Din oras

Ce-i lipseste Clujului? Lipsa de viziune si de implicare descurajeaza dezvoltarea orasului

„Ce-i lipseste Clujului?” este o serie de materiale care isi propune sa atraga atentia autoritatilor cum ar putea sa arate municipiul daca fondurile pe care le avem la dispozitie ar fi investite cu adevarat in dezvoltarea orasului. Clujul are un potential enorm, insa multe resurse sunt uitate sau neexploatate de catre autoritati.

Fie ca vorbim de educatie, turism sau afaceri, orasele din Europa vin cu exemple concrete vizavi de cum se pot implica autoritatile in a dezvolta orasul. De exemplu, Kassel, un oras universitar din landul Hessa, Germania, este un oras mai mic fata de Cluj-Napoca, atat ca intindere, cat si ca populatie, insa cu un puternic impact asupra mediului de afaceri. Universitatea din Kassel atrage peste 17.000 de studenti anual, adica mai putin de jumatate fata de UBB Cluj. Cu toate acestea, orasul prezinta o serie de avantaje in fata Clujului care atrag atat investitorii, cat si forta de munca. Unul dintre avantajele orasului Kassel este atentia la detalii. Nu discutam de proiecte de milioane de euro, ci de deschiderea de care dau dovada autoritatile. De exemplu, inca de la primul contact cu site-ul primariei potentialii imigranti sau investitori afla ca centrul de Servicii si Administratie din cadrul primariei le ofera posibilitatea accesarii unor cursuri educationale pentru adulti. Totodata, regiunea Kassel este renumita pentru companiile inovatoare, printre cele mai bune dezvoltatoare de noi tehnologii de mediu.

Infrastructura, un magnet pentru investitori

Pe de alta parte, trebuie tinut cont de faptul ca orasul este usor accesibil, avand atat autostrazi, cat si transport feroviar bine pus la punct sau aeroportul Kassel-Calden. Un aspect extrem de util pentru orice potential antreprenor care testeaza noi posibilitati de extindere este sectiunea dedicata de pe site-ul primariei. Prin intermediul unor scurte filmulete de prezentare sunt prezentate date statistice, legate de populatie, angajati, domeniile de activitate, dar si avantajele economice ale regiunii. De asemenea, este prezentat si parcul industrial, cel mai mare din centrul Germaniei. Aici isi desfasoara activitatea in jur de 400 de companii, cu peste 9.000 de angajati.

Tot de aici investitorii afla de existenta unei Companii de Dezvoltare Economica ce ofera consiliere profesionala si sprijin pentru investitorii ce doresc sa demareze afaceri in zona – de la intermedierea relatiilor cu autoritatile si partenerii de afaceri si pana la obtinerea de licente de functionare sau chiar planificarea activitatii.

In schimb, in Cluj-Napoca, asa cum puteti citi AICI, departamentul de Relatii Externe si Investitori, un birou specializat al administratiei publice locale, infiintat cu scopul concret de a promova interesele economice ale orasului, are mai degraba un rol de “promovare pe Internet” decat de atragere a investitorilor.

Lyon, orasul „Micului Print”

Lyon este un oras incarcat de istorie din regiunea Ron-Alpi. Printre numele care poarta renumele orasului in intreaga lume se numara Antoine de Saint-Exupery, autorul „Micului Print”, dar si fratii Lumiere, inventatorii cinematografului sau Rabelais, autorul „Gargantua si Pantagruel”. Orasul este asemanator Clujului din punct de vedere educational. In Lyon functioneaza patru institutii de invatamant superior, ce atrag anual in jur de 120.000 de studenti, o cifra similara cu cea inregistrata in Cluj.

Ceea ce are in plus orasul Lyon la capitolul edicatie este Institut d’Études Avancées – IEA, infiintat in 2006 la initiativa Ministerului Francez al Invatamantului Superios si Cercetarii. Institutul este dedicat cercetarii in stiintele umane si sociale.

Totodata, orasul se lauda cu performanta in mai multe domenii, iar sediile unor organizatii internationale sunt un garant al acestor reusite. De exemplu, in Lyon este sediul Agentiei Internationale de Cercetari asupra Cancerului, Biroul pentru pregatirea raspunsului la epidemii din cadrul Organizatiei Mondiale pentru Sanatate, sediul Interpol sau sediul Euronews.

Marketing regional, notiune abstracta pentru Cluj

In 2007, autoritatile din Lyon au decis ca e momentul sa faca pasi concreti pentru a dezvolta imaginea si reputatia orasului. Asa a aparut ONLYLYON, o platforma pe care sunt promovate atat oportunitatile business, cat si oferta educationata si cea turistica. Astfel, Lyon a devenit primul oras francez care a dezvoltat o strategie de marketing regional. Niciun alt oras important nu are o strategie de acest fel, care sa includa parteneri institutionali si economici activi pe o scara globala.

In ceea ce priveste Lyonul, orasul este puternic dezvoltat in toate segmentele economice si se bucura de o buna reputatie internationala in industria mecanica, industria textila, chimie si farmacie, dar si in sanatate. La randul lui, Cluj-Napoca se bucura de o reputatie foarte buna in domenii similare, insa asa cum puteti citi AICI, orasului ii lipseste cu desavarsire o strategie de dezolvare.

Autoritatile din Zaragoza adopta masuri concrete pentru incurajarea turismului

Zaragoza este al cincilea oras ca marime din Spania si se afla la jumatatea drumului dintre Barcelona si Madrid, fiind aproape de Pirinei. Asemenea Clujului, Zaragoza aspira din plin la dezvoltare, turism si progres.

Pentru a atrage cat mai multi turisti si a-i tine in oras mai mult e doua zile, orasul e plin de obiective turistice noi si vechi, pentru care turistii sunt invitati sa isi aloce timpul necesar sa se bucure din plin de atmosfera si farmecul tipic. Mai mult, municipalitatea a venit in sprijinul turistilor si au pus in circulatie „Zaragoza Card”, un tichet special care costa sub 10 euro, prin intermediul caruia turistii beneficiaza de intrare libera la toate obiectivele turistice si muzeele din oras, transport public nelimitat timp de 24 ore, serviciu de roaming, o gustare si o bautura racoritoare gratuite, precum si reduceri in diferite hoteluri, cafenele si restaurante.

La randul lui, Clujul se lauda cu o oferta bogata de festivaluri, insa doar Electric Castle se lupta sa puna orasul pe harta turistica internationala, iar o strategie la nivel local sau judetean pentru a le oferi turistilor un program inchegat si coerent lipseste cu desavarsire.

Ingolstadt, orasul lui Frankenstein

Ingolstadt este un oras din Bavaria Superioara, Germania, situat pe malul Dunarii. Un oras mic in comparatie cu Cluj-Napoca, insa cu un statut de district urban, adica nu depinde de un district rural invecinat. Populatia din Ingolstadt are, in proportie de aproape 40% au statut de imigrant, chiar daca in multe cazuri doar strabunii locuitorilor au fost imigranti. Pe locul doi la numarul de imigranti, dupa fosta URSS, se numara Romania. Peste 9.000 de romani traiesc in Ingolstadt.

 

In regiunea Augsburd si Inolgstadt este triunghiul industriei chimice bavareze. In ciuda dimensiunii reduse, in jur de 500.000 de mii de turisti viziteaza in fiecare an orasul. Motivul este unul cat se poate de serios – Audi Forum Ingolstadt, un loc de referinta pentru constructorul de automobile. Aici functioneaza si muzeul Audi, care le ofera pasionatilor de masini o experienta aparte, in care masinile clasice sunt imbinate cu o experienta gastronomica, concerte de jazz si shopping.

Societatea civila, implicata in dezvoltarea turismului

Pentru a veni in ajutorul turistilor, autoritatile au gandit o serie de tururi ghidate, fie ca se pune accent pe fortificatii, istoria orasului sau trasee tematice. Toate sunt asigurate de voluntari, iar pentru persoanele cu dizabilitati fizice a fost gandit un traseu special, accesibil din caruciorul cu rotile.

Totodata, orasul Ingolstadt este cunoscut pe plan international dupa ce a fost mentionat in romanul Frankenstein (1818) de Mary Shelley, ca locul nasterii monstrului creat de Victor Frankenstein. La randul lui, Clujul este orasul care l-a gazduit, in hotelul din centrul orasului, pe Jonathan Harker, personajul principal din romanul „Dracula” a lui Bram Stocker. Insa, spre deosebire de Ingolstadt, doar pe site-ul hotelului in cauza se mentioneaza acest lucru, desi aceasta vizita ar putea fi valorificata din punct e vedere touristic.

Sursa foto:www.aderly.com, en.wikipedia.org, www.ingolstadt-tour.de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *