Din oras

Bulevardul 21 Decembrie 1989 se transformă în șantier pentru 24 de luni. Lucrările costă 12 milioane de euro

La o distanță de trei de ani zile de când B-dul 21 Decembrie 1989 era transformat în șantier, iar traficul deviat pentru trasarea benzilor dedicate pentru mijloacele de transport public, precum și pentru desființarea unor locuri de parcare, prilej cu care anumite porțiuni au fost asfaltate, unul dintre cele mai însemnate bulevarde din centrul municipiului Cluj-Napoca urmează să se transforme iarăși într-un veritabil șantier patriotic pentru 24 de luni. 

Bulevardul 21 Decembrie 1989 din Cluj-Napoca urmează să fie modernizat cu cca 12 milioane de euro, fonduri europene nerambursabile. Prioritățile lucrărilor de modernizare vizează, iarăși, transportul în comun/alternativ, dar și zonele dedicate pietonilor. 

Recent, Primăria Cluj-Napoca a eliberat autorizaţia de construire pentru „modernizare Bd. 21 Decembrie: realizare benzi dedicate transportului public în comun – etapa 1 (inclusiv lucrări de infrastructură, amenajare spaţiu public, semaforizare, iluminat public şi mobilier urban)”

Investiţie de bază: 30.386.434,73 lei, termen de execuţie a lucrărilor: 24 de luni de la data începerii efective a lucrărilor.

În primăvara anului trecut s-a desfășurat licitația pentru proiectare și execuție. Încă din Mai 2019, lucrările erau programate să înceapă în primăvara acestui an, iar valoarea proiectului era estimată la 56,3 milioane lei (cca 12 milioane de euro). Durata lucrărilor era estimată la 15 luni.

Potrivit estimărilor primarului Emil Boc din mai 2019, șantierul urma să se deschidă în primăvara 2020. 

„Urmează ca după momentul finalizării licitației să fie contestații, apoi sunt șanse să înceapă lucrările chiar anul acesta, dacă nu în primăvara anului viitor. Sperăm să nu fie contestații.

Deci, dacă nu sunt contestații, cel mai devreme în primăvara anului viitor vor începe lucrările”, declara Boc în mai 2019. 

Potrivit proiectului de hotărâre privind modernizarea bulevardului 21 Decembrie 1989, care a fost votat în ședința de Consiliu Local din luna mai 2019, modernizarea presupunea construirea, extinderea și modernizarea pistelor pentru biciclete, achiziționarea și instalarea stațiilor de reîncărcare a automobilelor electrice, crearea unor sisteme de închiriere de biciclete (bike sharing), extinderea de zone și trasee pietonale, modernizarea stațiilor de transport public, crearea de trasee separate folosite exclusiv pentru vehiculele de transport public de călători, amplasarea de limitatoare de viteză, modernizarea trecerilor de pietoni.

De asemenea, vor fi luate măsuri de reducere a traficului auto în anumite zone, vor fi plantați arbori, se vor face lucrări de realizare a sistemelor rutiere și lucrări de semaforizare.

Ca rezultate, municipalitatea se așteaptă la scăderea gazelor cu efect de seră, creșterea numărului de pasageri transportați cu mijloacele de transport în comun, dar și creșterea numărului de bicicliști și de pietoni.

Valoarea totală a investiției se ridică la suma de 56.351.253 lei, iar durata de execuție a lucrărilor este de 15 luni, iar durata de implementare integrală a proiectului este de 24 de luni de la începerea implementării proiectului.

CITEȘTE ȘI: Modernizarea b-dului 21 Decembrie 1989 începe abia peste un an. Ce modificări sunt preconizate

Modernizarea Bd. 21 Decembrie se va efectua pe tronsonul Biserica Sfântu Petru – intersecția cu str. Regele Ferdinand. Primăria a solicitat un proiect de la Planwerk, societatea de arhitectură care a regândit și Piața Unirii. 

Conform planșelor, bulevardul va avea piste de biciclete pe ambele sensuri de mers, iar banda dedicată pentru mijloacele de transport în comun va fi separată fizic de benzile pentru traficul general. Urmează să fie plantați arbori, similar străzilor Horea și Moților.

Dispare însă o bandă auto pe sensul spre centru (nu și în intersecții), iar în locul parcării din fața Bisericii Sfântul Petru va fi realizată o piațetă, cu arbori și băncuțe. 
 
Lucrările vor fi executate de Diferit SRL, prin intermediul a 11 subcontractori.

În primăvara anului 2017, Primăria lansa câteva schimbări serioase pe traseul Bdului 21 Decembrie 1989:

realizarea unei benzi dedicate pentru transportul în comun pe axa E-V, reorganizarea semaforizării în Piața Avram Iancu, iar parcările la bordură erau desființate.

În acest fel, Bdul 21 Decembrie 1989 se transforma într-un șantier. 

De asemenea, conform proiectului initial, banda dedicată transportului public a fost marcată prin stâlpișori amplasați de-a lungul axei Est-Vest.

CITEȘTE ȘI: Schimbări în trafic cauzate de realizarea unei benzi dedicate pentru autobuze pe b-dul 21 Decembrie – Memorandumului: interzicerea unor viraje la dreapta și desființarea de locuri de parcare

La câteva săptămâni de la încheierea lucrărilor, bulevardul modernizat dădea semne de deterioarare: motivul, asfaltarea în condiții improprii, pe vreme de ploaie. 

CITEȘTE ȘI: Bulevardul 21 Decembrie 1989, ca dupa razboi

Ulterior, Primăria a intervenit pentru îndepărtarea stâlpișorilor de pe bulevard, care marcau banda dedicată pentru autobuze. 

Acum, după ce reprezentanții administrației locale au eliberat autorizația de construire pentru modernizarea Bdului 21 Decembrie 1989, acest spațiu central se va transforma într-un șantier pentru cel puțin 2 ani de zile. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *