General

Asociația Pro Infrastructură: ”Prostia și lenea CNAIR duc la ciocniri frontale în nodurile de autostradă”. Nodul Gilău al Autostrăzii Transilvania este ”făcut în stilul anilor 1930”

Accidentele se țin lanț pe nodul de lăgătură dintre Autostrada Transilvania de la Gilău. Specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură susțin că aceste accidente survin don cauză că nodul a fost proiectat în mod primitiv, cu bretele înguste pe care se circulă în ambele sensuri, în curbă, fără vizibilitate, în stilul anilor ’30 ai seolului trecut.

  • Prostia și lenea CNAIR duc la ciocniri frontale în nodurile de autostradă”, spun cei de la API, care cer ca bretelele bidirecționale să fie proiectate direct cu separarea fizică a sensurilor.

”Prostia și lenea CNAIR duc la ciocniri frontale în nodurile de autostradă. Recent, la fiecare 1-2 zile, au avut loc accidente evitabile în nodul Gilău al Autostrăzii A3, lângă Cluj-Napoca. Cauza este configurația primitivă a nodului, cu bretele înguste pe care se circulă în ambele sensuri, în curbă, fără vizibilitate.

Multe noduri de autostradă din țară sunt proiectate astfel, deci vom asista la noi coliziuni frontale. Și mai rău este, de exemplu, la nodul dintre autostrăzile A1 și A6 de lângă Balinț care se <<laudă>> deja cu morți. Multe din cazurile de circulație pe contrasens pe autostradă sunt cel mai probabil provocate de intrarea pe contrasens în nod din cauza insuficientei separări a fluxurilor de trafic”, arată cei de la API.

”Cum am ajuns aici? Prostie și lene. Prostia CNAIR și IPTANA de a proiecta nodurile astfel, în stilul anilor 1930. Oriunde conduceți în lumea civilizată veți vedea că sensurile de intrare și ieșire sunt pe accese (drumuri) diferite sau pe bretele bidirecționale largi, care au cel puțin un marcaj foarte clar și, de obicei, au parapet de beton între fluxurile de trafic.

Iar lenea responsabililor CNAIR și DRDP Cluj duce la consemnarea pasivă a accidentelor aproape zilnice din nodul Gilău. Totuși, se zvonește că se vor desena niște săgeți menite să reamintească direcția de circulație. În opinia noastră însă, măsura este prea <<moale>> pentru că șoferii ignoră săgețile, la fel ca linia continuă, deseori uzată și murdară.

Un alt factor este și diferența dintre viteza de autostradă și cea de DN. Viteza excesivă contribuie la tăierea curbei, pe contrasens. Dar eroarea umană trebuie prevenită de infrastructură!

E remarcabil că inclusiv Poliția Rutieră recomandă administratorului drumului instalarea separării fizice dintre sensuri, dar DRDP Cluj ignoră situația de mai bine de un an. Această gașcă, subordonată CNAIR, condusă ca-n vremurile de tristă amintire pre-democratice, este vârf de lance în menținerea României pe ultimul loc la siguranță rutieră în Europa.

O altă găselniță a DRDP Cluj: lărgirea pe furiș la 4 benzi a DN1C Cluj-Dej, fără separarea de sensuri, printr-un proiect de „curățare de șanțuri”. Cu alte cuvinte, liber cu 120 la oră prin sate. Pietoni, săriți! Șoferi, poftiți la ruleta rusească: șansele să fiți loviți într-un accident fără vina voastră sunt maxime”, mai spun cei de la API.

Aceștia cer creșterea siguranței în nodurile de autostrăzi prin lărgirea bretelelor, mai ales pe zona din curbă, și instalarea parapetelor din beton între fluxurile de trafic.

API solicită proiectanților să ”deseneze” de la bun început toate bretelele bidirecționale cu separarea fizică a sensurilor.

 

Sursa: Asociația Pro Infrastructura