Uncategorized

AUTOSTRADA MELCULUI: Aciliu viaductul se crapă mai bine. Din contribuțiile lui Ioan Rus și Victor Ponta la ”propășirea și prosperitatea” Patriei

La nici zece ani de la darea în folosință, pe unul din pilonii viaductului de la Aciliu de pe A1 Sibiu – Orăștie, cel mai înalt viaduct de autostradă din țară, au apărut fisuri și crăpături în tencuială.

”La nici 10 ani de la deschiderea circulatiei, viaductul de la Aciliu, de pe autostrada A1 Deva – Sibiu, este într-o stare avansată de degradare. Viaductul de la Aciliu se află pe lotul 3 al autostrăzii Orăstie – Sibiu, inaugurat cu «bâlbe» electorale, în anul 2014. El are o lungime de circa un kilometru şi o înălţime de 74 metri, fiind cel mai înalt viaduct de autostradă din România”, scriu jurnaliştii din Alba

Compania de Drumuri susține că nu sunt probleme de stabilitate a podului și că pregătește o expertiză extinsă pe viaduct.

”Ştiu că se pregăteşte acum o expertiză extinsă pe viaduct. Până la ora actuală, din ce ştiu, nu sunt probleme de stabilitate a viaductului. Dar trebuie sa vedem exact dacă şi ce probleme sunt în mod real ca sa putem interveni preventiv. În baza expertizei se va realiza o documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii (D.A.L.I.) care va specifica toate lucrările necesare asigurării stării de viabilitate a viaductului”; a transmis, la solicitarea News.ro, oficialul CNAIR.

Lotul cu probleme, inaugurat în grabă înainte de alegeri

Lotul 3 a fost mereu cel cu probleme. Are o lungime de 22 de kilometri, a costat circa 137 milioane de euro și a fost construit de italienii de la Salini-Impregilo SpA.

A fost inaugurat în grabă de premierul Victor Ponta în 2014, fix înaintea alegerilor prezidențiale în care acesta candida. La nici 9 luni după, circulația avea să fie închisă din cauza problemelor apărute în asfalt.

Mai exact, în zona Săliște au apărut fisuri care se extindeau în calea de rulare, astfel încât traficul a fost inițial restricționat, apoi oprit cu totul.

Contractul cu Salini-Impregilo a fost reziliat in ianuarie 2016 si reconstrucția a fost realizată de către CNADNR in regie proprie.
O bucată întreagă de autostradă a fost demolată pe circa 200 de metri și reconstruită de la zero, iar traficul a fost redeschis un an mai târziu, în octombrie 2016.

Dincolo de acele probleme, în zona viaductului au fost semnalate mereu situații de alunecări de teren, iar imediat după viaduct, dealul Aciliu care practic a fost excavat în două să facă loc autostrăzii, a rămas unul instabil și cu riscuri de alunecări, în ciuda numeroaselor măsuri de protecție instalate de constructor și CNAIR.

Scriam în 2014:

  • Pentru a împropăta amintirile anchetatorilor, să derulăm pe repede-înainte imagini și întâmplări din minunatele zile ale pre-campaniei pentru prezidențialele din 2014. Vom vedea cum presa ticăloșită consemna faptul că „Ioan Rus a ajuns, vineri, în jurul orei 12.00, pe lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, situat între localităţile Sălişte (Sibiu) şi Cunţa (Alba)”. Venise în inșpecție să vază dacă poate să deschidă traficul rutier pe tronsonul de 22 de kilometri. Stegulețe, beculețe, pavoazare, presă – toate acestea s-au deplasat încoace și încolo pe autostradă până s-au oprit în zona unde au avut loc alunecări de teren. Acolo reprezentanții firmei “constrictoare” s-au întrecut în bla-bla-bla-uri mediatice despre lucrări de consolidare care nu vor afecta traficul, cincinalu-n patru ani și jumătate și alte alea. Pe când era mai frumos cu explicațiile, pe la ora 13 și aproape de fix jumătate trecute, în zonă a sosit, cu un autocar, şi premierul Victor Ponta. El care singur conducea Guvernul, cu jurnaliştii lui. “Celălant”, ministrul Ioan Rus, s-a urcat în autocar și s-a cărăbănit în trombă, lăsându-i pe jurnaliștii locali cu ochii pe alunecare. Ce-or fi discutat ei în autocarul lor (las’ că merge și așa, venim la anul, mai tăiem o panglică, ceva), noi n-o să aflăm decât cu bunăvoința anchetatorilor (dacă au să aibă voie să o aibă). Jurnaliștii lui Ponta n-au consemnat decât plescăitul ciorbiței cu care or fi fost serviți în deplasare, cert este că, după un timp, Ioan Rus a revenit la locul autostrăzii și a declarat: „Autostrada poate fi deschisă şi, în consecinţă, am să rog CNADNR şi Poliţia să ia măsurile necesare şi să dea drumul la circulaţie”. Întrebat ce are să se întâmple în zonele cu alunecări de teren, Rus a precizat: „Zonele sensibile vor fi monitorizate 24 de ore din 24 şi vor fi utilaje în cazul în care va fi nevoie să se intervină. Pe cei 126 de kilometri de autostradă, astăzi, de la Sibiu la Deva, se poate circula în siguranţă”. Întrebat unde este Mitomanul Plagiator, Rus a spus că acesta „avea un alt program”, dar că a constatat, de pe geamul autocarului și cu viziunea-i vizionară, că se poate circula în siguranţă. Jurnaliștii au insistat să afle ce a spus premierul despre autostradă. La care Ioan Rus a răspuns: „Mi-a spus să fiu sănătos”. Care sănătate i-o dorim și noi și șoferii care nu mai trec pe autostradă.

Scriam în 2015:

  • Prin august, Ponta și ai lui se jurau că nu există nici o problemă pe autostrada Sibiu – Deva. Chiar l-au dat afară din serviciu pe cel care și-a permis să atragă atenția că sunt probleme. În fond a fose autostrada electorală a lui Victor Viorel Ponta – cum a mințit el în tot ceea ce se putea minți, ce l-ar fi costat să mintă și cu privire la autostradă? Azi aflăm că aceasta a luat-o la vale pe ici pe colo și se scufundă în restul zonelor. Asta că nu s-a construit fundația așa cum era prevăzut în proiect. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a comandat o expertiză în cele două puncte sensibile, din sectorul de 20 de kilometri de autostradă, cuprins între localitatea Cunța și Sebeș. Rezultatul: ”În cadrul pachetului necoeziv vizual nu a fost relevat stratul de piatră cu grosime fixă de trei metri. Însumând grosimea de balast și piatră spartă din proiect se observă totuși diferențe de grosime totală, în minus, de până la doi-trei metri față de proiect”. Mai pe înțeles: s-a furat piatra de sub lucrare. Au furat un strat de piatră spartă din fundație în grosime de 3 metri pe toată lungimea de autostradă cu probleme. Și și-au decontat-o la buzunărel.

Astăzi tragem concluziile hoțiilor: ziarulunirea.ro publică o filmare din dronă au realizat care surprinde starea avansată de degradare a viaductului. Pe filmare se vede cum pe pilonul 11 de pe sensul de mers Sebeș – Sibiu sunt fisuri, în special în partea de sus.