In vizor

Accident fara asigurare. Ce a facut un clujean cand a fost pus in fata faptului implinit

Speranta moare ultima chiar si pentru victimele acelor soferi care nu au polite de asigurare obligatorie. Asta in conditiile in care statisticile Politiei Rutiere indica faptul ca peste 15% dintre cei care conduc autovehicule, motociclete, scutere si ATV-uri pe soselele judetului nu dispun de asigurari de raspundere civila (RCA) valabile.

Prin urmare, orice coliziune cu acesti participanti la trafic transforma victimele in pagubiti, deoarece, in cele mai multe cazuri, nu se cade la  intelegere cu cei vinovati si reparatia se plateste din propriul buzunar. Putini soferi stiu insa ca exista o solutie legala pentru astfel de situatii, respectiv un fond special prin care se protejeaza victimele accidentelor provocate de masini neasigurate sau cu autor necunoscut.

Andrei Aronet e unul dintre clujenii care au aflat pe propria piele ce inseamna sa fii victima unui accident in care celalalt sofer nu are RCA valabil, la sfarsitul lunii septembrie. Pentru a-si repara autoturismul, el e nevoit sa plateasca peste 5.000 de euro, adica mai mult chiar decat costa acelasi model de masina pe piata second-hand. Cum soferul vinovat a refuzat sa plateasca reparatiile masinii, Andrei a ramas cu doua optiuni: fie se adreseaza instantei, fie Fondului pentru Protectia Victimelor Strazii.

“Conform evaluarii, paguba era in jurul sumei de 26.000 de lei, o suma enorma. Am stiut ca daca il dau pe om in judecata, trebuie sa il dau pentru toata aceasta suma, constatata de un expert, printr-un sistem oficial. Daca mergeam la fond, era clar ca adevarul va fi undeva la jumatate sau la cat considera fondul ca imi pot cumpara eu alta masina, care nu e neaparat valoarea reala de pe piata. Dar nici eu nu am niciun intres sa ii fac probleme unui om care nu a fost atent intr-un moment”, spune Andrei Aronet.

Fondul de Protectie a Victimelor Strazii este o asociatie din care fac parte aproape toate firmele de asigurari. Acestea varsa in contul fondului diverse sume care provin din asigurarile obligatorii auto. Banii sunt folositi pentru a despagubi exclusiv doua categorii de victime: cei care au fost loviti cu masina de un sofer care nu are RCA si cei care au fost accidentati de o persoana care a fugit apoi de la locul faptei si, timp de doua luni, politia nu a reusit sa-l gaseasca pe vinovat.

“Intr-adevar, acest fond trebuie popularizat, pentu ca la service-urile auto la care am vorbit nu se stia de el. Am vorbit cu nenumarati taximetristi din Cluj, oameni care stau toata ziua in trafic – habar nu au ca exista fondul. FPVS e o institutie care a dovedit ca functioneaza, in cazu meu. Ei au un termen legal de 90 de zile sa raspunda la sesizari, dar, in realitate, au dovedit ca se misca mult mai repede. Stam ca daca ne judecam il pun si pe celalalt sofer intr-o situatie mult mai dificila si imi vad banii pentru nu stiu cat timp. E dreptul meu legal sa ma adresez fondului”, mai spune clujeanul.

Dupa plata despagubirilor, fondul recupereaza, pe cale de executare silita daca va fi cazul, despagubirile platite, cheltuielile legate de plata acestora precum si dobanda legala de la persoanele vinovate sau de la alte entitati responsabile. Asa s-a intamplat si in cazul de fata, iar celalalt sofer, suparat ca trebuie sa plateasca pentru accidentul cauzat  tot de el, a trimis pe adresa redactiei Ziar de Cluj o scrisoare in care isi spune punctul de vedere.

“Cerul a cazut cand am observat ca imi expirase RCA-ul de 2 zile. I-am propus sa ii repar masina in Turda, dar a refuzat categoric. Dupa cateva zile, Andrei a aparut intr-o emisiune la TVR Cluj, in postura de victima, in care zice ca se lupta sa-si recupereze banii cu o persoana care refuza sa ii despagubeasca daunele, lucru total neadevarat. Nu am primit pana la data emisiunii respective si a postarilor pe Facebook si pe blogul personal nici un deviz.

Tot inainte sa imi trimita devizul a apelat la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii. Probabil la presiunea presei care a intervenit cu cateva intrebari la FPVS, acestia au trimis imediat o informare despre acest accident. Dupa cateva zile, Andrei mi-a trimis devizul in valoare de 22.300 de lei pentru reparatia masinii Ford Focus din 2007. Sa va spun drept, socul a fost atat de mare incat am dat in pancreatita. O masina din 2007 ca a lui nu valoreaza mai mult de 4.500 de euro si el imi cerea 5.000 de euro pentru o dauna de 20-30%. Am acceptat suma pentru ca am gresit, va trebui sa platesc, timp de 4 ani, o rata de 435 de lei pe luna fiindca sunt corect, nu de frica judecatii cu care m-a amenintat Andrei.

Insa acest tanar uita un lucru. Am 71 de ani si impreuna cu sotia avem pensii modeste, cheltuieli cu medicamente 450 de lei pe luna, plus 435 de lei rata pentru despagubire. Ne  raman 390 de lei pe luna pentru mancare, gaz, curent si telefon”, scrie barbatul.

De cealalta parte, Andrei Aronet spune ca, desi ii intelege situatia, care e una dificila, el nu isi poate repara masina cu banii primiti de la fond. In plus, mai are de platit inca doi ani pentru autovehiculul cumparat in rate.

“Eu nu am avut nicio vina pentru accident. M-am trezit cu ea lovita si cu niste costurri in plus, lucruri la care nu se gandeste nimeni. Dar eu nu i-am cerut despagubiri. Probabil ca el si-ar fi dorit sa imi repar masina la un garaj al unui prieten din Turda, ceea ce nu e posibil. Eu am considerat ca cel mai corect e ca situatia sa fie rezolvata de un evaluator independent, care nu este nici al meu, nici al lui”, incheie Aronet.

Contributia la FPSV este stabilita anual, de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si reprezinta o anumita cota procentuala din volumul primelor brute incasate de asiguratori din politele RCA. Astfel, pentru 2014, aceasta cota a fost stabilita la 1%. Si in 2013, cota a fost tot de 1%.

sursa foto: radioiasi.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *