In vizor

Brandul romanesc Farmec risca disparitia, dupa ce ANAF a recalculat accize de 15 milioane de euro

Farmec Cluj, unul dintre putinele branduri de traditie cu impact national si international, are o istorie post-decembrista tumultoasa, iar ANAF este pe cale sa-i administreze o lovitura mortala, obligandu-o la plata a 15 milioane de euro. Suma care ar trebui platita ar constitui, potrivit Finantelor Publice, recalcularea platii accizelor societatii. Cand inspectorii de la ANAF veniti in control sugereaza ca un posibil sechestru asigurator este doar consecinta faptului ca Farmec si-a luat avocati ca sa se apere, demersul lor pare o vendeta si naste numeroase intrebari.

Ziar de Cluj a scris despre Farmec de nenumarate ori, criticand conducerea atunci cand a fost cazul. Ne simtim datori sa privim, insa, obiectivi aceasta lovitura la integritatea economica a companiei, nu din patriotism local, ci pentru ca institutiile satului trebuie sa actioneze obiectiv, si nu la comanda.

Ultimele controale ale ANAF care au vizat compania de cosmetice s-au soldat cu obligatia platii de 15 milioane de euro, in caz contrar societatea riscand sa se inchida. Farmec a fost supusa acestei decizii, dupa ce Administratia Nationala a Finantelor Publice a recalculat accizele societatii.

Mihaela Turdean, membru CA si actionar al companiei Farmec, arata, insa, faptul ca Farmec NU este platitoare de accize  deoarece achizitioneaza si utilizeaza in procesul de productie doar alcool denaturat, acesta fiind neaccizabil.

Decizia ANAF ar putea ruina brandul romanesc de produse cosmetice, iar 650 de persoane ar putea ramane fara locuri de munca.

Dincolo de aceasta stire, insa, membrii sindicali si reprezentantii companiei clujene au facut, in ultimele luni, o serie de memorii la institutiile statului, inclusiv la Guvernul Romaniei, pentru a incerca sa explice contextul acestui control al ANAF.

In memoriile depuse de Organizatia Sindicala Libera Farmec, se arata ca in spatele controlului ANAF se afla actionarul minoritar al Farmec, Nicolae Cristinel Olaneanu, care ar incerca preluarea companiei prin diferite metode, „utilizand in acest scop abuzul de drept, calomnia, delatiunea si o atitudine constant persuasiva menita inclusiv sa influenteze deciziile statului, inclusiv pe cele ale organelor de control”.

„Scopul sau declarat, in mod explicit in numeroase randuri, este acela de a inchide aceasta companie si utilizand pozitia ocupata de aceasta in municipiul Cluj-Napoca, de a o transforma intr-o afacere imobiliara, urmarind sa instraineze apoi si brandul romanesc Gerovital unor societati concurente din afara tarii”, se arata in memoriul depus la Guvernul Romaniei.

In urma controlului, ANAF este pe punctul de a proceda la instituirea de sechestre asupra societatii comerciale si implicit la oprirea activitatii acesteia.

„Este greu de inteles pentru noi si pentru salariatii pe care ii reprezentam care sunt ratiunile pentru care organele de control ale statului opereaza cu masuri diferite de spreciere”, mai spun membrii sindicali.

Puteti citi aici memoriile depuse de Farmec la institutiile statului.

Si deputatul PDL  Andreea Maria Paul a depus o interpelare in Parlamentul Romaniei pe aceasta tema, aratand ca acest ordin de plata ar putea pune in pericol insasi existenta companiei de cosmetice, deoarece suma de 15 milioane de euro reprezinta profitul firmei pe zece ani.

„Sunt amenintate peste 600 de locuri de munca, un brand care a dus numele Romaniei peste hotare si care ocupa o pozitie de top in clasamentul firmelor din Cluj, raportand la finalul anului 2013 o cifra de afaceri de 138 milioane de lei si un profit net de 7,3 milioane de lei. De asemenea, doamna Mihaela Turdean a cerut audiente la ANAF Cluj insa nu a primit niciun raspuns. La randul meu, am trimis o interpelare parlamentara catre presedintele ANAF pentru a solicita clarificari in acest caz si o rezolvare urgenta a situatiei create”, arata deputatul. Aceasta a cerut un raspuns in scris presedintelui ANAF, Gelu Stefan Diaconu.

Pozitia companiei Farmec

„Compania noastra si-a respectat intotdeauna angajamentele fata de toti partenerii sai si se afla la zi cu plata tuturor taxelor datorate statului. Am dori sa subliniem faptul ca toate aspectele controlate in prezent de reprezentantii ANAF au mai fost verificate de aceeasi institutie in ultimii cinci ani, fara a fi constatate nereguli. Este greu de inteles pentru compania noastra care sunt ratiunile pentru care organele de control ale statului au decis intensificarea actiunilor de control si intocmirea unor rapoarte care, pâna in prezent, nu iau in considerare argumentele legale invocate de societatea noastra si cadrul legal in baza caruia operam. Consecintele economice si sociale care ar putea decurge din interpretarea eronata si superficiala a informatiilor puse la dispozitie si a cadrului legal ar putea antrena efecte sociale majore atât pentru cei aproape 650 de salariati, cât si pentru familiile acestora, furnizorii si beneficiarii produselor companiei noastre.
Farmec este o companie stabila, solida din punct de vedere economic  si care are capacitatea sa gestioneze cu competenta si fermitate orice situatie de natura celei mentionate mai sus.

Ne declaram transparenta totala si disponibilitatea in fata autoritatilor abilitate si punem la dispozitie toate documentele necesare pentru o reala clarificare. in calitatea sa de mare contribuabil, FARMEC S.A. participa constant la bugetul statului cu o suma de peste 25 de milioane de lei pe an, echivalentul a 5,5 milioane de euro anual”, arata compania intr-un comunicat de presa

Farmec SA este o societate cu capital 100% romanesc, privatizata in 1995 prin metoda MEBO, dand posibilitatea salariatilor sa devina actionari. Din 2008, Farmec detine si marca Gerovital, una dintre gamele de produse pe care le produce si le comercializeaza inca din perioada comunista. O parte din produsele Gerovital sunt facute la fabrica din Cluj inca din 1964. O alta parte se facea la fabrica Miraj din Bucuresti, aceasta fiind achizitionata de Farmec in 2008.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *