Proiectul „Studii de dezvoltare a infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri si marfa” Aeroportului International Avram Iancu Cluj, prin care s-a analizat oportunitatea realizarii unei legaturi intre terminalul de transport aerian si calea ferata, a ajuns al final. Proiectul, primul de acest gen din Romania acordat unui aeroport, a avut valoarea de 1.687.000 euro, din care asistenta financiara a Uniunii Europene a fost de 843.500 euro.
Pentru partea de realizare a obiectivelor rezultate in urma studiului, reprezentantii Aeroportului Cluj preconizeaza ca valoarea investitiei se ridica la aproximativ 72 de milioane de euro, din care Comisia Europeana suporta 85% din finantare. Perioada de executie ar dura patru ani cu incepere din 2016.
Uniunea Europeana asigura si are planuri de finantare pentru obiectivele de transport intermodal, astfel incat in conformitate cu legislatia europeana, pana in anul 2050, toate aeroporturile vor trebui sa fie legate la o retea de cale ferata.
Beneficiul major al dezvoltarii intermodale a Aeroportului Cluj ar fi al pasagerilor. De cealalta parte transportul intermodal ar crea noi locuri de munca. Ar urma sa fie create cel putin 200 de noi locuri de munca la finalizarea proiectului si de asemenea s-ar dezvolta locuri de munca pe perioada de implementare si executie a transportului intermodal.
Concret, la Aeroportul International Avram Iancu Cluj urmeaza sa se construiasca o pasarela prin care terminalele de pasageri vor fi legate de gara Someseni, precum si realizarea unui terminal cargo prin care sa fie asigurate preluarea si transferul marfurilor din zona de aviatie spre zona civila.
„Anul 2014 a fost cel mai bun an din istoria Aeroportului clujean. Aeroportul Cluj si-a consolidat pozitia a doua in topul aeroporturilor din Romania, cu o crestere a traficului aerian de peste 10% fata de 2013, crestere a fluxului de pasageri datorata deschiderii noilor destinatii, a companiilor noi care opereaza de la Cluj precum si a frecventelor zborurilor efectuate de pe Aeroportul Cluj”, a declarat David Ciceo, directorul general.
Imbunatatirea conditiilor pentru aterizare in conditii de vizibilitate redusa, de la 500 la 300 de metri, a facut ca in ultima saptamana aeronavele care au aterizat la Cluj-Napoca sa o faca sub o vizibilitate de 375 metri, aeroportul clujean reusind sa atraga astfel avioane care aveau ca destinatie alte orase si unde, din cauza conditiilor meteo nefavorabile, nu au putut ateriza.
Dezvoltarea transportului intermodal este o prioritate a Comisiei Europene.
„Pana in anul 2050 toate aeroporturile europene sunt obligate sa fie conectate la transport de cale ferata. Noi avem aceasta posibilitate sa facem mai repede acest proiect pe fonduri europene. Cele 60 de milioane de euro nerambursabile au o importanta directa si indirecta pentru judetul Cluj si se vor regasi in economia judetului. Nu doar ca se va imbunatati infrastructura aeroportului, sau ca se realizeaza o gara noua in Someseni, ci pentru ca in acest fel ne creste gradul de acoperire al aeroportului iar traficul spre oras va fi fluidizat”, a declarat David Ciceo.
Prin acest proiect de dezvoltare a transportului intermodal, Aeroportul Cluj va aduce o contributie majora la strategia nationala privind absorbtia de fonduri europene. In traficul de marfa sunt operate zilnic curse Cluj-Budapesta, fapt care justifica realizarea terminalului cargo prevazut in proiectul de dezvoltare intermodala.