In vizor

AUTOSTRADA MELCULUI: Alba-neagra cu Autostrada A3. CNAIR nu are contracte pe 96 de kilometri din autostrada A3

Lotul Poarta Sălajului -Nușfalău care include și Tunelul Meseș nu are constructor desemnat nici măcar la doi ani de la lansarea licitației și este departe de semnarea contractului pentru proiectarea și execuția celor 41 de kilometri (tunelul Meseș are 3 kilometri). De la Cluj-Napoca până la Oradea și Vama Borș 2, CNAIR nu are contracte semnate pe trei loturi ale Autostrăzii Transilvania : 41 kilometri Poarta Sălajului-Nușfalău, 29 kilometri pe Lotul Chiribiș-Biharia și alți 26 kilometri pe lotul Chiribiș-Suplacu de Barcău.

Licitația pentru lotul cu Tunelul Meseș a fost lansată acum doi ani, pe 18 noiembrie 2020 pentru o valoare de 4,4 miliarde lei (880 milioane Euro), dar valoarea reală a lucrărilor va depăși un miliard de euro. Este unul dintre cele mai importante și dificile proiecte ale CNAIR, dar investiția bate pasul pe loc, arată Asociația Pro Infrastructură.

Din 5 august, atunci când Curtea de Apel București a respins apelul Strabag după o contestație Astaldi, Compania de Drumuri nu a reușit să finalizeze evaluarea candidaturilor, ultimul termen înscris în Sistemul Electronic de Achiziții Publice fiind 29 noiembrie.

În ultimii doi ani, costul real al lucrărilor a crescut semnificativ, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a confirmat la începutul lunii necesitatea de reactualizare a indicatorilor tehnico-economici, după modelul metroului de la Cluj.

O SURPRIZĂ NEPLĂCUTĂ: De la Cluj-Napoca până la Oradea și Vama Borș 2, CNAIR nu are contracte semnate pe trei loturi ale Autostrăzii Transilvania : 41 kilometri Poarta Sălajului-Nușfalău, 29 kilometri pe Lotul Chiribiș-Biharia și alți 26 kilometri pe lotul Chiribiș-Suplacu de Barcău.

  • Șase constructori din Austria, Italia și Turcia au rămas în cursa pentru lotul de Autostradă Poarta Sălajului – Nușfalău, secțiune a Autostrăzii Transilvania care include și Tunelul din Pasul Meseș, cel mai lung tunel care va fi construit pe un drum de mare viteză din România. Antreprenorii sunt Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ (Turcia)

Asociația Pro Infrastructură a explicat într-o postare pe platforma Facebook în ce stadiu se află acum una dintre cele mai grele porțiuni din Autostrada A3.

”Alba-neagra cu autostrada. CNAIR pare-se că face pierdută cea mai grea bucată din Autostrada A3, cei 41 de kilometri pe ruta Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, după aproape doi ani de la startul licitației!

Pentru că loturile din dealurile transilvănene nu erau suficient de dificile, CNAIR a luat două decizii „deștepte” ca să creeze un proiect-mamut frate cu imposibilul.

Prima, a alipit două subsecțiuni (Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău) și a pus și tunelul Meseș în același pachet, adică 2,9 kilometri de tunel forat cu două galerii, cel mai lung din țară, deci 41 km în total. Dar banii? Valoarea estimată de 3,93 miliarde lei fără TVA (vreo 800 milioane euro) poate părea exorbitantă dar nu este, mai ales în contextul scumpirii masive a materialelor de construcții.

A doua, a scos din joben procedura de achiziție cu precalificare. O idee bună în teorie, dar practica românească ne omoară și dublează pe alocuri birocrația, având două runde de evaluare – prima a candidaturilor și a doua a ofertelor, cu tot tacâmul: termene depunere amânate succesiv și contestații la fiecare pas.

Rezultatul? Catastrofă. Licitație lansată în 18.11.2020 cu 12 candidaturi depuse în 19.02.2021 care au fost evaluate de CNAIR în „doar” 15 luni, selectând abia în mai 2022 cei 6 antreprenori care au fost invitați să depună oferte.

Dar surpriză. Unul din ei (WeBuild, fost Astaldi) l-a contestat pe un altul (Strabag) și a câștigat definitiv în instanță. Așa că acum mingea e la CNAIR care trebuie să reevalueze candidatura Strabag și să dea din nou lista celor 6 constructori selectați.

Dar stați. Pentru că au trecut deja 19 luni de la depunerea candidaturilor, multe documente au expirat (caziere, certificate fiscale). Care trebuie reînnoite de cei care vor să meargă mai departe.

Vorbim doar de prima fază a procedurii. A doua, depunerea ofertelor propriu-zise, abia urmează. Primul termen, 02.08.2022, a expirat deja de o lună și jumătate”, au explicat specialiștii de la Pro Infrastructură.

Pe 15 septembrie, conform SEAP, era scadentă evaluarea candidaturilor. ”Însă oficialii CNAIR nu sunt gata cu reevaluarea candidaturii Strabag și nu au emis un nou raport cu antreprenorii invitați să depună ofertele finale. Unii probabil nici nu se vor mai obosi din cauza creșterii prețurilor la materiale”, se mai arată în postarea Asociației Pro Infrastructură.