Editorial

AICI SUNT BANII DUMNEAVOASTRĂ: Foamea de imagine politică subţire cu cheltuială din buzunarele românilor se ţine! Sau cum a inaugurat Emil Boc două autostrăzi neterminate

Lăcomia de imagine publică a politicienilor români ne-a scos din buzunare despăgubiri de 220 de milioane de euro plătite constructorilor de drumuri. Şi mai sunt pe ţeavă (prin procesele aflate pe rol şi pe care statul român este pe cale să le piardă), încă 400 de milioane de euro despăgubiri.

Pe lângă faptul că avem autostrăzi în ritm de melc, mai plătim şi foamea de imagine publică şi inconştienţa politicienilor. De parcă nu ajungeau incompetenţa și corupția din interiorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, averea Patriei e ronţăită şi de incompetenţa, corupţia şi inconştienţa politicienilor.

Bunul gospodar Emil Boc halea imagine pe pâine încă de pe vremea când era premier. Dar nu din buzunarul personal, ci (cum s-a cam obişnuit), din cel al românilor. Conform unor documente consultate de site-ul newsweek.ro, premierul Emil Boc și ministrul Anca Boagiu au inaugurat din motive de campanie electorală, înainte de finalizarea lucrărilor, o porțiune din Autostrada Medgidia – Constanța, ceea ce a generat constructorului o pagubă de peste 750.000 euro.

Nu l-a egalat pe Prim Plagiatorul Mitoman Victor Ponta din cauza căruia Compania italiană Salini a primit despăgubiri de peste 67,2 milioane euro. Compania a fost forțată de către șefii numiţi politic ai CNAIR să deschidă parțial traficul pe o porțiune din Autostrada Orăștie – Sibiu pentru Victor Ponta, candidatul PSD la șefia statului.

Directorii CNAIR, numiți politic și care cam beneficiază de parandărăt din partea marilor constructori, tergiversează nejustificat emiterea ordinelor de începere a lucrărilor, întârzie exproprierea terenurilor și negociază clauze și actele adiționale în defavoarea statului român.

Toate aceste decizii sunt luate în avantajul marilor constructori care câștigă sume colosale, inclusiv penalități de ordinul milioanelor, pentru fiecare zi de întârziere a lucrărilor. Că aşa sunt încheiate contractele: statul plăteşte, fie că constructorul lucrează sau freacă menta până se decid cei de la CNAIR să creeze „front de lucru”.

De altfel Ziar de Cluj a relatat anul trecut, în exclusivitate, cum şefii CNAIR au dat un tun de 50 de milioane de euro statului român refuzând să se apere într-o speță de la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, deși compania de stat câștigase procesul în primă instanță.

CITEŞTE ŞI: (EXCLUSIV) CNAIR tace mâlc, după ce a pierdut definitiv un mega-proces cu Salini Impregilo. Statul român trebuie să plătească daune-interese de peste 230 de milioane de lei, pentru incompetența unor politruci

După ce Ziar de Cluj a dezvăluit ceea ce CNAIR și Ministerul Transporturilor au ținut ascuns timp de două săptămâni, respectiv faptul că au pierdut un proces cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa, pentru care statul român va achita daune-interese asocierii de peste 230 de milioane de lei și cheltuieli de judecată imense, ministrul Bode a fost nevoit să ofere explicații pentru incompetența celor de la CNAIR.

Pe atunci Ministru al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode s-a dat neştiutor, ca venit din altă ţară în acest proces deşi, ca fost președinte al Comisiei de Infrastructură, ştia foarte bine care este situația pe acel lot, și modul în care a fost reziliat contractul cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa, fapt care a dus la proces şi la plata despăgubirilor.

CITEŞTE ŞI: România are de plătit daune de 50 de milioane de euro. Ministrul Bode acoperă incompetența politrucilor din CNAIR care nu s-au prezentat la proces să apere interesele statului român

Încă din 2013, după semnarea constractului cu Salini Impregilo, Agenția de Mediu aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, așa numitele tuneluri ”pentru urși”.

CNAIR a decis să ignore situația până în 2015 când a solicitat contructorului realizarea proiectului tehnic pentru tuneluri. Ulterior, în 2017 a refuzat să mai plătească acest proiect, pentru că aparent s-ar renunța la tuneluri, fiind prea scumpe, lucru de neacceptat. Ulterior intervine rezilierea contractului pentru lotul 2. În 2019 însă, CNAIR revine și scoate la licitație proiectul tehnic și execuția tunelurilor, dar suntem în 2021 iar lucrarea nu a fost contractată încă.

Mai grav, din cauza incompetenței acestor politruci, statul român riscă şi alte sancțiuni. Asociația Pro Infrastructura atrage atenția că, dacă lucrările nu vor fi gata pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva până în anul 2023, România riscă să piardă toți banii europeni primiți pentru întreg proiectul Lugoj-Deva, adică sute de milioane de euro.

Până atunci, să ţineţi minte că şi Astaldi a fost despăgubită cu 265 milioane de lei din buzunarele dumneavoastră. Plus un „bacşiş” de de peste 13,7 milioane lei de pe urma lucrărilor executate la Autostrada Arad – Timișoara. Lucrările la această autostradă au fost finalizate abia în septembrie 2013, cu o întârziere de doi ani și opt luni.

Dar asta nu i-a împiedicat pe ex-premierul Emil Boc și pe ex-ministra Anca Boagiu să inaugureze parțial şi această autostradă la finalul anului 2011.

Că foamea de imagine politică subţire cu cheltuială din buzunarele românilor se ţine!

Şi, gata!

PS: Nu mai zic nimic despre procurori, că oricum Boc le zugrăveşte din nou sediul pe banii clujenilor. Dar nu pot să nu întreb cum de în Dosarul Gala Bute s-a considerat că ministrul Udrea s-a folosit de bani publici să-şi creeze prin respectiva manifestare imagine publică, adică un folos personal, dar în cele două cazuri de inaugurare înainte de termen, în scop electoral, cu pagube ulterioare pentru statul român de zeci de milioane de euro (bani plătiţi), nu se consideră nimic? Păi, să nu merite Emil Boc să fie preşedintele României în 2024? Vrednic este, dacă şantajabil este!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *