Din oras

Autobuzele cu suport pentru biciclete au disparut din Cluj-Napoca

In 2009, fostul primar Sorin Apostu arunca cu praf electoral in ochii clujenilor si inaugura primele autobuze din tara, dotate cu rastele pentru biciclete. Era vorba de doua linii, pe ruta Gara-Zorilor si Grigorescu-Zorilor, iar promisiunea era ca la Cluj-Napoca vor fi dotate mai multe autobuze cu aceasta facilitate pentru biciclisti. Numai ca acest lucru nu s-a mai intamplat, acele rastele s-au dovedit a fi nefolositoare, deoarece nu erau omologate de RAR, si s-a renuntat la aceasta initiativa, cu toate ca nu exista nicio alta modalitate de a transporta bicicleta pe rutele respective.

In acest moment, in Cluj-Napoca nu exista niciun serviciu public adresat biciclistilor, care sa faciliteze deplasarea pe doua roti in cartierele in care accesul biciclistilor este ingreunat. Totusi, in 2009 existau promisiuni din partea Primariei Cluj-Napoca, care arata ca mai multe autobuze care circula pe rutele Gara Zorilor (linia 35) si Grigorescu-Zorilor (linia 43) urmeaza sa fie dotate cu rastele pentru biciclete.

Sorin Apostu chiar a inaugurat doua autobuze dotate cu astfel de suporturi, dar s-a dovedit un proiect mort, iar la scurt timp de la darea in folosinta, au fost si desfiintate.

Radu Mititeanu, presedintele Clubului de Cicloturism Napoca, spune ca rastelele respective, montate de fosta Regie Autonoma de Transport Public Cluj, actuala CTP, nu erau conforme si nu erau autorizate de Registrul Auto Roman.

“Nu aveau autorizatie de la RAR, iar din acest motiv nu aveau cum sa le foloseasca in mod legal. Erau facute foarte prost. Autoritatile au <> atunci ideea, au intrebat daca sunt in alte orase, apoi le-au dat celor de la RATUC sarcina sa le faca. Am aflat in ultima clipa ca se fac dupa ureche. Le-au facut dupa ochi. Au stat vreo doua luni, pe doua autobuze. Oricum, erau destul de nefolositoare, deoarece nu  stiai cand vine autobuzul care are rastel. Mai mult, aceste suporturi erau o improvizatie”, spune Radu Mititeanu.

Pe de alta parte, directorul Companiei de Transport Public Cluj, Liviu Neag, spune ca autobuzele dotate cu suporturi pentru biciclete au fost desfiintate, deoarece nu exista cerere.

“In perioada cand noi am experimentat acest transport, in pacate am avut foarte putini solicitanti”, spune acesta.

El arata ca ideea a fost inlocuita de proiectul european de bike-sharing, in cadrul caruia vor fi amenajate piste pentru biciclete in oras.

“S-a adoptat o alta solutie, care sa fie mai la indemana amatorilor de ciclism. Ma refer la proiectul european de bike-sharing, care vine oarecum sa faca o legatura intre cartiere prin piste de biciclete. Pe parcurs vom vedea daca va aparea si aceasta oportunitate, de transport autobuzul, dar deocamdata nu a aparut”, a completat Liviu Neag.

Astfel de solutii de transport sunt adoptate cu succes in alte orase civilizate din lume. Spre exemplu, in Statele Unite ale Americii se foloseste portbagajul frontal pentru biciclete. In alte orase din  Europa sunt alte sisteme de prindere, pe spatele autobuzelor. Cea mai sigura metoda este, insa, cea a transportului bicicletelor in interiorul autobuzelor. Cu toate acestea, pe mijloacele de transport in comun din Cluj-Napoca se interzice accesul cu bicicletele.

„Ar fi o mare nevoie de aceasta facilitate, mai ales pentru cei care locuiesc in cartiere ca Zorilor, Gruia sau Buna Ziua”, conchide Radu Mititeanu.

Pana si bucurestenii ne-au luat-o inainte, dupa ce au permis accesul cu bicicletele in metrou, insa numai pe anumite linii de transport in comun.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *