Editorial

Cam care ar fi dâra puturoasă a banilor din deșeuri acoperită de fumul unui nou incendiu în zona Pata Rât?

România trebuia să închidă depozitele de deșeuri neconforme pentru care s-a negociat termen prin tratatul de aderare încă din 2009. Acesta este motivul pentru care s-a și luat în calcul investiția la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor, care nu este gata nici până în ziua de azi. Între timp, s-au închis, conform tratatului de aderare toate gropile neconforme din județ, cu excepția celei aparținând de firma Bratner-Vereș, pe care se depozitează deșeuri și în ziua de azi. Fiecare rampă pentru depozitarea deșeurilor din județ, în așteptarea finalizării nefinalizatului Centru de Management Integrat al Deșeurilor, funcționează temporar, reglementat, din punct de vedere al protecției mediului, fie prin autorizație de mediu cu măsuri în vederea închiderii, fie prin aviz de mediu la încetarea activității de depozitare. Deci, indiferent de aviz, funcționarea este condiționată de capacitatea de stocare a deșeurilor pe acesta. În cazul în care capacitatea de stocare se depășește, inspectorii de mediu au obligația să închidă activitatea de depozitare.

Și așa ajungem direct la miezul fierbinte al fiecărei incendieri care are loc la rampele din zona Salprest. Dacă ar fi interes să se ia dâra puturoasă a banilor din deșeuri, s-ar trage și concluzia de ce ne aflăm la al nu știm câtelea incendiu, dar tot nu s-au montat camere de luat vederi la rampă pentru a se putea vedea care sunt “mâinile” “criminale” care se joacă cu focul prin zonă. Banii din deșeurile lui Vereș au sponsorizat cariere politice locale, așa că râdem și glumim, dar incendiem doar în incintă.

Cum ne comenta un cititor, incendiul din primăvară a fost un bun prilej să se poată face descărcarea de pământ de pe viitoarea rampă de depozitare a deșeurilor a RADP (rampa lui Boc), pământ cu care s-a „stins” vechiul incendiu. Dacă este adevărat și s-a luat pământ din rampa RADP să se pună peste incendiul de la Pata Rât, suntem într-o situație similară cu pământul luat din fundația CMID (care a și distrus, practic, proiectul) și dus în fundația pistei Aeroportului Internațional Cluj – faptă pentru care Horea Uioreanu, fost președinte al CJ Cluj, va încasa niște ani de închisoare.

Chiar nu se observă de pe margine, din Republica Autonomă a Justiției din Cluj că toate, dar absolut toate proiectele pe deșeuri ale județului, au fost sabotate cu intenție de către politicieni? Începând cu celebrul Power Pack – să nu uităm cum s-au aruncat la gunoi 4,7 milioane de euro din bugetul Consiliului Județean prin această puturoasă afacerea prin care, în 2002, s-au achiziționat, fără licitație, utilaje destinate prelucrării deșeurilor menajere. Atât de fiabile au fost aceste utilaje încât, în 2005, erau deja uzate și depășite moral și fizic.

Așa că să încercăm să explicăm și pentru organele abilitate ale statului cam cum stă treaba cu incendiile de la rampele de gunoi – cum fumul puturos albește bani negri. Să luăm exemplul incendiului din primăvară. Poate s-a uitat că Pata Rât trebuia închisă (ecologizată) conform normelor de aderare la Uniunea Europeană. Altfel vine infringementul peste noi și plătim cât au furat alții. Oricum o să plătim (cum am mai plătit) ceea ce au furat alții.

Anul trecut, sub președinția lui Mihai Seplecan la CJ Cluj, s-a făcut o licitație pentru ecologizarea Pata Rât care a fost câștigată de o firmă pentru o anumită sumă de bani – calculată în funcție de ceea ce se știa, conform raportărilor, că există depozitat pe rampa de gunoi care trebuia închisă. Numai că firma care trebuie să facă ecologizarea a angajat niște specialiști care, după ce au făcut măsurătorile, au constatat că pe rampă, față de ceea ce se știa, sunt în plus cantități de deșeuri care ar necesita încă 10 milioane de euro pentru a putea fi ecologizate. Bani care nu sunt. Decât, cel mai probabil, în buzunarele celor care le-au depozitat. Ori de depozitat acolo doar firma decedatului Vereș o făcea. Așa că s-a lăsat cu acuze și cu negații și cu denunțuri penale nebăgate în seamă nici până în ziua de azi, deși a cam trecut anul.

Nu numai că bătea infringementul la ușă, dar și se mai vedea inclusiv pe satelit cum, alene, tot la jumătate de oră, câte o mașină de gunoi rătăcea drumul noii rampe și se deșerta nevoie mare pe vechea rampă. Așa că, o mână criminală – să citez declarația de presă a primarului Emil Boc – a pus foc pe rampă. O fi adevărat, n-o fi adevărat, dar este o practică frecventă pe rampa decedatului Vereș ca să se auto-aprindă gunoaiele și a se face scrum deșeurile depozitate cam ilegal.

Există foc, există fum. Și nu orice fel de fum, ci din cel de la #Colectiv (să-l citez de data aceasta pe David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Cluj). Adică nociv. Atât de nociv, că a trebuit ca prefectul Gheorghe Vușcan să intervină cu starea de urgență. Așa că CJ Cluj a fost abilitat să negocieze cu firma care face ecologizarea pentru a găsi soluții. Ceea ce a și făcut, dând banii necesari acoperirii hoției semnalate de către firma de ecologizare cu un an înainte. Așa că, pe banii clujenilor, pe de o parte au fost ecologizați banii murdari din buzunarele altora, pe de cealaltă, este posibil să se fi mutat nițel pământ prin acte.

Totul cu îngăduința organelor abilitate ale statului și bunăvoința instituțiilor publice.

Așa că, la ora actuală, când fumul unui noi incendiu se lasă peste Cluj, nu ne rămâne decât să ne întrebăm: qui prodest?

PS: Potrivit lui Mircea Vereș, reprezentantul firmei SC Salprest Rampă, cea care administrează rampa, există posibilitatea ca focul să fi fost pus și urmează să fie verificate înregistrările video (există doar o singură cameră video pe stâlpul de iluminat de la intrarea în rampă). „Incendiul a fost provocat de persoane necunoscute. Avem înregistrări video și vom face plângere la Poliție. Rampa are o suprafață de 2.000 de mp, arde întreaga rampă”, a precizat Mircea Vereș. Motiv pentru care zice că intenționează să depună plângere penală. Cum au intenționat și în primăvară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *