AnalizaReportaj

Alin Tișe: „Voi da WIZZAIR în judecată!” Ce s-a întâmplat

Șeful județului, Alin Tișe, a declarat in exclusivitate pentru Ziar de Cluj că urmează să dea în  judecată compania aeriană WIZZAIR, după ce a rămas blocat pe aeroportul din Bologna, alături de peste 100 de persoane care se întorceau acasă, la Cluj.

Totul a pornit de la o sesizare făcută de un cititor al Ziar De Cluj care a avut de a face cu întâmplarea nefericită de a rămâne blocat, fără apă, mâncare sau un acoperiș deasupra capului în Bologna, după ce zborul gestionat de WIZZAIR către Cluj-Napoca a fost anulat. Motivul invocat pe loc pentru păgubiți a fost că piloții nu mai au program de zbor. Același lucru s-a întâmplat și pe aeroportul de la Leeds, care avea de ajuns, aproximativ în același timp, pe Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj-Napoca.

Până una alta, cititorul, Emil Nicoară, ne-a relatat ce s-a întâmplat, iar în povestea sa l-a implicat și pe Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj. Acesta spune că Tișe i-ar fi întors spatele și că nu a vrut să îl ajute pe el și ceilalți pasageri cu drumul înapoi spre casă pentru că știa că Aeroportul „Avram Iancu” Cluj-Napoca se află în proprietatea Consiliului Județean Cluj.

„Aflat în aeroport, l-am recunoscut pe președintele Consiliului Județean Cluj, pe Alin Tișe. M-am dus să îi cer ajutorul, nu doar pentru mine, ci pentru toți clujenii care eram acolo și am rămas blocați în aeroport pentru că WIZZAIR ne-a lăsat baltă. Tișe mi-a spus că nu se poate face nimic pentru noi. Eu știam că e influent prin poziția pe care o are și credeam că o să ne ajute, dar mi-a spus că nu se poate, că e ilegal. A stat în spatele nostru după ce i-am cerut ajutorul, să nu se mai vadă. Nu știu ce făcea în Italia, dar am plecat deodată de la Cluj. I-am propus să sune la Minister, orice, dar să rezolvăm cumva, însă nu a vrut”.

Bărbatul se afla în Italia alături de copilul său, iar durata de așteptare după anularea zborului a fost de aproximativ patru ore. Între timp, compania le-a transmis că vor primi mâncare, băuturi și o cazare, dar în final fiecare a trebuit să se descurce. Majoritatea călătorilor lăsați cu ochii în soare de WIZZAIR au rămas toată noaptea în aeroportul italian cu speranța că pe dimineață lucrurile vor fi rezolvate. Alte persoane s-au întins pe băncile dintr-un parc apropiat aeroportului.

„Cei de la WIZZAIR în paralel ne-au promis mâncare, apă, cazare. Nu am primit absolut nimic. Eu m-am descurcat cumva… Am avut noroc, asta pentru că am prieteni în Bologna și am reușit să ajung la ei, să stăm aici eu și copilul de câțiva ani. În total, am stat 4 ore pe aeroport după ce s-a anulat zborul și am rămas ai nimănui. Cât despre domnul președinte Tișe, nu știu cum are grijă de un județ întreg dacă nu poate avea grijă de câțiva oameni care eram blocați acolo. Unii au stat în aeroport, alții în parcul din apropiere. Într-o țară străină… Se pare că nu ai niciun ajutor și e trist”, a mai spus Emil Nicoară.

Pentru că această problemă a fost semnalată de mai multe persoane, inclusiv în mediul online, o altă persoană, reprezentată de un avocat de la Baroul Hunedoara, ne-a explicat cum a rezolvat situația neprevăzută și deranjantă.

Reprezentantul bărbatului ne-a spus că nu vor acționa în judecată compania, însă își prezintă nemulțumirile.

„Clientul meu se află în aceeași situație, iar ceea ce s-a întâmplat este destul de grav, asta pentru că nimeni nu își asumă nimic. Ceea ce vreau să exprim sunt strictele nemulțumiri ale clientului meu referitor la ceea ce s-a întâmplat, pentru că societatea i-a abandonat în Bologna. Ulterior, persoana pe care o reprezint a găsit o altă rezolvare, adică a plătit 1500 de euro pentru a trece de la Bologna la Munchen și mai apoi la Cluj-Napoca, evident, cu o altă companie”, ne-a spus avocatul.

Marea întrebare este dacă Alin Tișe trebuia să reacționeze oficial sau nu, de vreme ce și el era într-o postură privată.

„Dau în judecată WIZZAIR”

Contactat de Ziar de Cluj, Alin Tișe a dat explicații despre situație. Nu a reușit să se întoarcă în noaptea de miercuri acasă, iar conform declarațiilor sale, va da în judecată compania WIZZAIR. Iar asta e deja foarte tare! Fiindca nu vine de la oricine, ci de la seful judetului Cluj, proprietarul Aeroportului din judet care are contract cu Wizzair.

Aidoma altor pasageri, nici Tișe nu a reușt să rezolve problema, iar astăzi, în jurul orei 14:00, se afla în Viena, cel mai scurt transport găsit de la Bologna în apropierea României.

Tișe a comentat și declarațiile cetateanului Emil Nicoară, cel care ne-a spus că a încercat să discute cu preșdintele de CJ pentru a găsi o rezolvare. Spune că nu a vorbit cu nimeni pe aeroport.

„Și eu mă aflu în aceeași situație cu restul celor peste 100 de persoane din avion. Mă aflu în concediu cu familia acum, dar a fost stricat de eveniment. O să dau în judecată WIZZAIR pentru ceea ce au făcut, pentru că nu e normal, nu așa te comporți cu niște călători. Voi face sesizări și voi duce totul în instanță.

Acum sunt la Viena, am reușit să găsesc un avion de la Bologna la Viena și vrem să ne întoarcem acasă. Nu știm cu ce, am un copil de trei ani cu mine și pe mașină ar fi un drum mult prea lung pentru el. Eventual să mă întorc doar eu cu mașina la Cluj, dar nu știu cum se va rezolva. Cât despre ceea ce mi-ați spus, cu acel domn, nu știu ce povești sunt astea, imaginare, eu nu am avut dialog cu nimeni pe aeroport și nu mi-a cerut nimeni ajutorul. Și dacă era așa, eu nu pot să o fac, nu mă folosesc de orice tip de influență și tot ceea ce fac, fac legal. Dacă puteam, totuși, să fac ceva, să rezolv situația, o rezolvam cu drag.

Atitudinea companiei vizavi de cerințele și problema noastră a fost una nesimțită și nu mi s-a părut normal. Trebuie să plătească pentru ceea ce au făcut”, a explicat pentru Ziar de Cluj, Alin Tișe.

Ziar de Cluj v-a demonstrat până aici că e obiectiv în oglindirea tuturor părerilor părților implicate. Despre WIZZAIR sunt „N” plângeri similare. Totuși, WIZZAIR este cea mai privilegiată companie de pe aeroportul internațional clujean. Există un protocol de proceduri în asemenea situații?

Am incercat să aflăm asta de la David Ciceo, șeful aeroportului clujean și șeful ANPC, Horia Constantinescu.

David Ciceo a fost rezervat în declarații și nu ne-a spus cam tot ce am întrebat, dar, pe ocolite, am consolidat o ipoteză: WIZZAIR și nu numai au o problemă cu forța de muncă, adică nu mai au echipaje. Horia Constantinescu, președintele ANPC, a confirmat și el că firma se confruntă cu probleme și nu au echipaje. Desigur, șeful de la aeroport nu poate fi implicat, nu este el vinovat că o companie de transport aeriană nu își duce până la capăt atribuțiile și nu respectă, în unele cazuri, legea.

„Pentru o poziție oficială, vă rog să îi sunați pe reprezentanții companiei WIZZAIR. Ce pot să vă spun din partea noastră este că ne pare rău pentru ceea ce s-a întâmplat. Într-adevăr, sunt întârzieri, există anulări ale curselor, însă din datele mele compania WIZZAIR se află într-o medie cu celelalte companii de linie, low cost sau nu. Nu are un procent mai mare față de altele”, a declarat pentru Ziar de Cluj, David Ciceo.

Întrebat de o cauză probabilă, direcotrul aeroportului a răspuns: „Forța de muncă este o problemă comună pentru aeroporturile mari, internaționale și pentru companii, atât la sol cât și la nivelul aeronavelor”.

Șeful ANPC, Horia Constantinescu, vine și întărește declarațiile lui David Ciceo. A declarat, în exclusivitate pentru Ziar de Cluj, că WIZZAIR are sute de sesizări făcute la ANPC. Ce pot face păgubiții? Nu foarte multe. Ce pot face sigur este să reclame aceste inadvertențe la Centrul European al Consumatorilor din România. 

Îi rog pe cei aflați în cauză să ne transmită și nouă aceste probleme legate de compania WIZZAIR și oricare altă companie care încalcă niște standarde sau clientul nu este mulțumit de serviciile lor. Am primit sute de sesizări legate de WIZZAIR după ce au anulat curse în întreaga Europă.

Ce pot face clienții? Constantinescu: „Au drepturi la despăgubiri!”

Cei de la companie (n.r. WIZZAIR) spun că nu au echipaje și piloți. Când este anulată o cursă, clientul are dreptul la o serie de condiții. Să i se ofere mâncare, apă, cazare și compensații, care nu înseamnă doar banii înapoi. Noi din păcate, nu putem interveni cu nimic în desfășurările unei firme private, dar avem în Parlament o lege spre aprobare la care așteptăm rezultate, doar că cei de la USR spun că noi am primi, astfel, mai multe drepturi, mai multe funcții decât avem în acest moment. Fiecare companie ar trebui să acorde condiții minime pentru clienții rămași în aeroporturi, pentru că problema a devenit una internațională.
Promisiunile comerciale nu se respectă la companiile low-cost. S-a dovedit că prețul acela de 20-30 de euro, care deja este prea mic nu e un preț corect și nu acoperă un transport cinstit. Asta a dus la deficiența forței de muncă, la faptul că WIZZAIR a rămas fără piloți și fără echipaje în mai multe cazuri.

Ungaria – țap ispășitor

Constantinescu adaugă faptul că Ungaria, țara din care provine compania WIZZ, nu ar respecta regulile conforme. „Ungaria ne tratează pe toți ca pe proști. Nu respectă legile pe care le respectă toate companiile low cost și de asta se ajunge în situațiile prezentate de dumneavoastră. Dacă trebuie, voi merge personal la Bruxelles să prezint situațiile în care Ungaria ne tratează diferențiar, dar și la mai marii companiei WIZZAIR, pentru că la telefon dai foarte greu de dânșii”.

UPDATE: Compania Wizz Air anunţă că este nevoită să anuleze o serie de curse aeriene din şi spre Italia, programate sâmbătă, din cauza grevei personalului de handling la sol din această ţară, călătorii fiind sfătuiţi să verifice starea zborului înainte de a pleca la aeroport.

  • Reprezentanţii companiei îi atenţionează pe pasageri că durata călătoriei către aeroporturi, check-in-ul şi controalele de securitate pot dura mai mult decât de obicei.

”Deoarece sunt planificate greve ale personalului de handling la sol în toată Italia pe 15 iulie, Wizz Air doreşte să informeze că durata călătoriei către aeroporturi, check-in-ul şi controalele de securitate pot dura mai mult decât de obicei. Recomandăm cu insistenţă pasagerilor să îşi planifice în consecinţă şi să aloce suficient timp pentru a ajunge la aeroport şi a efectua toate formalităţile necesare la biroul de check-in, la controlul de securitate şi la poarta de îmbarcare. Chiar dacă grevele sunt în afara controlului nostru, Wizz Air face tot posibilul pentru a minimiza perturbările. Cu toate acestea, compania aeriană este, din păcate, nevoită să anuleze în această zi o serie de zboruri din şi spre Italia, care nu vor fi gestionate de către furnizori”, au anunţat, joi, reprezentanţii Wizz Air.

Conform sursei citate, pasagerii afectaţi au opţiunea rambursării sau a reprogramării zborului.

”În cazul în care un pasager şi-a rezervat biletul prin intermediul unei agenţii/unui terţ, recomandăm să ia legătura cu agentul pentru a fi informat în timp util cu privire la situaţia zborului său. De asemenea, le recomandăm pasagerilor să verifice funcţia Flight Status de pe website-ul nostru sau din aplicaţia Wizz Air pentru a verifica starea zborului înainte de a se deplasa la aeroport”, au transmis reprezentanţii companiei.

Potrivit Ministerului Afacerilor Externe (MAE), sâmbătă, 15 iulie, sunt programate greve ale personalului aeroportuar handling şi check-in (între orele 10:00 şi 18:00), ale piloţilor angajaţi ai companiei aeriene Malta Air – care operează Ryanair (între orele 12:00-16:00), precum şi ale piloţilor şi asistenţilor de zbor ai companiei Vueling, care pot cauza întârzieri sau anulări de zboruri.

NU ȘTIM CE ARE A FACE ASTA CU SITUAȚIA PREZENTATĂ DE ZIAR DE CLUJ, DAR AȘTEPTĂM SĂ VEDEM CARE VA FI FINALUL.