Editorial

Boc apelează la lupta de clasă și la ura dintre categoriile sociale pentru a-și rezolva problemele de trafic: “120 de oameni stau în spate la o mașină cu două persoane”

Da, este adevărat: “120 de oameni stau în spate la o mașină cu două persoane”. Și? Îi punem pe cei 120 de oameni să se dea jos din tramvai și să ia la bătaie cele două persoane? Îi alungăm din oraș, ca de Untold, Excelență? Deh, „mulțimile” aduc voturi, ăia doi, poate nu – bună educație de politruc ne-a dat „Partidul” unic, nu?

Mai bine să ne întrebăm și să răspundem corect cum am ajuns aici, îngropați în trafic – și să lăsăm de-o parte lupta de clasă și uasecerismele populiste. Să ne aducem aminte cum au primit autorizații de construcție să-și facă turnuri de birouri pe străzile înguste din Centru, FĂRĂ LOCURI DE PARCARE SUFICIENTE ȘI FĂRĂ STUDII DE IMPACT PE TRAFIC, finul Alin Tișe (lui ăsta i s-a trecut în legalitate până și faptul că a construit ilegal cu două etaje în plus), “civicul” Iosif Pop și câți alți lacomi imobiliari abonați la ștampila pe repede-înainte a aprobărilor date preferențial în municipalitatea lui Boc. Să ne amintim de Urbanismul sălbatic aplicat în anii de boom economic (și în continuare, în prezent) care a transformat toate dealurile din Cluj-Napoca și toate comunele din jurul municipiului în cartiere-dormitor din care se revarsă spre locurile de muncă (și, apoi, înapoi la somnic) cei pe care Boc vrea să-i încaiere populist acum, să iasă el basma curată. Și câte alte măgării.

Dar acesta este stilul lui Boc: să-ncaiere clujenii ntre ei: pe pensionarii cu gratuități pe mijloacele de transport în comun, cu cei care se plâng că e prea mare înghesuiala în aceste mijloace de transport în comun; pe bicicliștii cărora le-a făcut un simulacru de piste de biciclete, de toată jena și de tot jegul (mai ales în zonele în care a delimitat pe lângă bordurile pline de jeg câte 40 de cm de „pistă” cu niște stîlpișori din plastic și acele zone în care pista se termină către nicăieri), cu șoferii care parchează aiurea – că acest ins iute vărsător de promisiuni n-a fost capabil să facă locurile de parcare promise, parkingurile de cartier, absolut nimic în afară de asfalt și borduri și dale de “pietonală”. El îi pune cap în cap pe tinerii de la Untold, cu amărâții care ar dormi, cu părinții copiilor bolnavi din spitalele Clujului pe sub geamurile cărora își bubuie play-listul „Aaaaarmiiiinvanbiureeeen”, abrogând cu de la sine putere legea ordinii și liniștii publice, fără a avea bunul simț să stabilească niște reguli clare în care confortul unor clujeni să nu fie terfelit de distracția altora. Și aș mai avea de zis despre cum bunul său plac abrogă bunul simț.

Căci atunci când este vorba despre confort (al altora, nu al său, sau al afacerilor privilegiașilor săi), utecistul vede mai profund ascuțirea luptei de clasă și beneficiile propagandistice ale acesteia decât vede profesorul de “constituționalism” egalitate în drepturi și libertăți a persoanelor, liberul arbitru și dreptul la confort personal. Numeric, 120 de indivizi, înghesuiți și transpirați într-un mijloc de transport în comun (ca pe vremea lui Nea’ Ceașcă), au mai multe drepturi decât cei doi care stau lăfăiți, cu muzică și confort în mașina lor proprietate personală, ca burghezo-moșierii (sau ca „Rațiu și Câmpeanu, să treacă Oceanu'”).

Sunt primul care am scris și am afirmat că o mașină nu vine cumpărată cu tot cu locul de parcare (asta apropos de nesimțiții care parchează aiurea – lucru taxabil, unicul lucru taxabil, Maestre!), că este un lux pe care nu și-l pot permite toți – dar celor care și-l pot permite, nu are dreptul Boc și nimeni altcineva să li-l interzică. Și mai ales cu scopul de a-și masca incompetența (poate chiar para-ndărătul) și nepăsarea din mandatele trecute și lipsa de soluții din acest mandat.

Boc vrea culoar pentru tramvai. Foarte bine, să pună șinele între gărdulețe (și-o fi cumpărat vreo firmă de casă a municipalității gărdulețe și-acum suntem nevoiți să le folosim) și să facă, dar să nu deverseze populisme comunistoide pe gură de genul: “120 de oameni stau în spate la o mașină cu două persoane”…

În vârful pixului Maestrului, Excelenței Sale Șefu a stat tot urbanismul acesta haotic din ultimii 14 ani, el și cei pe care i-a servit (să facă să fie bine, să nu fie rău), lipsa de viziune din ultimul deceniu și delăsarea de genul “las’ că merge ș-așa”, poartă vinovăția haosului actual din trafic.

Din nou s-a trezit politicianismul ieftin în Boc să ne spună în ceasul al 25-lea că suntem “intrați pe roșu” cu traficul în proporție de “80 – 100%”. Suntem pe vișiniu, Maestre, Excelența Ta – și suntem în halul acesta după ani de zile de minciuni promise în fiecare campanie electorală, după ani de zile în care ai lăsat să se facă “bloace” în Centru, fără spații de parcare și ai lăsat să se dezvolte numai cartiere dormitor, fără să judeci deloc dezvoltarea Clujului.

Realitatea cruntă este alta – și o spune un arhitect:

„Clujul era pe punctul de a fi sistematizat. La ora actuală, pot să spun că şansele de a se redresa la ceea ce a fost posibil în anul 1990  este o fantezie. Costurile pentru orice măsură pe care am lua-o, o măsură necesară, sunt mult mult mai mari decât erau la acea vreme. La ora actuală gabaritul străzilor, a majorităţii străzilor din zona centrală nu depăşeşte gabaritul străzilor de acum 500 de ani. În jurul centrului istoric e nevoie practic de un inel de circulaţuie care este realizat în măsură de 90%. Pe acest inel de circulaţie sunt locuri suficent de multe pentru a putea amplasa parkinguri de mare capacitate. Am făcut un studiu mai larg pe tot municipiul pentu a găsi locurile de amplasare a parkingurilor pentru a decongestiona traficul. În jurul centrului istoric există zona Pieţii Avram Iancu, Mihai Viteazu, actualul parking de la primărie, lângă institutul Oncologic şi la intrarea în Cimitirul central şi ultimul cel din Piaţa Ştefan cel Mare. Din tot ce am prevăzut s-a realizat până acuam un singur obiectiv, parkingul de la primărie. Pentru anul 2000, necesarul de benzi de circulaţie prevăzute pe axa est-vest era de 10 benzi. 10 benzi nu înseamnă o stradă, să demolezi totul să faci un culoar. Erau prevăzute, între punctul de plecare şi cel de sosire, mai multe trasee, erau trei bulevarde”, a afirmat la o emisiune la televiziunea locală NCN, arhitectul Ionel Vitoc.

Cum ar fi ca acum, în loc de populisme uteciste, Boc să încerce să gândească soluții reale? A ținut 14 ani Clujul într-un șantier continuu, tot într-o borduriadă și o pietonaliadă, dar un inel de ocolire a Centrului nu a gândit, nu a propus. A scos TIR-urile din oraș și l-a blocat cu autobuze cu burduf de-ale CTP care ocupă și blochează tot ce pot atunci când apar în stațiile centrale, în “haită”, ocupând din stradă câte 200-300 de metri odată, neleăsând între ele loc de trecere pentru traficul de pe străduțele laterale, blocând, cu nesimțire, tot ce se poate bloca. Poate un curs de educație rutieră pentru nesimțiții lui Neag ar fi mai util decât benzi dedidacte pentru șinele de tramvai și declarații demne de „minutul de ură” din “1984”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *