In vizor

Aerportul din Cluj-Napoca anunță că trece la sistemul de aterizare ILS – III, care permite aterizarea avioanelor și în condiții de ceață densă. Numai că cine s-a fript o dată cu pistă, suflă și-n sistem poate se-mprăștie ceața achiziției din 2014

Când se plictisesc cei de la Consiliul Județean Cluj, sau cei de la Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, se uită în lista de sponsorizări la presa locală de chitanțier și mai aruncă pe piață câte un comunicat de tip OSĂ facem, OSĂ dregem, praful se alege de banii publici, că oricum nimeni nu le ține socoteala.

  • Aflăm, din nou (că am mai aflat și prin 2014), că ”Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” Cluj anunță începerea proiectului ”Asigurare condiții de operare CAT. III la pista de decolare aterizare 07-25” care va permite aterizarea avioanelor și în condiții de ceață densă. Sistemul va fi operațional la sfârșitul acestui an.”

Diferența dintre 2014 și 2023 este că sistemul cumpărat în 2014, dar (se pare), neoperat niciodată, având în vedere faptul că pe ceață din Cluj-Napoca nu zboară (dar nici nu aterziează) niciun avion, era de tip ILS 2. Acum e ILS – III (a mai apărut o linioară și un bețigaș în denumire, bănuim că ăsta noul are să fie mai scump).

Obiectivul noului proiect ar consta în ”modernizarea sistemului actual de aterizare instrumentală (ILS – Instrument Landing System) de categoria a II-a (cea care funcționează numai pe ceață ușoară – n. red.), prin instalarea unor echipamente noi care îl vor include în categoria a III-a.”

Să fie primit și să-i vedem eficiența!

Căci, la categoria povești pe bani publici mulți (și cine s-a fript cu pista, suflă și-n sistemul de ghidare, poate se-mprăștie ceața): în 2014, CJ Cluj și cei de la Aeroportul Internațional Cluj-napoca, anunțau că au instalat un sistem modern de balizaj care să contracareze efectele devastatoare ale ceții asupra curselor aerin. Investiția în sistemul ILS 2 a fost de 400.000 de euro și urma să permită aeronavelor să aterizeze pe o vizibilitate redusă. Ne așteptam ca, odată intrat în funcțiune acest sistem, să se pună capăt coșmarului legat de întârzirea sau anularea curselor atunci când ceața pune stăpânire pe aerogară. Dar, de opt ani, realitatea ne demonstrează contrariul: mult trâmbițatul sistem de balizaj dovedindu-și din plin ineficiența.

CITEȘTE MAI MULT: În 2014, Aeroportul Internațional Cluj-Napoca achiziționa, cu 400 de mii de euro un sistem de balizaj de cică ”avioanele puteau ateriza și cu cearceaful pus pe geam”. În 2023, constatăm că s-au topit în ceață niște bani