In vizor

Cat de sigur e sa calatoresti cu taxiul in Cluj

Un taximetrist iesean de 31 de ani a rapit in urma cu doua zile o clienta de 25 de ani. A sechestrat-o mai bine de 10 ore pe bancheta din spate si a cerut 25.000 de lei de la familia femeii pentru eliberarea ei. Cazul are un final fericit, iar soferul de taxi este in arest dupa un flagrant delict al Politiei Iasi. Luna trecuta, un taximetrist a agresat un cetatean irlandez in Mamaia, dupa ce acesta i-a reprosat ca l-a dus pe rute ocolitoare. In decembrie anul trecut, un taximetrist din Bucuresti si-a batut clientul in fata unei sectii de politie, pentru ca nu s-au inteles la pretul solicitat pentru cursa. Clujul nu face exceptie. In primavara anului 2010, un sofer de taxi din Cluj a batut un client canadian dupa o altercatie verbala si dupa ce acesta i-ar fi trantit usa. Clientul a avut nevoie de 18 zile de ingrijiri medicale.

In acest context, apare in mod justificat intrebarea vizavi de securitatea calatoriei cu taxiul, cel mai comod mijloc de transport in marile orase.

Ce garantie poate avea clientul ca va ajunge la destinatie in siguranta?

Avizul medical si psihologic se reinnoieste o data la cinci ani pentru soferii de taxi, dar cazierul judiciar si “cazierul auto”  – adeverinta de la politia rutiera cu privire la suspendarea permisului sau accidente – se solicita numai la eliberarea atestatului. Reprezentantii taximetristilor clujeni sustin ca cea mai buna filtrare a soferilor se face chiar de firmele de taxi, care aplica sanctiuni la cea mai mica abatere.

Pentru obtinerea atestatului, cei care doresc sa fie taximetristi trebuie sa faca un curs de specializare la unul dintre centrele acreditate de Ministerul Transporturilor. Doritorii trebuie sa aiba minim 21 de ani, experienta in sofat de minim doi ani, sa fie apti medical si psihologic si sa nu fie implicati in evenimente rutiere in ultimul an.

“Pentru inscrierea la cursul de atestare se cer tot timpul actele in original, in termen si vizate de institutiile abilitate. Este nevoie de aviz psihologic, aviz medical, cazier judiciar si o adeverinta de la politia rutiera din care sa rezulte ca in ultimul an titularul nu a avut permisul suspendat si nu a fost implicat in accidente rutiere soldate cu victime din culpa sa”, a explicat pentru Ziar de Cluj Ana Maria Trifan, coordonator programe la centrul de formare IFP TR Cluj.

Dupa absolvirea cursului, atestatul se elibereaza de Autoritatea Rutiera Romana (ARR), institutia care este responsabila si de vizarea actului o data la cinci ani.

“Certificatul de atestare se elibereaza pe termen nedeterminat si se vizeaza  la cinci ani. La vizare este necesar avizul medical si cel psihologic valabil. Numai cu atestatul ei nu pot lucra, trebuie sa se angajeze la o firma de taximetrie sau sa se autorizeze la Primarie”, a explicat seful ARR Cluj, Eugenia Lungu.

Patronul Pritax si seful Camerei Taximetristilor, Radu Marian, spune ca angajatorii sunt cei mai critici evaluatori ai soferilor de taxi, fiind in interesul lor sa aiba o imagine buna si implicit mai multi clienti, “altfel firma nu supravietuieste”.

“O data la cinci ani se fac controalele medicale si psihologice, trebuie sa demonstrezi ca esti integru din punct de vedere psihic, fizic si moral. Asta pentru vizarea atestatului. Pe de alta parte, se fac evaluari in firma si, in caz de reclamatii, se iau masuri la abateri mult mai putin grave fata de cazul din Iasi, de exemplu daca suprataxeaza sau daca nu duce clientul la destinatie. Cea mai buna filtrare a taximetristilor se face de catre coordonatorii firmelor. Cele mai mari probleme sunt cu oamenii noi, pe care nici patronii si nici ceilalti taximetristi nu ii cunosc inca. Examinarile pentru avizele medicale si psihologice se fac temeinic, laboratoarele nu risca, ele sunt primele trase la raspundere in cazul unei probleme. Chiar si aceste avize sunt o chestiune relativa, au fost multe cazuri in alte meserii unde avizele se fac mai des, cand evaluarile erau OK si dupa aceea persoana respectiva facea o prostie. Cel mai sigur este cunoasterea oamenilor de catre firma”, a explicat Radu Marian.

In Cluj-Napoca exista aproximativ 2.700 de taximetre, prea multe raportat la numarul de populatie, astfel ca nu se elibereaza autorizatii noi din 2010. Politia Locala controleaza frecvent taximetristii, reprezentantii Primariei spun ca ultimul control a fost la finele saptamanii trecute, cand nu s-au gasit nereguli in ceea ce priveste atestatele.

Foto: ziuadecj.realitatea.net

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *