Analiza

”Ca să faci omletă, spargi ouăle!”, ne transmite municipalitatea în problema metroului. Partea proastă e că municipalitatea ne sparge ouăle de 16 ani. Cât s-a investit în 16 ani în borduri şi asfalt pe „traseul” metroului?

CITEŞTE: Bulevardul 21 Decembrie 1989 va fi iarăși spart – pentru Magistrala I de Metrou: «Va trebui făcută săpătură deschisă, pentru stație. Este foarte clar», recunosc autoritățile.

Ecoul lui Boc, Dan Tarcea a fost întrebat vineri despre problema ambuteiajelor care se vor crea în oraș ca urmare a lucrărilor al metroul, situație în care traficul oricum deja foarte anevoios va deveni infernal.

Şi ne-a lămurit: ”Evident că va fi deranj în trafic, dar nu poți să mănânci omletă dacă nu spargi ouăle. Nu trebuie să ne gândim doar ce se va întâmpla peste 4-5 ani, ci trebuie să vedem înainte 50 de ani. Toate eforturile pe care le facem se vor vedea după 2030, după 2040, este o investiție de care vom beneficia cu toții”.

Spre exemplu, Bulevardul 21 Decembrie nu va mai putea fi folosit, pentru că toată Piața Mărăști va fi un șantier.

”În zona stațiilor va fi săpătură deschisă și normal că circulația se va restricționa. Nu există niciun oraș care să se fi dezvoltat fără a se crea probleme în trafic. Îmi amintesc de Budapesta, acum 20 de ani, care avea tot centrul spart. Și când am făcut Bulevardul 21 Decembrie au apărut ambuteiaje, întârzieri de jumătate de oră sau o oră, dar oamenii s-au adaptat și au găsit rute alternative”.

Ce frumos ştiu să bagatelizeze lucrurile bravii noştri administratori politici! Dar noi, la Ziar de Cluj, obişnuiţi să gândin în afara „cutiuţei cu declaraţii”, ne punem întrebări de genul: cât ne costă ceea ce ne-a costat? Că traseul metroului lui Boc vine taman peste tot ce s-a hărnicit acesta să „modernizeze” şi „răsmodernizeze” timp de peste 16 ani de când e primar.

Borduriada lui Boc este vizibilă. Realitatea este că Emil Boc a ținut-o tot într-o borduriadă mai mult de 16 ani. Borduriadă și gratuități pentru asistații orașului, borduriadă și festivaluri pentru exaltații orașului. În rest și-a văzut de interesele sinecurștilor din propriul partid și blaturile urbanistice transpartinice.

Prin urmare: cât ne costă „decopertările” care deja ne-au costat?

Pentru a vă face o idee, să luăm de exemplu, staţia Piaţa Unirii, care va consta în săpătură deschisă de dimensiunea unei „Cluj Arena”, PESTE amenajările făcute din 2009 încoace. Piata Unirii reamenajată a fost inaugurată în 4 noiembrie 2009.

“Într-o prima etapa s-a realizat modernizarea Bulevardului Eroilor, iar în a doua etapa s-a executat amenajarea zonei de contact la situl arheologic – acoperire cu sticla a sitului, amenajare cu piatra cubică a Pieţei Unirii şi realizarea fântânii arteziene din zonă. (…) Valoarea totală a investiţiei Modernizare şi Amenajare Pietonal Piaţa Unirii, aşa cum au fost aprobaţi indicii tehnico-economici prin HCL 621/2006, a fost de 22.387.539 Lei inclusiv TVA. Lucrările de modernizare executate au fost în valoare de 7.007.713,65 lei cu TVA sumă în care nu a fost prevăzuta pietonalizare laturilor pieţei”, declarau, în 2013, reprezentantii Primariei.

Inaugurată în 2009, în urma unei investiţii de 1 milion de lei, fântâna din principala piaţă a Clujului a fost prezentată la acea vreme ca o adevărată minune tehnologică. Jeturile spumante, luminile albe şi luciul apei au uimit însă doar pentru puţin timp. La prima zăpadă, piatra de sute de mii de lei s-a sfărmat pur şi simplu.

După inaugurare, constructorul fântânii a intrat în insolvenţă, astfel că toate reparaţiile au fost suportate din bugetul oraşului. În 2010, la 6 luni de la darea în funcţiune, municipalitatea a achitat 30.000 de lei, iar 2 ani mai târziu, reparaţiile au costat încă 100.000 de lei. Starea fântânii era în 2014 atât de proastă, încât autorităţile au decis refacerea ei de la zero. Aşa că municiplaitatea ne-a mai spart nişte ouă. Nota de plată s-a ridicat la aproape 300.0000 de lei.

Valoarea totală a investiţiei în Piata Unirii, etapa 2 (latura de vest), fără TVA: 7.943.756,83 lei, potrivit paginii de Facebook a primarului Emil Boc.

Latura sudică, cu tot cu refacerea sediului noii primării ne-a costat cam 5.587.847 lei. Acum sperăm ca faţadele municipalităţii să nu cadă la decopertare. Şi putem să estimăm dalizarea şi bordurizarea din faţă de la fosta Librărie a Universităţii la vreun milion de lei.

Ideea este că numai decopertarea pentru staţia de metrou „Unirii” ne va fi costat deja peste 15-16 milioane de lei, fără să fi „mutat” o piatră cubică din loc.

Chiar şi decopertarea Piaţei Mărăşti ne va costa măcar giratoriul făcut acolo, modernizările de carosabil şi măcar „parkingul” acela subteran promis cândva şi înlocuit cu un părculeţ.

La o primă strigare, estimăm costurile la metroul lui Boc, numai din ce s-a băgat deja în amenajări, modernizări, studii de fezabilitate şi prefezabilitate la tot felul de „tuneluri”, „pasarele” şi alte păsărele, FĂRĂ SĂ SE FI DAT O GAURĂ la câteva sute de milioane de lei.

Dar, promitem, că odată ce am lansat discuţia, vom suprapune pe harta Cluj-Napoca, harta metroului – să vedem exact ce s-a băgat acolo în veşnica borduriadă, asfaltiadă şi daliadă a lui Boc.

Să nu uităm că tocmai ce au fost expropriaţi cu preţuri de ruşine nişte proprietari din Cluj-Napoca pentru a se lărgi şi moderniza (deşi tocmai ce fusese niţel modernizată), Calea Moților, Calea Mănăștur și străzile din zonă.

Executantul lucrărilor: ARL Cluj SA.

Valoarea contractată: 26.502.699,47 lei fără TVA.

Durata contractului: 18 luni din care 3 luni proiectare.

Nici nu ştim cum vom sta cu exproprierile (de data aceasta pentru traseul metroului) – legea nu există, după cum v-am mai scris, doar Metrorex are dreptul să exproprieze pentru realizarea de magistrale de metrou. Plus alte lipsuri şi scăpări, tovarăşi şi „pretini”… Nu avem decât voinţa lui Boc de a considera municipiul drept propria moşie.

În rest, ce au să găsească arheologii, geologii şi futurologii pe sub pământ şi piedici vor fi acestea în calea realizării metroului, vom vedea. Până atunci vă amintim faptul că un amărât de pod s-a împiedicat într-un zăcământ de sare şi nu s-a mai făcut conform grafic.

Şi să nu uităm „calitatea” lucrărilor la modernizările Clujului. După 6 ani de la darea în folosinţă a modernei şi reabilitatei străzi a Memornadumului, asfaltul s-a surpat. Se întâmpla în iulie anul trecut.

Străzile Memoradumului și Moților au fost modernizate în 2015, de Viarom, după un proiect care a testat nervii șoferilor, traficul fiind afectat câteva luni.

Lucrările de modernizare au făcut parte din proiectul cu finanţare din fonduri europene „Refacerea infrastructurii Oraşului Comoară, modernizare căi de acces spre centrul istoric”. În cadrul aceluiaşi proiect mai sunt incluse străzile I.C. Brătianu, Memorandumului şi Avram Iancu.

Firma SC Viarom Construct SA a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei pentru „Refacerea infrastructurii Oraşului Comoară, modernizare căi de acces spre centrul istoric” (oferta financiară a fost de 16.953.107,12 lei).

Râdem şi glumim, dar tare credem că zilele acestea se va naşte bunicul primului clujean care va vedea gata ceva ce s-ar putea numi tronson şi staţie de metrou.