Analiza

Bicicliştii, o "specie" ocrotită parţial de Hotărârea Guvernului nr. 965/2016 privind circulaţia pe drumurile publice

Până la intrarea în vigoare a modificărilor aduse de Hotărârea Guvernului nr. 965/2016, bicicliştii erau lăsaţi în voia sorţii. Noile reglementări le oferă acestora mai multe drepturi, dar şi o serie de norme de bun-simţ care acum sunt reglementate.

Să sperăm că aceste modificări legislative le vor face viaţă mai uşoară bicicliştilor, într-un oraş în care fiecare se luptă pentru un loc de parcare cât mai aproape de destinaţie, într-un oraş în care toată lumea vrea drepturi şi fentează cât se poate obligaţiile, într-un oraş în care regulile se respectă doar la ivirea caschetelor de poliţist.

Claxon în loc de clinchet

Bicicliştii care circulă pe drumurile publice pot să îşi instaleze pe bicicletă inclusiv sisteme de avertizare sonoră pentru maşini, în locul „clopoţeilor” metalici care aveau un clinchet imperceptibil, în condiţii de trafic intens. Claxoanele bicicletelor pot fi şi similare ca intensitate şi tonalitate cu cele ale autovehiculelor.

În regulamentul iniţial era interzisă echiparea şi folosirea pe biciclete a sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor.

Bicicliştii cu care am stat de vorba salută această modificare. „Un şofer cu geamul ridicat, cu aerul condiţionat pornit şi căruia îi mai merge şi radioul în maşină sigur nu ne auzea, când încercăm să îi semnalizăm ceva. Să sperăm că unii biciclişti extravaganţi nu vor abuza de acest drept, însă eu nu pot decât să salut această modificare”

Copiii, transportaţi doar de către adulţi

Transportul pe bicicletă al copiilor mai mici de şapte ani va putea fi efectuat doar de către un adult şi numai în condiţiile în care bicicleta este prevăzută (din fabrică) cu un suport special sau dacă îi este ataşat un dispozitiv omologat pentru transportul copilaşilor. Până acum, bicicliştii puteau transporta copiii sub şapte ani numai dacă bicicleta avea montată în faţă un suport special sau dacă era construită şi/sau echipată special pentru transportul altor persoane, însă nu se făcea nicio referire la ce vârstă ar trebui să aibă biciclistul.

În continuare există o problemă, fiind interzisă deplasarea pe bicicletă, pe drumurile publice, a bicicliştilor cu vârstă sub 14 ani.

În vară, mama unui copil şcolar atrăgea atenţia printr-o scrisoare deschisă la condiţiile în care se poate circula cu copilul ca şi biciclist, în oraş – inexistente. „Ca să ne putem plimba împreună cu bicicleta trebuie să mergem împreună, cu maşina, cu bicicletele pe maşină, până în buza pădurii sau la intrarea pe domeniu privat”, spunea supărată femeia.

 

Adio ochi de pisică

O altă regulă nouă se referă la condiţiile în care bicicleta trebuie echipată cu lumini şi dispozitiv fluorescent-reflectorizant. Bicicleta trebuie să aibă far, clipici şi catadioptri doar noaptea sau pe lumină redusă; pot fi şi benzi reflectorizante pe cauciuc în locul catadioptrilor pe spiţe, şi nu trebuie să fie neapărat culoarea portocalie.

Bicicleta nu va mai trebui echipată, în faţă, cu lumina albă/galbenă, iar în spate, cu cea de culoare roşie şi cu dispozitivul fluorescent-reflectorizant decât pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, potrivit HG nr. 965/2016.

Distanţă de siguranţă

Puţini sunt bicicliştii neînfricaţi cărora nu le-au trecut fiori reci pe spate atunci când erau depăşiţi de autovehicule. Şi nu puţini sunt bicicliştii care nu au simţit oglinzi trecând razant pe lângă cască sau ghidon. Acum, există şi o distanţă recomandată pentru depăşire. În HG nr. 965/2016 se recomandă păstrarea unei distanţe laterale de minim 1,5 m la depăşirea bicicletelor.

„Merg zilnic 20 de kilometri pe bicicletă. Şi zilnic mă tem pentru viaţa mea. Dacă înainte nu aveau bun-simţ, acum măcar au nişte prevederi legale pe care trebuie să le respecte. Când merg pe şosea cu o bandă, pe unde nu pot fi depăşit, din bun-simţ mai trag pe dreapta şi las maşinile să mă depăşească, să nu ţin coloana în spate. Trebuie să ne respectăm reciproc. Dar acum mă simt protejat şi de lege”, spune un alt biciclist.

Totuşi, rămâne doar cu caracter de recomandare, nu de obligaţie, precizarea ca la depăşirea unei biciclete trebuie lăsată o distanţă laterală de minimum un metru şi jumătate. Precizarea este utilă, pentru că pune capăt unor interpretări eronate sau abuzive ale regulii generale care impune, la depăşirea unui vehicul, lăsarea unei distanţe laterale „suficiente” faţă de vehicul depăşit.

Biciclist, nu licurici

Bicicliştii nu mai sunt obligaţi să poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante pe timp de noapte şi crepuscul sau de vizibilitate redusă decât în cazul când circulă în afară localităţilor sau în localităţi în care nu funcţionează iluminatul public, nemafiind obligatoriu să poarte aşa ceva vreodată în localităţi în care funcţionează iluminatul public.

Modificarea este firească, pentru că oricum echiparea corespunzătoare a bicicletei cu lumini şi elemente reflectorizate este în principiu suficientă pentru a asigura bună vizibilitate şi deci nu s-ar justifică elemente reflectorizante şi pe îmbrăcămintea sau echipamentul purtat pe corp de către biciclist, iar când acele străzi sunt şi iluminate, era cu atât mai puţin justificabilă acea cerinţă. Organizaţiile de biciclişti au solicitat eliminarea totală a cerinţei, MAI însă a acceptat doar eliminarea în localităţi în care nu funcţionează iluminatul public.

Totusi, daca apare o problema, o pana de curent, e bine sa aveti vesta reflectorizanta legata de sa. Nu se stie niciodata la ce sa te astepti, mai ales in Cluj-Napoca, oras in care locuitorii se confrunta adesea cu „situatii particulare”.

Lămuriri generale

Hotărârea de Guvern vine şi cu o serie de modificări de fineţe, care fac referire la obligaţiile bicicliştilor la echiparea bicicletei, unele redundanţe care generau confuzii privind interdicţia opririi şi staţionării pe pistele pentru biciclete, corectarea prevederilor aberante privind obligaţiile de încadrare la intersecţii, dar si altele.

Prin modificarea art.142 lit.k) s-a eliminat suprapunerea cu prevederile art. 142 lit.o) care prevede interdicţia opririi (şi implicit şi a stationarii) pe pistele pentru biciclete. Prin urmare este acum clar că pe pistele pentru biciclete interdicţia opririi voluntare a oricărui vehicul este prevăzută de art. 142 lit.o) iar pe pistele comune pentru pietoni şi biciclete interdicţia opririi voluntare a oricărui vehicul este prevăzută de art. 142 lit.k), astfel că cei care încalcă obligaţia şi sunt sancţionaţi contraventional nu vor mai scapă de amendă prin invocarea unei eventuale încadrare juridică eronată a faptei lor, cum se întâmplă până acum din cauza acelei redactări din Regulament.

Prin modificarea art. 161 alin.(1) lit.i) se elimina obligaţia de bicicliştilor de a utiliza, în locul carosabilului, pentru deplasare, eventualele „poteci” sau „cai laterale”. Prin aceste eliminări se pune capăt unor interdicţii nejustificate şi care duceau la abuzuri, pentru că deşi în principiu un biciclist se bucură se poată rula pe o cale de comunicaţie care să nu fie comună şi nici chiar adiacentă uneia circulate de vehicule cu motor, nu va fi deloc atras şi nici nu e firesc să fie obligat că în acest sens să facă ocoluri semnificative sau să ruleze pe cai de comunicaţie nemodernizate sau înguste, sau incomfortabiel sau periculoase în orice alt mod.

Radu Mititean, preşedintele Federaţiei Bicicliştilor din România şi avocat, atunci când nu este pe bicicletă, vine cu o serie de remarci cu privire la modificările legislative.

„Toate modificările intrate în vigoare sâmbătă cu influenţă asupra bicicliştilor sunt favorabile acestora. Ne-am luptat ani de zile pentru aceste modificări şi, din păcate, sunt modificări relativ minore din multele necesare. Sunt mai mult simbolice, dar cel mai important este că s-a schimbat trendul, după 15 ani în care a mers din rău în mai rău legislaţia vizavi de biciclişti, e prima dată când devine uşor mai favorabilă acesora”

Ce ar mai trebui modificat?

Federaţia a făcut liste detaliate de multă vreme, iar una din cele mai importante modificări este „abolirea acelei interdicţii nebuneşti” care prevede că dacă ai sub 14 ani nu ai voie deloc să mergi cu bicicletă pe niciun fel de drum public, nici pe alee de parc, nici uliţă de sat, nimic. Mititean o consideră această interdicţie unică în Europa drept monstruoasă.

O alte problema o reprezintă uriaşele amenzi pentru bicicliştii care încalcă regulile. „Amenzile pentru biciclişti sunt foarte mari. De la 1 februarie, dacă îţi lipseşte un catadioptru pe roată sau soneria sau dacă ai mers 5 metri pe trotuar minim 870 de lei amendă. Asta, în condiţiile în care, dacă întru că şofer cu maşină pe sens interzis plătesc mai puţin.”

Faptul că în România, dacă carosabilul este acoperit cu zăpadă, este strict interzis să mergi cu bicicletă. Şi dacă e o pistă de bicicletă, pe care nu circulă maşini, şi dacă ai un cauciuc special, cu crampoane, la noi e interdicţie generală.

Listele sunt lungi, sunt multe de făcut, iar HG a fost doar un prim pas în direcţia bună.

Ziar de Cluj va prezinta o sinteza actualizata la 21 ianuarie a legisletiei rutiere specifice pentru biciclete

 

 LEGISLATIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE
sinteza actualizata la 21.01.2017

A.        ORDONANTA DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice

Art. 6   In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
10. bicicleta – vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
25. pista pentru biciclete – subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor;
Art.41   (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Art. 63   (5) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie asezat langa si in paralel cu marginea acesteia, pe un singur rand, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. …..bicicletele pot fi oprite sau stationate si cate doua, una langa alta.
Art.70   (2) Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3) Bicicletele ….care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare.
Art.73   Regulile privind circulatia pe drumurile publice a bicicletelor….. se stabilesc prin regulament.
Art.74   (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia… bicicletelor…
Art.101   (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
8. nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor;

B.        REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006

CAPITOLUL II: Vehiculele
SUBSECTIUNEA 2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase sau impinse cu mana
Art. 14   In circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora;
d) echipata, pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
Art. 15   Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.
Art. 55   Semnalul luminos destinat numai dirijarii circulatiei bicicletelor are in campul sau imaginea unei biciclete de culoare rosie, respectiv verde pe fond negru. Aceeasi destinatie o are si semnalul luminos al unui semafor insotit de un panou aditional pe care figureaza o bicicleta.
Art. 76   Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
c) transversale, care pot fi:
4. de traversare pentru biciclisti;
Art.81   (4)  Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.
CAPITOLUL V: Reguli de circulatie
SECTIUNEA 2: Utilizarea partii carosabile
Art.100   (1)  Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.
SECTIUNEA 3: Reguli pentru circulatia vehiculelor
SUBSECTIUNEA 3: Depasirea
Art. 118   (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m.
Art. 120   (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d)pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri ……i bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
Art. 135   Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
g)cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;
Art. 141   (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul noptii, a …. bicicletelor….
Art. 142    Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
o) pe pistele pentru biciclete;
Art. 153   (2). bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura axa.
SECTIUNEA 4: Reguli pentru alti participanti la trafic
SUBSECTIUNEA 1: Circulatia bicicletelor
Art.160   (1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singurrand.
(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.
Art. 161    (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia „Accesul interzis bicicletelor”;
b) sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (11) si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista acostament practicabil;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1) Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.
Art. 167   (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g) sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate corespunzator.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *