In vizor

Cât va costa cu adevărat Drumul Apusenilor şi când se va demara investiţia?

Discuţiile privind modernizarea Dumului Apusenilor au fost iniţiate încă din mandatul 2012-2016, iar pentru realizarea acestuia, consiliile judeţene Cluj şi Bihor au depus fiecare câte un proiect cu finanţare neramburabilă pe fonduri europene. Dacă pe ruta  de 75 de kilometri Beiuş-Remeţi-limita de judeţ Cluj, investiţia estimată de bihoreni este de aproximativ 18.9 milioane de euro, conducerea CJ Cluj este de părere că reabilitarea tronsonului de drum care îi revine, 25 de kilometri,  va costa aproximativ 34 de milioane de euro. Sumele vehiculate dovedesc încă o dată că la Cluj totul e mai scump sau probabil că se pregăteşte un nou tun, Ic-Ponor.

Drumul Apusenilor, cel mai mare proiect de infrastructură rutieră montană din Transilvania va demara cel mai devreme peste 2 ani. În Bihor, Drumul Apusenilor este împărțit în trei tronsoane şi va avea finanţare europeană doar pentru porțiunile Beiuș- Stâna de Vale și Stâna de Vale -Remeți, limita județului Cluj, costurile fiind, pentru cei 73 de kilometri, de aproximativ 18,9 milioane de euro. Pe tronsonul care leagă Salonta de Tinca, finanțarea se va face din alte surse, iar valoarea proiectului este  estimată de către conducerea judeţeană Bihor la aproximativ 8 milioane de euro.

Pe raza  judeţului Cluj, Drumul Apusenilor va avea o lungime de 25 de kilometri, cuprinsă între limita de judeţ cu Bihor şi DN1. Ciudat este faptul că, deşi este o proţiune de drum mai accesibilă decât la vecinii bihoreni, din elaborarea documentaţiei tehnice realizată de S.C. Eurocerad Internaţional SRL în asociere cu Ria Desing Consulting SRL, a rezultat un cost al investiţiei de 34,6 de milioane de euro, aproape dublu faţă de porţiunea care urmează a fi reabilitată în Bihor. Probabil că în judeţul Cluj asfaltul este mai scump.

Astfel, cei puţin peste 100 de kilometri dintre Beiuş şi DN1, prin Stâna de Vale-Remeţi-Baraj Drăgan, vor fi finanţati cu aproximativ 53,5 milioane de euro.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creșterea gradului de accesibilitate în zona montană a județului Cluj – Drumul Apuseni, situată în apropierea rețelei de transport TEN-T, prin reabilitarea infrastructurii rutiere județene din această zonă, în vederea asigurării unei mobilități cât mai ridicate a populației, bunurilor și serviciilor din județul Cluj.

Conform studiilor de trafic efectuate, după implementarea proiectului se estimează o creștere cu aproximativ 35% a vitezei medii de deplasare pe sectoarele de drum vizate. De asemenea, pentru creșterea siguranței rutiere vor fi realizate o serie de elemente, multe din ele inexistente în momentul de față, precum semnalizare rutieră, 9.052,55 de metri pătrați de trotuare, șapte stații de autobuz, șapte parcări auto, borduri coborâte, 10.694,50 de metri de parapete de siguranță, 10 limitatoare de viteză și patru benzi rezonatoare, cinci sisteme de avertizare luminoasă și 10 console metalice, plase și bariere elastice de protecție pietre, 6,151 kilometri de aliniamente de arbori, amenajare de trecere la nivel cu calea ferată și altele.

„Pe drumul judeţean DJ 108 K au fost identificate 7 poduri, cu o lungime totală de 171,245 metri, şi 45 de podeţe care vor fi înlocuite în totalitate”, se arată într-un răspuns oferit de reprezentanţii CJ Cluj.

Potrivit reprezentanţilor CJ Cluj cel care va desemna membrii echipei de implementare va fi preşedintele Alin Tişe printr-o dispoziţie, în perioada imediat următoare semnării contractului de finanţare. Dacă va fi acceptată finanţarea şi nu vor fi probleme după modelul Ic Ponor, drumul va fi inaugurat în campania electorală din 2020.

„Conform informaţiilor primite de la Agenţia de Dezvoltare Regională, evaluarea proiectului şi, dacă este propus spre finanţare, contractarea proiectului, sunt etape care pot dura până la 8 luni. O dată cu aprobarea finanţării, se poate  demara achiziţia de lucrări, care poate dura, conform legislaţiei în vigoare, până la 4 luni, dacă nu sunt contestaţii. În concluzie, se estimează ca dată de începere a lucrărilor, luna iunie 2018, cu o durată de realizarte a investiţiei de 24 de luni”,au afirmat reprezentanţii CJ Cluj

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *