Analiza

Banii murdari sunt de vină pentru erorile sistemului de ticketing la transportul în comun din Cluj-Napoca

Sistemul de ticketing, un proiect controversat al Primăriei Cluj-Napoca, care a făcut obiectul unor cercetări DNA, funcționează cu erori și sincope de când a fost pus în funcțiune. Softul automatelor pentru bilete merge lent, automatele „înghit” monede fără să dea bilet, fantele pentru bancnote sunt frecvent în revizie, iar validatoarele din autobuze își fac treaba doar când au chef.

Sistemul de ticketing la transportul în comun din Cluj-Napoca a fost dat în folosință în septembrie 2015. De atunci dă rateuri în permanență.  Automatele pentru bilete mereu au hibe, iar validatoarele din autobuze și troleibuze când merg când nu merg. Clujenii care folosesc mijloacele de transport în comun sunt de părere că a fost făcut în bătaie de joc sistemul “inteligent” de eliberare a biletelor. „Acum câteva zile, în stația de pe Nicolae Titulescu, de lângă Biserica Penticostală, automatul pentru bilete nu era funcțional. Și nu este prima dată când se întâmplă asta. Pot să spun că rar funcționează, nu că rar are probleme. Normal că nu am putut cumpăra bilet și ca să evit o amendă (pentru că pe domnii controlori nu îi interesează dacă funcționează sau nu aparatele) mi-am cumpărat bilet prin SMS. E deranjant că s-au băgat atâția bani în ceva care pare că a fost făcut doar să fie făcut. Nu e normal să dea atâtea erori”, spune Marian S, un clujean care folosește aproape zilnic transportul în comun.
Astfel de erori sunt în toate cartierele. Multe automate pentru eliberarea biletelor au fantele pentru bancnote defecte sau permanent sunt lipite cu un autocolant care anunță “revizie tehnică”. Există situații când sunt introduse monede și pur și simplu sunt înghițite de aparat fără să mai fie eliberat biletul sau nu funcționează ecranele cu touch-screen. Clujenii au sesizat de nenumărate ori aceste probleme, dar fără rezultat. Degeaba au „asaltat” conducerea Primăriei Cluj-Napoca cu reclamații. Erorile sunt la fel de multe și de frecvente ca în momentul lansării programului de ticketing.

Erorile de acum jumătate de an, la fel de actuale

„Am făcut mai multe sesizări pe aceasta temă. Cum nu am primit răspuns până acum, nu mă aștept nici acum, doar am timp de pierdut pe acest site. Și vă întreb pe această cale, sistemul de ticketing când va fi funcțional măcar 50%? Plata cu cardul nu este acceptată, softul se mișcă atât de încet încât senzația este că nu mai funcționează, aparatele de validat din autobuze în mare parte nu acceptă/validează biletele. Primarul cred că a fost prin foarte multe orașe în lumea asta, dar cu siguranță nu a folosit mijloacele de transport în comun, implicit nici automatele respective pentru a avea un termen de comparație și un exemplu de așa da versus așa nu din Cluj. Repet întrebarea: când va fi sistemul funcțional impecabil? Îmi permit să răspund tot eu: când se vor schimba în totalitate atât partea de software cât și de hardware”, scria Costi, pe site-ul domnuleprimar.ro, în martie anul acesta.
Am testat să aflăm dacă acum, la jumătate de an de la sesizare, mai apar erorile cu pricina sau au fost remediate. Nu s-a schimbat nimic: softul se mișcă foarte încet, ecranele automatelor de bilete se blochează sau răspund greu, validatoarele din autobuze funcționează doar când au chef, iar pe teren sunt permanent echipe care lucrează la aparatele de eliberare a biletelor.

Liviu Neag: „Mai apar probleme de soft”

Conducerea CTP Cluj-Napoca recunoaște că încă apar probleme, deși sistemul de ticketing a fost pus în funcțiune de mai bine de un an. „Erorile se remediază periodic, ori de câte ori apar cu ajutorul echipei de intervenții. Se vede o oarecare îmbunătățire, dar ca orice implementare de sistem se pare că mai apar probleme de soft, uneori de forțare de către cei care le utilizează, probleme legate de gestiune”, declară Liviu Neag, directorul CTP Cluj-Napoca.
Responsabilii cu sistemul de ticketing din cadrul companiei au o explicație pentru fiecare eroare și defecțiune semnalată de călători, cu mențiunea ca de fiecare dată oamenii să sune la numerele de telefon afișate pe automatele de bilete.  

Ecranele automatelor trebuie apăsate mai tare

Una dintre problemele sistemului de ticketing sunt legate de touch-screen. Ori nu funcționează, ori răspunde foarte greu. Specialiștii din cadrul CTP Cluj-Napoca spun că așa este normal să funcționeze pentru că sunt touch-screen-uri industriale și sunt fabricate diferit decât cele ale telefoanelor. „Toate touch-screen-urile sunt funcționale. Ele trebuie apăsate puțin mai tare deoarece tehnologia lor este diferită de cea a telefoanelor. Lumea este obișnuită cu telefoanele în cazul cărora prin atingerea cu pielea se realizează contactul și se poate apăsa. Touch-urile acestea industriale pot fi acționate și cu mănușa sau cu orice alt obiect, în schimb trebuie apăsate puțin mai tare”, explică Laura Lupșe, din cadrul CTP Cluj-Napoca.

Validatoarele de bilete, blocate cu obiecte străine

Referitor la defecțiunile și rateurile validatoarelor din mijloacele de transport în comun, Laura afirmă că „uneori este vorba de modul în care este introdus biletul pentru că acesta trebuie împins puțin în mod normal. Pot fi într-adevăr și defecte: imprimanta de bilete poate fi înfundată cu praf sau cu un bilet blocat anterior sau chiar cu obiecte străine introduse intenționat de călători. Dacă este o defecțiune legată de blocarea cu praf noi ne ocupăm și le curățăm, dar poate exista un interval de la momentul sesizării defecțiunii până când intervenim noi.”

De ce nu se contorizează monedele introduse

Există situații când călătorii rpmân și fără bani și fără bilet din cauză că aparatul înghite monedele. „La automate, dacă sunt introduse bilete și ele nu sunt contorizate se poate întâmpla acest lucru dacă calea de monede s-a blcoat anterior fie prin introducerea a două monede foarte rapid una după alta sau chiar deodată. Când se sesizează că o monedă nu este contorizată să nu se mai introducă o a doua ci să fim sesizați pentru a interveni la deblocarea căii de acces. Se poate bloca calea dacă sunt introduse monede atipice pentru aparat: monede de 5 bani, forinți, monede găurite, hârtii, agrafe”, spune Laura Lupșe.

Bancnotele din România strică aparatele

Potrivit specialiștilor CTP Cluj-Napoca, materialul din care sunt făcute bancnotele din România blochează automatele de eliberare a biletelor. „Ne confruntăm cu starea bancnotelor. Materialul din care sunt făcute bancnotele noastre este diferit de întreaga Europă. Sunt din polimer care acumulează altfel grăsimea, murdăria și orice impuritate. După utilizarea mai multor bancnote murdare, rupte, șifonate, toată această murdărie este dusă în interiorul acceptatorului de bancnoteși acest lucru duce la murdărirea căilor interne, iar în timp produce blocări mai dese, blocări la acordarea restului. Noi intervenim pentru curățare și facem tot ce se poate ca să remediem situația și sperăm că se va remedia sub o formă sau alta, ca să nu mai apară atâtea blocaje”, explică Lupșe.

DNA a verificat proiectul de ticketing

În noiembrie anul trecut, DNA Cluj a descins la Primăria Cluj-Napoca și la sediul Companiei de Transport Public (CTP) într-un dosar privind proiectul de ticketing. Au fost ridicate documente de la sediul Primăriei, iar la sediul CTP au fost sigilate și ridicate mai multe calculatoare care conțin date despre acest proiect. Într-un comunicat DNA de la acea dată se preciza faptul că se fac cercetări cu privire la posibile fapte de corupție din perioada 2012-2015.

Licitație cu cântec și acuzații grave

Proiectul de ticketing a fost realizat cu fonduri europene, valoarea acestuia fiind de 33 milioane lei. Începute în 2013, lucrările pentru realizarea sistemului de ticketing ar fi trebuit încheiate în 2014, însă abia un an mai târziu au fost finalizate.

Licitația organizată de Primăria Cluj-Napoca a fost câştigată de asocierea SC Ramb Sistem SRL şi SC CS Vision SRL, cu o ofertă de 21 milioane lei. În cadrul licitației au depus oferte firmele Radcom, asocierea Ramb CS Vision, asocierea UTI Grup – ACI Cluj şi SCC Napoca.

După încheierea licitației, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a sesizat Direcția Națională Anticorupție și Departamentul de Luptă Antifraudă. „În cadrul ofertei tehnice pentru trei tipuri de echipamente principale ale sistemul de e-ticketing (validator dual, validator contactless, automat de vânzare bilete), asocierea RAMB – CS Vision a depus documente care prezintă suspiciunea că sunt false”, a transmis, anul trecut MDRAP.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *