In vizor

Autostrada Transilvania se conectează prin drum expres, aflat în grafic de execuţie, dar NU cu Centura Clujului (care NU există), ci cu cea a Oradiei (care există)

Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează proiectele mari de infrastructură din țară, a filmat toți cei 19 km ai legăturii Centura Oradea-Autostrada Transilvania. ”Antreprenorul Strabag este foarte bine mobilizat și are șanse mari să inaugureze cei aproximativ 13 kilometri de drum expres veritabil (DEx11) dintre Autostrada A3 și DN1 (Calea Borșului) în decembrie 2023, cu treo luni înainte de termenul contractual actual, martie 2024”, consideră asociația.

Din păcate, ceilalți aproximativ șase km dintre Calea Borșului și girația Sântandrei a Centurii Oradea sunt blocați de o problemă de la kilometrul 6, ”acolo unde autoritățile locale insistă cu modificarea soluției tehnice licitate și contractate, chiar dacă toate demersurile birocratice sunt făcute pentru soluția sensului giratoriu cu bretele de acces în Strada Augustin Maior”, explică asociația. Astfel, consideră aceasta, ”este posibil să se ajungă la un litigiu complicat și de durată în instanță”.

”Așadar, în loc să avem o conexiune directă și completă între A3 și Centura Oradea la finalul acestui an, sunt șanse din ce în ce mai mari ca șoferii să intre tot prin oraș între Centura Oradea și noul nod DN1-DEx11, aglomerând inutil străzile din oraș și pierzând minute bune în trafic. De zgomot, poluare sau siguranță rutieră nici nu mai vorbim”.

Drumul de legătură între Oradea și Autostrada Transilvania (Biharia) are o lungime totală de 19 kilometri din care profil de Drum Expres pe 13 kilometri, iar pe restul de 6 kilometri Drum Național cu patru benzi. Contractul pentru proiectarea și execuția Drumului Expres a fost semnat în iulie 2021 pentru 545 milioane lei, iar lucrările au început la sfârșitul lunii aprilie anul trecut, în urmă cu un an.

Intersecția Drumului Expres Oradea -Arad cu Drumul Expres Oradea -Autostrada Transilvania va fi asigurată cu pasaj suprateran și bretele dedicate, nu printr-un simplu sens giratoriu așa cum prevedea proiectul tehnic inițial, a anunțat recent președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.