Anul școlar 2020-2021 a fost unul dificil pentru învățământul românesc în contextul pandemiei de coronavirus și a transferului de ore în regim on-line. Cu toate acestea, Clujul a reușit să obțină rezultate foarte bune atât la examenul de Evaluare Națională dar și la examenul de Bacalaureat. Cu toate acestea, după cum semnalează profesorul Mircea Bertea, educația continuă să rămână problematică în mediul rurar și în zonele urbane defavorizate.
„În aceste zile suntem la perioada «strângerii recoltei», la sfârșit de an școlar.
Ar trebui să fim mulțumiți și bucuroși, pentru că a fost un an greu.
La Cluj – motiv de mare mulțumire și chiar de mândrie, cu sau fără patriotism local.
La nivel național, cred că și acolo ar trebui să fim mulțumiți”, a declarat profesorul Mircea Bertea în cadrul unei intervenții la postul regional al televiziunii publice TVR Cluj.
Mircea Bertea a apreciat efortul elevilor și al profesorilor pe parcursul anului școlar, un an dificil, marcat de pendemia de coronavirus și desfășurarea orelor în regim on-line.
Cu toate acestea, Mircea Bertea a atras atenția asupra discrepanțelor dintre zonele dezvoltate din țară, unde autoritățile investesc în educație, și mediul rural din zonele mai puțin dezvoltate ale țării ori chiar mediul urban defavorizat.
„Din păcate, le neglijăm și acesta este marele păcat al învățământului.
«Gaura neagră» a învățământului românesc – ruralul și urbanul defavorizat.
Ce ne facem cu copiii ai căror părinți nu au bani să suplinească diferența?
Sigur, ați putea să ne întrebați, ca oameni ai școlii, de ce e nevoie de școala paralelă, de ce e nevoie de meditații suplimentare?
Aici sunt o mie de răspunsuri și posibile motivări.
Dar, dincolo de toate acestea, din păcate, meditațiile au devenit o modă.
În 80% din cazuri, mai ales pentru copiii excepționali, învățământul paralel nu e necesar”, a declarat profesorul Mircea Bertea.
Despe consultările în cadrul proiectului „România Educată”
„Suntem o mână de oameni care facem presiune pe minister de ani buni, indiferent cine este ministru, am fondat Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice și avem un protocol oficial de colaborare cu ministerul. (…).
Deși sunt decepționat și oarecum păcălit din 1990 încoace, sunt unul care am crezut în reforma învățământului. Încă mai sper.
Și noi, asociația, va avea întâlniri în cadrul „României Educate”, la program și la minister.
Sper ca actualul ministru al educației, care deși e criticat destul, are câteva idei bune… Apreciez că nu s-a apucat, de exemplu, să schimbe programele.
O schimbare a programelor, o schimbare bună și reală nu se poate face gândind doar la clasa a 9-a. Dacă vrei o curriculă schimbată trebuie să o faci de la clasa 0 la clasa a 12-a și să o lași măcar doisprezece ani, să nu te mai atingi de ea.
Poate ați văzut și din ce scriu – nu sunt de acord cu multe afirmații și cu multe idei și nu știu în ce măsură ele vor fi chiar puse în practică.
Dar mă tem că multe sunt doar idei de propagandă”, a explicat Mircea Bertea.
Mircea Bertea este directorul Colegiului Național Pedagogic “Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca. Este profesor asociat la Universitatea “Babeș-Bolyai”, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură.