În data de 4 septembrie, profesorul Vladimir-Alexandru Bogosavlievici, de la Colegiul Național „George Barițiu” din Cluj-Napoca, a fost premiat drept unul dintre cei mai buni profesori din țară la Gala Merito (o gală care de 5 ani premiază anual, dintre sutele de propuneri primite, 12 cei mai talentați profesori români).
Profesorul Bogosavlievici a explicat, pentru Ziar de Cluj, ce înseamnă acest premiu și cum vede viitorul an școlar din punctul de vedere al calității procesului educativ:
„Merito este un proiect inițiat acum 5 ani de un ONG care are ca scop, în condițiile degradării educației și a statutului dascălului și a dispariției dascălilor de calitate, să sprijine acest sector, să îl și stimuleze, și caută prin țară profesori, prin propuneri venite din teritoriu. La aceste propuneri, ei fac o investigație, te urmăresc ce faci, dacă meriți și, pe urmă, dintre mai mulți profesori (anul acesta au fost 500 de propuneri), 12 sunt aleși la Gala Merito ca profesori Merito, pentru activitatea lor. La mine știți activitatea.
Pe urmă, te anunță că ești câștigător, te invită la București la o gală – ei au de 3 ani de zile și girul președinției României, au participat anul acesta consilierii ministrului Educației și ai președintelui – și îți înmânează o diplomă, o statuetă și un premiu în bani, mai mult decât un salariu.
Profesorii pentru această gală pot fi propuși de către elevi, părinți, de ONG-uri, nu îți spun de unde a venit propunerea. Eu am încercat să întreb cine m-a propus, mi-au spus doar că mai multă lume din Cluj. Au intervievat și trei foste eleve de-ale mele, care au vorbit foarte frumos și m-au emoționat, chiar dacă eu nu sunt foarte emotiv.
După gală, se organizează dezbateri. Anul școlar care va începe acum va fi mixt – unii vor face online, unii în cadrul școlilor, alții vor fi jumătate în clasă, jumătate acasă. Acest sistem va afecta calitatea procesului educativ, asta e clar! La materiile cu tentă umanistă, unde trebuie să povestești, nu e totuna. Lipsește empatia! Eu oricum mă înțeleg bine cu copiii, dar nu e totuna empatia pe care o ai cu copilul direct și cea pe care o ai printr-o platformă online. Deși se încearcă tot felul de metode moderne și lumea se străduiește, eu cred că va fi afectată calitatea. Și anul acesta bacalaureatul s-a dat mai lejer, asta nu spune nimeni! Nu s-a dat nici toată materia, s-a dat doar materia parcursă.
Dacă copilul știe cum să învețe, nu e o problemă. Numai că marea majoritate nu știu cum să învețe, aici este punctul nevralgic, pe care trebuie să punem noi accentul: a ști cum să învețe. Nu noi să torăim și ei să repete ce am zis noi! Acesta nu este niciun câștig! Eu le-am și spus la gala de la București: trebuie pus accent pe cultura civică, nu pe materia «cultură civică». Pe educația tânărului, pe o cultură generală în adevăratul sens al cuvântul, nu o cumulare de cunoștințe, ca pe programele acestea electronice, ca pe Wikipedia. Nu! Să aibă câteva, dar cu acelea să știe să lucreze. Asta le lipsește, mai ales tinerilor, dar le lipsește și celor mai adulți!
Avem nevoie de o generație educată. Dacă dorim o Românie educată!”, a conchis Vladimir Bogosavlievici.
Povestea de viață a profesorul clujean, unul dintre cei mai talentați din țară, o puteți citi accesând linkul de mai jos: