am avea autostrăzi, am avea cost mai mic de transport și am mai avea spațiu să mărim salariile oamenilor”, a susținut Siegfried Mureșan.

În privința autostrăzilor, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, afirmase la jumătatea lunii iunie, că  în România nu se construiesc autostrazi întrucât, daca le-am avea, multinationalele din tara ar pleca din cauza salariilor mari.

Lucian Șova, ministrul Transporturilor

Replica ministrului a venit ca raspuns la o afirmatie a unui deputat care a spus ca Romania are nevoie urgenta de autostrazi, in caz contrar riscand plecarea marilor companii din tara.

”L-am contrazis atunci pe ministrul Transporturilor și vreau să îl contrazic și acum cu tărie:

în țări din Europa Centrală și de Est, unde autostrăzile sunt deja construite, s-a dovedit foarte clar că a existat creștere economică, investiții mai multe, locuri de muncă mai multe.

Mie îmi spun investitorii, chiar de aici de la noi, din Ardeal, următorul lucru:

vrem autostrada spre Moldova, ne ajută și pe noi”, a completat Mureșan.

Este vorba despre autostrada Târgu-Mureș – Iași, pe care europarlamentarul Corina Crețu a dat-o drept exemplu, în sensul că ar fi putut fi asumată de către Uniunea Europeană, însă România refuză acest lucru. 

Conform lui Siegfried Mureșan, UE dispune de banii necesari pentru construcția acestei autostrăzi, fiind nevoie doar de implicarea autorităților române în acest proiect. 

Construcția autostrăzilor din România ar facilita atât creșeterea economică pentru România, cât și a gradului de competitivitate pe piața europeană.

Cu toate acestea, în România nu s-au mai licitat de ani buni kilometri de autostrada, desi UE are fonduri la dispoziție.

Doar în acest an, în bugetul Uniunii Europene au fost alocați 46 de miliarde de euro, bani pentru plăți prin fonduri structurale și de coeziune. Anul trecut, aceste fonduri europene au fost în valoare de 30 de miliarde de euro.

ediția integrală a emisiunii În Vizor poate fi urmărită mai jos:

invitat: Siegfried Mureșan

realizator: Rareș Niculescu

  

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *