Afacerea zilei

Apare o nouă televiziune de știri în România. NCN va avea sediul la Cluj și va fi un Euronews adaptat la realitățile locale

Liviu Alexa, 38 de ani, proprietarul unui grup media din Cluj ce cuprinde un ziar online – Ziar de Cluj, un săptămânal tipărit – Cluj 100% și o televiziune locală, NCN TV Cluj-Napoca, anunță lansarea unei televiziuni naționale de știri, NCN, pe modelul editorial al Euronews, cu 10 redacții în primele 10 orașe ca nivel de trai din România. 

“Televiziunile de știri din România sunt concentrate mult prea mult pe București. Șezătorile transmise live ne sunt prezentate sub formă de “dezbateri”, jurnalism însă mai puțin. Geme țara de subiecte de anchetă, de cazuri flagrante de corupție, sunt oameni incredibili în domenii variate ce fac o treabă bună pentru România, există o nouă generație de oameni de afaceri, cu viziune modernă și realizări excepționale. Nimic din ce se întâmplă în țară, în afară de crime și accidente, nu ajunge pe televizorul românului. Televiziunile de știri din România le ignoră, preferă derizoriul produs de Udrea sau Sebi Ghiță sau Denisa Manelista. Asistăm la o invazie a non-jurnalismului”, spune jurnalistul clujean.

Mai multe despre planul curajos al lui Liviu Alexa în interviul de mai jos.

V.L.: Ai abia un an pe piața locală din Cluj. Nu e prea repede saltul spre o televiziune națională? Cum a evoluat postul tău local?

Liviu Alexa: Practic, noi emitem de circa 7 luni. În tot acest timp, am făcut o grămadă de lucruri importante. Grafica postului e modernă și memorabilă, mult peste grafica unor televiziuni naționale. Buletinul de știri locale este impecabil, sobru, informativ. Emisiunile tematice au tracțiune la public, promovăm oamenii de calitate ai Clujului, afacerile locale, evenimentele cu impact. O reușită imensă, un câștig fenomenal pentru noi, este aducerea lui Răzvan Dumitrescu de la Antena 3 la NCN Cluj. Este unul dintre cei mai buni jurnaliști din România. Ne-a poziționat perfect în ochii clujenilor prin felul în care își conduce dezbaterile, prin modul exemplar în care se documentează. Dar cea mai mare realizare pentru mine este că am reușit în 6 luni să acoperim în proporție de 90 la sută costurile postului cu reclamă curată, fără implicații politice. Probabil că luna viitoare o să atingem pragul de break-even. Dăm salarii peste media din București, nu avem întârzieri la plata lor, suntem cu impozitele și taxele la zi. 

Simt însă acut nevoia unei expresii naționale. Am 20 de ani în presă, Răzvan Dumitrescu are peste 25 de ani în presă, chiar cred că ne pricepem la ceea ce facem și că ne vom descurca și cu un proiect național. 

Nu cred că e prea rapid saltul spre “națională”. Vom merge la CNA să cerem licență națională, dar o să le arătăm că ne-am făcut temele în local cum trebuie. Mulți vin și cer licențe naționale și le dau de gard, fiindcă nu au experiență managementului media la firul ierbii. Noi am procedat mai întâi la construirea unei fundații în Cluj, cel mai dinamic oraș din România, acum suntem pregătiți să zburăm. 

V.L.: De ce nu investești într-un post regional?

Liviu Alexa: Nu există un interes al consumatorului român de TV pentru știri regionale. AU mai fost proiecte și au eșuat. Nu suntem Germania sau Franța. Ouest France, cotidian regional, are tiraje de milioane de exemplare, mai mari că multe ziare naționale franceze. La noi nu a prins acest concept.

V.L..: Cum s-a adaptat Răzvan Dumitrescu la Cluj?

Liviu Alexa: Perfect, Răzvan Dumitrescu este în primul rând un om de caracter, o persoană fără aere de vedetă TV, un jurnalist foarte solid profesional, cu o capacitate de sinteză imensă. În câteva luni la Cluj, s-a pus la punct cu toată istoria orașului, și-a desenat “harta” polilor de putere, cunoaște o grămadă de subtilități, e un talent. Dar e ca și cum l-ai avea pe Messi jucând la FC Mioveni. Trebuie să îi dăm lui Răzvan Dumitrescu un cadru de lucru potrivit cu anvergura sa profesională. Asta înseamnă un post național de televiziune.

V.L.: Nu e o prostie să faci televiziune de ştiri din Cluj, când Bucureştiul învârte toate mecanismele?

Liviu Alexa: Nici vorba! Nu ignorăm Bucureştiul, vom avea reporteri că şi orice altă televiziune. Dar de aia am zis că NCN va fi “televiziunea naţională a clujenilor” (sloganul e al nostru, dar ideea îi aparţine lui Sabin Gherman), fiindcă vreau să construiesc o alternativă media la presă de Bucureşti. Clujul a crescut mare, e capitală Ardealului, şi al doilea oraş din România că economie. Avem resursele logistice să funcţionăm şi să emitem perfect de la Cluj. Nu uitaţi, şi despre Banca Transilvania s-a spus că nu va ajunge niciodată în top dacă nu îşi mută cartierul general la Bucureşti. Azi, BT e locul 2 în topul băncilor, sediul mare îi este la Cluj şi cred că asta a ajutat enorm brandul să îşi păstreze valoarea de seriozitate transilvăneană. Nu vom promova la postul nou de ştiri idei de regionalizare, de despărţire a Transilvaniei de România, nu susţin aceste idei. Cred în România mea, cred într-o ţară unită şi puternică. Doar că vom pune în valoare mai mult ţară şi ce se întâmplă în ea, nu vom prezenţa numai Bucureştiul.

V.L.: Povesteşte-ne despre formatul noului post naţional de ştiri, NCN. E cam aglomerat acest segment.

Liviu Alexa: În acest moment, există 5 televiziuni de ştiri. B1 nu reuşeşte să sară un anumit prag de rating, Digi 24 e în pragul desfiinţării. Realitatea TV are problemele vechi cu insolvenţă şi datoriile, face audienţe sub Duck TV, canal de desene animate. Dacă nu ar fi clujeanul Rareş Bogdan să îi ridice seară de seară, cei de la Realitatea ar fi şi mai jos. România TV are un format pe care eu, personal, îl detest, un soi de clickbait audio-vizual, care evita jurnalismul. Antena 3 e singurul post de ştiri cu taxele la zi şi fără probleme financiare.

Deci e loc destul, după părerea mea.

Modelul de jurnalism de la care vom pleca se numeşte Euronews. Editorial, Euronews exprimă sobrietate. Formatul nu există în România, deci aducem o noutate. Îl voi adapta cu câteva inovaţii, nu îl vom copia unu la unu acest format, ci ne vom lasă amprenta noastră pe proiect, căutând, prin cele 10 oraşe cu cel mai mare nivel de trăi în care ne vom deschide redacţii, să săpăm după subiecte reale, pe care presă naţională le ignoră de peste 15 ani în mod sistematic.

Modelul Euronews este foarte interesant şi pragmatic: există un buletin de ştiri în fiecare oră sau la jumătate de oră în funcţie de ştirile zilei. Ora continuă cu mini-emisiuni cu durate cuprinse între 5 şi 7 minute, de la medicină, ştiinţă, economie, politică, analiză, burse, cultură urbană, cinema, anchetă şi până la sport şi evenimente.

Euronews nu foloseşte speakeri pentru ştiri. Şi intră în live numai când există cu adevărat breaking news. Noi vom adapta formatul nostru folosindu-ne de ancora noastră, Răzvan Dumitrescu, pentru un format de 2 ore de talk-show de seară ce îşi propune să mestece subiectele zilei cu perspective ale liderilor din cele 10 oraşe acoperite de noi, mai mult, să urce spre naţional din local ceea ce presă din Bucureşti refuză pe motiv că „Udrea sau Dragnea fac mai multă audienţă”.

În cele 10 oraşe acoperite de noi (Braşov, Sibiu, Oradea, Timişoara, Constanţa, Ploieşti, Bucureşti, Târgu-Mureş, Craiova, Iaşi), vom caută să ne comportăm că şi o staţie locală: nu ne vom rezuma doar la relatarea celor mai importante ştiri, ci vom colora emisiunile din grilă cu perspectivele oamenilor importanţi din aceste oraşe, oameni care nu ajung niciodată pe sticlă marilor televiziuni.

Cele zece redacţii vor fi amenajate şi că mini-studiouri unde invitaţii serii vor putea intră în direct cu studioul mare din Cluj pentru a îşi spune punctele de vedere.

Televiziunile de ştiri din România sunt concentrate mult prea mult pe Bucureşti. Şezătorile transmise live ne sunt prezentate sub formă de “dezbateri”, jurnalism însă mai puţin. Geme ţara de subiecte de anchetă, de cazuri flagrante de corupţie, sunt oameni incredibili în domenii variate ce fac o treaba bună pentru România, există o nouă generaţie de oameni de afaceri, cu viziune modernă şi realizări excepţionale. Mai nimic din ce se întâmplă în ţară, în afară de crime şi accidente, nu ajunge pe televizorul românului. Televiziunile de ştiri din România le ignoră, preferă derizoriul produs de Udrea sau Sebi Ghiţă sau Denisa Manelista. Asistăm la o invazie a non-jurnalismului.

O să oferim o alternativă serioasă la aceste şezători.

30 de emisiuni pe zi acoperind domenii de interes, ştirile cele mai importante din ţară oră de oră, “Subiectul Zilei cu Răzvan Dumitrescu” la ceas de seară.

Mai vânăm şi alţi jurnalişti buni de la restul televiziunilor. Se pierd profesional în multe dintre cazuri. Le putem da o nouă energie.

Noi, la Cluj, facem anchete şi dezvăluiri cu mult peste ce face presa naţională. Dar suntem locali.

Cazul Pomohaci e un bun exemplu. Eu am făcut dezvăluirea şi am publicat înregistrarea, tot eu am continuat subiectul cu investigaţia care a arătat că are apartamente de milioane de euro, că e un preot putred de bogat care ia bani de la săraci. Ce am făcut cu cazul Pomohaci, luând subiectul din local şi ducându-l pe naţional, vom face constant la NCN. Şi vom face audienţă. De cazul Pomohaci şi de numele jurnalistului Liviu Alexa care a făcut dezvăluirea a auzit toată România.

Ştiţi câte subiecte cu impact potenţial similar zac în România? Sute! Presă locală e slăbită financiar, condusă de otrepe politice sau de patroni ce s-ar vinde pentru un barter. La Zalău, şeful poliţiei municipiului este acuzat de hărţuire sexuală la adresa a 3 angajate MAI. Nimic nu a apărut în presă locală, jurnaliştilor li s-a interzis de către patroni să scrie. Vom schimbă asta. Îi vom da în vileag pe sticlă, televiziunea are puterea de a schimbă totul.

V.L.: Şi închizi postul local din Cluj?

Liviu Alexa: Nici vorba, NCN Cluj-Napoca rămâne in paralel şi va funcţiona în continuare că televiziune locală. S-a integrat prea bine în comunitate că să îl distrugem, Clujul are nevoie de NCN local fiindcă e singura televiziune locală rămasă în viaţă. Dar postul local va contribui alături de celelalte 10 oraşe la consolidarea postului naţional de ştiri.

În acest moment, NCN Cluj este cea mai modernă staţie locală de televiziune din România. Peisajul televiziunilor locale din ţară este îngrozitor: sărăcie lucie, lipsa de profesionalism, promiscuitate, limbi în fund şi muzică populară.

V.L.: Cum vei finanţa postul?

Liviu Alexa: Nu avem milioanele PRO TV, nici măcar milioanele Antenei 3. Dar avem minte şi o capacitate incredibilă de a face din rahat bici. Folosim pragmatic toată tehnică, nu ne împăunăm cu achiziţii stupide de echipamente. Este lecţia pe care au uitat-o toţi cei mari de la Bucureşti care fac risipă de resurse. Când vii de jos, de la firul ierbii, cum vin eu, îţi iei geacă cu două feţe, închizi lumina la baie, din pâinea uscată faci pâine cu ou. Păstrând proporţiile, cumpărăm un videowall pe tehnologie Samsung, cu 15 000 de euro, nu Barco, cu 75 000. Cameramanii noştri lucrează opt ore pe zi, nu patru ore, cum lucrează unii la Bucureşti, după care stau şi o freacă pe Facebook.

În fiecare dintre cele 10 oraşe, am căutat agenţi economici puternici cărora le-am explicat ce vrem să facem şi cât de importantă e susţinerea lor, ca să putem rămâne independenţi. Le-am prezentat proiecte editoriale potrivit intereselor lor comerciale, pe care să le susţină financiar prin sponsorizare şi reclamă.

La Euronews, în afară de ştiri, TOATE emisiunile sunt sponsorizate de firme.

Apoi, îmi voi prezenţa proiectul marilor agenţii de media din Bucureşti. Dar asta când vom capăta puţină forţă şi vom depăşi cel puţin Duck TV că audienţă, haha!

Suntem pregătiţi să pornim acest post naţional. Dacă şi CNA ne va credita proiectul cu o licenţă, cred că putem face o treaba foarte bună pentru telespectatorii români.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *