În luna octombrie, primăria lansa o licitație pentru proiectarea soluțiilor de acces din pasajul subteran din Piața Gării în vederea realizării unor scări rulante. Că nu se putea proiecta pasajul direct cu asemenea soluții gata implementate – fie pentru bucuria unei noi tăieri de panglică, fie pentru defalcarea pe sinecuri, să mănânce un ban public și restul firmelor de casă. Municipalitatea a estimat valoarea noii proiectări la 75.000 de lei, iar firma Studio Art Construct SRL din Bucureşti, singura care a ofertat, a fost declarată câştigătoarea contactului pentru suma de 67.500 de lei. Proiectul de suflet al fostului viceprimar Gheorghe Şurubaru, mai înghite astfel din banii clujenilor alţi 15.000 de euro. Cum ziceam, dacă de la începutul reabilitării pasajului era prevăzută și amenajarea scărilor rulante destinate persoanelor cu dizabilităţi, cu siguranţă se puteau face ceva economii la bugetul local. Dar cum proiectul a fost manageriat de “Ghiţă” Şurubaru, această glumă proastă de city manager, e firesc ca banii clujenilor să fie aruncaţi pe apa infiltrațiilor care deja distrug pasajul.
Prin anunţul de atribuire numărul 202811/09.11.2016 s-a desemnat câştigătorul licitaţiei electronice privind „proiectarea de soluţii de acces pasaj subteran existent în Piaţa Gării”. Singura ofertă desemnată şi câştigătoare în acelaşi timp a fost cea a firmei bureştene Studio Art Construct SRL. Suma de 67.500 de lei pe care o va plăti municipalitatea pentru proiectarea căilor de acces în pasaj demonstrează, încă o dată, faptul că la Cluj-Napoca este pus carul înaintea boilor. Prin reabilitarea pasajului gării, construit în anul 1987 s-a urmărit creşterea siguranţei pietonilor şi a fluidizării traficului, la aceasta contribuind și cele 7 camere de supraveghere video conectate la sistemul de supraveghere video al municipalităţii (dintre care vreo două deja au cam fost furate). Iluminatul pasajului este facut cu 41 de lămpi performante, ecologice dotate cu senzori de mişcare. De implementarea proiectului finanţat din bani publici s-a ocupat la acea vreme viceprimarul liberal Gheorghe Surubaru, azi, printr-un concurs (și nefast și de împrejurări) unde a fost singurul candidat a ajuns city manager.
Unicul proiect al fostului viceprimar Gheorghe Surubaru, pasajul din Piaţa Gării, a fost redat circulaţiei pietonale în octombrie 2014, după şapte luni de reabilitare şi aproape trei luni de întârziere faţă de termenul stabilit. Investiţia a costat Primaria Cluj-Napoca peste 551.000 de lei.
Imediat după darea în folosinţă, poarta de intrare în Cluj-Napoca a devenit ţinta criticilor societăţii civile la adresa administraţiei locale. Una dintre problemele semnalate de cetăţeni a fost aceea că accesul persoanelor cu dizabilităţi este imposibil de realizat în pasaj. La momentul inaugurării Gheorghe Şurubru susţinea că montarea scărilor rulante care va perminte cu uşurinţă accesul în pasaj a persoanelor cu dizabilităţi va fi făcut după ce urma să fie finalizată legătura cu pasajul CFR. Aceasta este declarația, cu tot cu exprimările demne de această glumă de city manager (persoane handicapate, care va să zică):
“Lucrările au început în luna mai şi au durat un pic mai mult decât timpul estimat la începutul lucrărilor pentru că a fost necesară achiziţia unui placaj special. Este un placaj foarte rezistent care rezista la acţiuni mecanice, ploi, intemperii, chiar şi la graffiti. Din cauza achiziţiei acestui placaj periaoda s-a prelungit un pic. Visul meu este de a face din Gara Cluj-Napoca şi zona gării o poartă europeană de intrare în oraş. Este un proiect următor, viitor, referitor la rampe pentru persoane handicapate şi inclusiv pentru scările rulante pe care le-am promis de la început. În momentul în care se va finaliza şi construcţia celuilalt pasaj atunci în integralitate vom gândi şi scări rulante şi acces pentru persoane handicapate”, a afirmat la inaugurarea pasajului Gheorghe Surubaru.
După finalizarea de către firma Studio Art Construct SRL a proiectării, administraţia locală va organiza o nouă licitaţie pentru montarea căilor de acces rulante. Adică au cheltuit o căruţă de bani să facă trepte. Au uitat să proiecteze scări rulante motiv pentru care au licitat proiectarea acestora abia după criticile societăţii civile. Va urma o nouă licitaţie pentru realizarea lucrării fapt ce va face ca, din nou, Piața Gării să fie un mare şantier. Ciudat mod de a face o bună administrare a banului public: facem trepte, distrugem trepte să punem scări rulante – pe banii cui?
Și ce se mai aude de camerele de supraveghere video din pasaj domnule Şurubaru? Gurile rele spun că nu ar fi fost furate ci doar puţin demontate pentru înlocuire. Culmea e că nimeni nu ştie cine le-a demontat. Și nici cine le înlocuiește.