Din oras

Ziar de Cluj are un nou logo! Mai modern, mai prietenos, mai "mobil"! Ce planuri avem pentru 2015?

Dupa doi ani de la lansarea publicatiei, Liviu Alexa a simtit nevoia unei ajustari in ceea ce priveste identitatea vizuala a marcii:

Ziar de Cluj a evoluat foarte mult in ultimul timp. Am simtit ca avem nevoie de o respiratie noua, in ton cu dinamica extraordinara pe care a capatat-o acest produs media in ultimul an. Fratele meu, Dragos Alexa, consultant in branding si, in general, creatorul din ultimii ani al multor logo-uri pentru afacerile mele, este cel care a creat si prima identitate vizuala pentru Ziar de Cluj, cu care am pornit la drum.

Daca in ianuarie 2013 stiam in mare ce doresc cu Ziar de Cluj, acum, dupa doi ani, stiu foarte bine cine suntem pe piata: un ziar ce a devenit prima optiune pentru mii de clujeni care, dimineata de dimineata, ne deschid pe noi primii, sau care, zi de zi, reintra pe site ca sa vada ce s-a mai intamplat in Cluj. Noua identitate curge mai repede din punct de vedere vizual pe „fluviul” Facebook, care s-a transformat in „televizorul ziarelor”.

Aveam nevoie de mai multa diferentiere pe wall-urile clujenilor si cred ca am gasit cea mai buna solutie. Google Adwords este mult prea costisitor pentru marketingul ziarelor online, dar Facebook, cu „promoted post”, ramane inca ieftin si eficace. Sigur, am auzit multi carcotasi vorbind ca e naspa sa te promovezi pe Facebook. Desigur, sunt cei care nu inteleg ce inseamna marketingul si cei care nu isi permit financiar sa il faca.

Facebook este un „deversor” de trafic pentru multe publicatii online din intreaga lume. Asta pentru ca toata lumea e pe Facebook, pentru ca oamenii dau scroll aproape mecanic, se uita la filmulete, citesc articole si bloguri.

Cand 260 000 de potentiali cititori sunt inregistrati pe judetul Cluj ca utilizatori de Facebook, eu nu imi permit sa ignor acest canal.

Ne adaptam repede la noua paradigma si vom aloca resurse sporite de cash pentru a fi prezenti cu cat mai multe articole pe acest canal. Am inceput cu 50 de dolari pe zi pe Facebook si vom urca aceasta suma in 2015. O spun verde in fata, ca sa inceteze cu aberatiile cei ce vorbesc pe la colturi ca a plati sa iti faci reclama pentru un ziar e prostie. Sa iti faci reclama la radio nu e o prostie, dar pe Facebook, da? Sa fim seriosi!”, spune Liviu Alexa, proprietarul Ziar de Cluj.

Cititorii, obsesia lui Alexa

 

„Presa online are in viitorul imediat doua probleme mari si late.

Absenta traficului e una. Sincer, Stiri de Cluj sau Ziar de Cluj, cele mai rulate publicatii online din oras, chiar si cu o medie de 20 000 de unici pe zi, nu au de ce sa se laude prea tare.

Indiferent cum privim problema, ca unii sunt tabloizi, altii quality, presa locala clujeana nu atinge in medie zilnica nici macar 9 la suta din potentialul de utilizatori fermi de Facebook inregistrati pe Cluj.

Pai, si atunci, ce vorbim? De ce ne mai cocosim ca suntem tari? Tare in presa locala esti cand ai audiente solide, cand devii pe online-ul local la fel de dominant cum e Pro TV-ul in randul televiziunilor.

Aici, eu prefer sa nu imi fur singur caciula si sa ma gandesc la solutii reale. Vom continua sa ne facem reclama clasica (abtibilde, fluturasi, radio, SMS-marketing), dar ne vom duce si spre noua lume, a mobilelor. Facebook este tinta, asta e clar, dar si acolo trebuie sa ai ce sa servesti, ca sa dea lumea click pe articol.

Orizontul de asteptare al userilor Facebook e cu totul altul si va trebui sa ne adaptam. Facebook si userii sai nu trebuie priviti cu ura de catre presa online. Forta lor trebuie folosita constructiv, un soi de Aikido media, preluam energia adversarului – Facebook – si ii informam pe cititori cu ajutorul sau.

A doua problema e ca ne imbatranesc cititorii. Trebuie pregatita noua generatie, cea care nu stie ce mai inseamna hartia si mirosul ei, cea care are in fata tableta si telefonul mobil. Pe mine nu ma deranjeaza ca noua generatie nu mai vibreaza la mirosul de cerneala. Ma deranjeaza altceva. E generatia care, si o spun cu tristete, nu intelege pe de-a-ntregul importanta presei in societate. E vina noastra si tot la noi e si responsabilitatea de a le schimba perceptia. Presa are un rol foarte important si o provocare: sa demonstreze ca e mai profunda decat viermuiala pe care o creeaza Facebook-ul, ca poate genera schimbari reale si corecte de perceptie a societatii, ca e un sprijin foarte important pentru expunerea defectelor societatii.

Cu bune si rele, presa locala s-a adaptat bine in ultimii ani. Si nu ma refer la optiunea pentru online, care e mai ieftina in mod evident fata de print, ci la faptul ca, pe online, si acum ma refer la cel clujean, apar in ultima vreme materiale exceptionale, vii, inedite, variate, cum nu mai apareau in ultimii ani. Ma mandresc ca am contribuit si eu la consolidarea ideii de presa online prin Citynews si apoi prin Ziar de Cluj.

Aduceti-va aminte de Citynews-ul din 2007, cand lumea, inclusiv confratii, radeau de Alexa ca si-a transformat colegii in „robotei” media. Pe atunci, sa ai stick de net si laptop, camera foto, si sa iti doresti sa dai repede stirea era ceva inedit, aproape rusinos, si multi spuneau ca nu vom reusi, ca tot printul conteaza. In doi ani, Citynews a devenit lider, dar a creat si premisele adaptarii la noile realitati a presei de moda veche din Cluj, care ignora – in 2007 – online-ul in timp real.

Adaptare, resetare, targetare, asta trebuie sa facem in permanenta. In ianuarie 2015, putin mai tarziu cu o luna decat prevazut, vom lansa si aplicatia Ziar de Cluj pentru Android si iOS. O premiera, din nou, pentru presa locala clujeana. Intrevedem un mare potential de crestere a traficului prin aceasta aplicatie. Cititorii vor avea acces si mai repede la articolele noastre, in plus, aplicatia este extrem de pregatita sa ii stimuleze prin niste „caracteristici” sa contribuie si ei la nasterea unei stiri. Odata descarcata aplicatia, ei ne pot trimite direct si repede poze sau videouri, idei de articole si ponturi.

Nimeni nu credea acum doi ani ca Ziar de Cluj, mai ales cu abordarea ciudata de a evita, din punct de vedere editorial, evenimentul, va ajunge la traficul de acum. In week-end-ul trecut, cate 40 000 de unici pe zi ne-au „calcat” pragul. In 2015, intram la aspiratie si vom depasi incet propriile noastre recorduri. Nu de trafic, ca ala vine daca scrii chestii faine, ci de continut. Si mai multe perspective, si mai multa variatie, asta imi doresc”, spune Alexa. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *