Focus

Aproape 30.000 de locuri din clasa a IX-a, anulate. Acestea nu se regăsesc în învățământul profesional

La începutul lunii aprilie, proiectul privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar 2019-2020 a fost publicat spre dezbatere publică. Una dintre cele mai însemnate măsuri cuprinse în proiect se referea la reducerea a 1.000 de locuri din învățământul liceal și transferul acestora către învățământul profesional. Recent însă, acest document a fost înlocuit, iar cifrele de școlarizare au fost modificate drastic cu această ocazie.

CITEȘTE ȘI: Măsuri pentru revitalizarea educației profesionale: 1000 de locuri tăiate din învățământul liceal și transferate învățământului dual

Dacă inițial numărul de locuri pentru clasa a IX-a era de 164.000, adică cu o mie de locuri mai puțin față de anul anterior, conform noului proiect publicat numărul total de locuri pentru clasa a IX-a a fost redus la 134.600, adică au fost tăiate 29.400 de locuri. Acestea nu se regăsesc niciunde.

Proiectul inițial de hotărâre poate fi consultat aici.

Explicația inițială se referea la revitalizarea învățământului profesional. Merită observate însă diferențe majore dintre cifrele de școlarizare pentru anul 2019-2020, propuse în proiectul de hotărâre initial și noul proiect de HG. 

Proiectul privind cifra de școlarizare publicat recent poate fi consultat aici.

O altă modificare vizează învățământul profesional, unde cifra inițială de 55.000 de locuri se majorează la 60.000 de locuri, iar potrivit aceluiași proiect, alte 137 de locuri sunt suplimentate pentru învățământul militar.

Noutatea se referă însă la faptul că de această dată, cele aproximativ 25.000 dintre locurile lipsă de la liceu nu au fost redistribuite la alte tipuri de învățământ, precum cel profesional ori cu frecvență redusă, ci au fost tăiate efectiv, fără alte transferuri. 

Potrivit datelor oficiale de la Ministerul Educației, la simularea pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a au participat 164.264 de elevi, iar totalul celor înscriși în clasa a VIII-a este de 175.463 de elevi. Cu mult peste cifra de 134.600 de locuri propusă în proiectul de Hotărâre de Guvern.

Cifrele de școlarizare publicate inițial pentru anul școlar 2019-2020 înregistrau date asemănătoare cu cele din acest an, potrivit proiectului de hotărâre de Guvern pus în dezbatere. Singura tăiere de 1.000 de locuri era cea de la învățământul liceal, locuri care se regăseau la învățământul profesional.

Problemele cu care se confruntă învăţământul profesional şi tehnic (IPT) merită resurse mult mai mari decât cele care sunt alocate în prezent, iar una dintre problemele acestui sistem se referă la slaba pregătire a profesorilor, conform unui raport al Coaliţiei pentru Educaţie, în care se precizează că prioritatea IPT este conservarea joburilor dascălilor, nicidecum educația axată pe rezultate.

“Lipsa de calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări şi practică inadecvate; Pierderea unor generaţii întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României şi migraţiei externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forţei de muncă; Extinderea rolul şi obiectivelor învaţământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului şi dezvoltarea competenţelor socio-emoţionale”, acestea sunt câteva dintre problemele cu care se confruntă Învățământul profesional și tehnic, conform Federației Coaliției pentru Educație (FCPE).

Raportul integral poate fi consultat aici.

„Când s-a făcut planul de școlarizare s-a discutat și la nivelul Inspectoratului Școlar Județean acest lucru. Dar în Cluj nu s-a modificat substanțial planul de școlarizare. Revitalizarea învățământului profesional și tehnic a fost discutată la nivelul comisiilor din consiliile locale ale școlilor, din care face parte și sindicatul. Trebuie spus că planul de școlarizare nu diferă mult de cel de anul trecut. În Cluj, spre exemplu, unele școli cu profil tehnic și profesional au mers spre învățământul dual, iar în consecință au încheiat parteneriate cu unele companii sau agenți economici pentru angajarea ulterioară școlarizării”, a declarat Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean. 

În anul şcolar 2017-2018, la nivelul judeţului Cluj au fost formate zece clase de învăţământ profesional dual, cu un număr total de 247 de locuri, număr ce a plasat judeţul nostru între primele cinci din ţară.

O dezvoltare a învățământului dual este caracteristică județelor Brașov, Hunedoara, Alba. 

La nivelul județului Cluj, pe parcursul anului școlar anterior, şapte unităţi de învăţământ profesional şi tehnic, în parteneriat cu 21 de operatori economici din judeţul Cluj au oferit 247 locuri, în domenii de calificare precum: construcţii, instalaţii şi lucrări publice; electric; electromecanică, automatizări; industrie alimentară; industrie textilă şi pielărie; mecanică; turism şi alimentaţie.

Cele zece clase de învăţământ profesional dual au început să funcționeze la Colegiul Tehnic „Raluca Ripan”, Colegiul Tehnic „Napoca”, Liceul Tehnologic Reformat, Colegiul Tehnic Energetic, Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” – din Cluj-Napoca, respectiv Colegiul „Emil Negruţiu” din Turda şi Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” din Câmpia Turzii.

Din păcate, conform noului proiect privind cifra de școlarizare 2019-2020, cele aproape 30.000 de locuri tăiate de la învățământul liceal, în special de la clasa a IX-a, nu se regăsesc în învățământul profesional. 

 

 

sursa foto: ziare.com

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *