Din oras

25 milioane de euro pentru devierea a 7,3 kilometri din cursul Somesului Mic

25 de milioane de euro pentru unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura a municipiului Cluj-Napoca. Jumatate din costurile lucrarilor de deviere a cursului Somesului Mic pe o lungime de aproximativ 8 kilometri beneficiaza de finantare europeana, restul fiind bani de la bugetul national. Lucrarile pe 4,1 km vor fi finalizate anul viitor, in timp ce tronsonul ramas ar putea dura si patru ani in cazul in care nu se vor gasi alte surse de finantare.

Stadiul lucrarilor prin care se deviaza albia Somesului din zona Aeroportului International “Avram Iancu” Cluj au trecut cu putin peste pragul de 53%. Pentru a se putea continua investitiile de prelungire a pistei de aterizare trebuie deviata albia Somesului pana in zona sensului giratoriu de la centura Apahida. In total 8 kilometri vor fi  amenajati cu peste 25 de milioane de euro. In acest moment se lucreaza la partea din amonte si in aval de aeroport, iar pana in noiembrie 2015 lucrarile de deviere finantate din bani europeni vor fi finalizate astfel: Tronsonul I- 600 metri, Tronsonul II -1500 metri si Tronsonul V- 2000 metri, la care se adauga si amenajarea afluentilor Somesului din zona respectiva, valea Becas si valea Muraturii, aproximativ 660 metri.

“La nivelul municipiului Cluj-Napoca avem un proiect foarte mare de infrastructura care este un proiect de aproximativ 25 de milioane de euro, din care 12 milioane sunt finantati de Comunitatea Europeana. Partea finantata prin proiectul european este finalizata in proportie de 53%. Am vrut sa vada lumea ca sunt niste proiecte pe care noi le-am sustinut foarte mult in ultima perioada si cred ca cu ajutorul lor o sa avem  si acea facilitate de care are nevoie aeroportul in momentul in care o sa fie cazul de extindere. Practic aceasta este o albie noua pentru raul Somesul Mic si vor fi  aproximativ 6 kilometri in care Somesul va curge drept. Se tot vorbeste ca Consiliul Judetean si consilierii nu ajuta aeroportul. Noua pista nu se putea face daca domnii acestia nu faceau devierea. Noua pista e peste fosta vale a paraului Becas. Practic aceasta investitie ne-a ajutat sa facem pista noua de 2.090 m”, a declarat Remus Lapusan.

Referitor la proiectul prin care se dorea amenajarea Somesului pentru ambarcatiuni de agrement, reprezentantii constructorilor considera ca lucrarile actuale din zona aeroportului va putea permite navigarea pe Somes, dar cu investitii ulterioare. Cat priveste stadiul lucrarilor pe tronsoanele finantate din bani europeni acestea s-au realizat mai repede decat era programat initial. Partea din tronsonul de deviere care va fi finantata de la bugetul de stat va continua sa fie realizata in urmatorii 4 ani. Vechea albie a raului avea 15 metri la baza, iar lucrarile de amenajare actuale au largit baza albiei Somesului la 42 de metri.

“Lungimea totala a lucrarii este de 7,3 kilometri, impartita in 5 tronsoane. Trei dintre acestea sunt finantate european, iar in zona pistei de aeroport tronsonul III si IV vor fi finantate din bugetul de stat. Amenajarea si devierea Somesului cuprinde sistematizare (sapare a noului traseu), indiguire  pe fiecare mal pentru ca lucrarea e calculata la 0.1%. Asta inseamna ca e calculata pentru  un debit maxim odata la o mie de ani si asigurarea noului curs al Somesului e foarte importanta, pentru ca inundatii in zona aeroportului ar fi catastrofale. S-au luat aceste masuri din partea proiectantului de specialitate. Malurile sunt aparate de saltele de fascine, se aseaza prismuri de piatra bruta de aproximativ o tona. Se folosesc fascine pentru ca sunt fundatii elastice. Pe tronsonul 1 sunt pereuri din piatra zidita pe tronsonul doi din beton. Pentru linistirea cursului apei au fost proiectate 14 “praguri de fund”, a declarat Dan Lungu, diriginte de santier.

Proiectul consta in lucrari de regularizare (amenajare) si consolidare a malurilor Somesului Mic pe o lungime de 4,10 kilometri, indiguire Somesul Mic pe o lungime de 4,55 kilometri, lucrari de amenajare afluenti pe o lungime de 3,85 kilometri. Problemele intalnite de catre constructori si cei 109 muncitori care lucreaza la devierea Somesului, au fost accesul greu la santier din cauza ca sunt multe proprietati private si nu exista niciun drum de acces. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *