Cyberpunk 2077 a fost unul dintre cele mai așteptate jocuri. S-a muncit ani și ani la el, apoi a venit plin de probleme. În 2022 compania Quantic Lab din Cluj e acuzată că ar fi de vină.
Mai ții minte Cyberpunk 2077? Da, acel joc distopic dezvoltat de CD Projekt Red din Polonia. Era așteptat de toată lumea, dar lansarea din 10 decembrie 2020 a fost un fail istoric din cauză că era plin de bug-uri și nu mergea pe majoritatea consolelor. A fost atât de grav, încât Sony a decis să retragă jocul din PlayStation Store în mai puțin de-o lună.
Pe 25 iunie, pe canalul de YouTube Upper Echelon Gamers a fost publicat un video despre cum Quantic Lab ar fi trucat informațiile despre problemele din joc. Un document de 72 de pagini ar fi ajuns la Upper Echelon Gamers de la un angajat al companiei care a vrut să arate manevrele din spate care ar fi putut cauza dezastrul din Cyberpunk 2077.
De menționat aici că cei din Cluj n-au avut treabă cu dezvoltarea jocului, ci cu testarea calității, astfel încât el să fie gata de lansare.
Ce acuză acest whistleblower e că cei de la Quantic Lab au exagerat mărimea echipei care a lucrat la Cyberpunk 2077, au angajat persoane fără prea multă experiență și i-au mințit pe cei de la CD Projekt că cei care se ocupă de proiect sunt seniori, și au impus o normă de bug-uri raportate zilnic (cel puțin zece de persoană), ca să se poată lăuda cu productivitatea – problema era că angajații nu apucau astfel să se concentreze pe bug-uri cu adevărat importante și oricum nu erau suficient de pregătiți pentru a le identifica.
Cu alte cuvinte, chiar dacă e vorba de un joc despre care se spune că ar fi costat peste 300 de milioane de dolari, s-a făcut o românească clasică în care s-a pus accentul pe un target în loc de produsul final. Așa că toată lumea era preocupată să rezolve chestii insesizabile doar ca să dea bine la șefi, în timp ce gamerii s-au trezit că nu puteau termina jocul pentru că bossul final îngheța în mijlocul luptei. Cel puțin așa reiese din dezvăluirile recente.
- Ștefan Șeicărescu, șeful Quantic Lab, a spus că videoul începe cu afirmații incorecte despre istoria companiei și că transmite o lipsă de înțelegere în procesul de elaborare a modului în care un joc este testat înainte de lansarea sa pe piață. După cum a zis el pentru Economica, firma a început în 2006, cu 12 angajați, și-a ajuns să aibă în prezent peste 60 de clienți activi și peste 400 de angajați în trei locații de birouri din România.
”Toate acordurile cu clienții noștri sunt confidențiale, dar, în general, dezvoltatorii de jocuri globali externalizează către mai multe activitatea de QA (Quality Assurance), fără a depinde doar de una singură, pe lângă resursele interne de QA la nivelul dezvoltatorului în majoritatea cazurilor. Fiecare proiect pe care îl întreprindem este unic în privința cerințelor. Direcția proiectului este convenită și ajustată în consecință, în funcție de cerințele în timp real, cu clienții noștri”, a mai afirmat el.
De ce e puțin probabil ca problemele cu Cyberpunk 2077 să fi fost cauzate doar de IT-iști din Cluj
Jocul Cyberpunk 2077 a fost un dezastru, dar nu unul pe care oamenii n-au dat bani și nu l-au jucat. Dar față de altele, și față de nivelul din 2020, și față de cât s-a lucrat la el, da, a fost un dezastru. În toată schema, e puțin probabil ca problema să fi fost doar la Quantic Lab, oricât de mult ar fi măsluit testele.
Dorin Lazăr, un programator care a publicat pe blogul său o analiză pe scandalul momentului, a subliniat că e un pic aiurea să crezi că bug-urile nu au fost prioritizate, din moment ce asta era în sarcina dezvoltatorului. Asta și pentru că firma de testare — Quantic Lab în acest caz — are alte priorități față de dezvoltator. „Da, când testerul vine la tine să-ți pună pe același nivel o aliniere de text și un bug care afectează experiența de joc complet, și tu le accepți verdictul că sunt la același nivel, ai o problemă. Trierea bugurilor e o treabă pe care ar fi trebuit s-o facă cineva de la CDPR, nu poți să-l faci responsabil pentru evaluarea ca valoare de business a unui bug pe cel care îți zice că e o problemă acolo.”
Cadrul de lucru, cel puțin pe Cyberpunk 2077, pe care Dorin îl nuanțează e că angajatul care a dat documentul e posibil fie să nu prezinte încredere, fie să fi avut doar o înțelegere restrânsă asupra situației.
El indică și un tweet de la LegacyKilla, un streamer de gaming, care spune că surse din CDPR susțin că nu e doar vina Quantic Lab și scandalul de acum nu e așa cum pare la prima vedere. Un dezvoltator i-ar fi spus că problemele nu erau „necunoscute” pentru ei, dar pur și simplu nu aveau timp să se ocupe de ele. Rolul de QA al Quantic Lab ar fi fost minimal în compensarea problemelor mai mari pe care CDPR le avea. „Să nu știe managementul [de bug-uri sau probleme] e amuzant. Știau, toți știau. Jucau jocul toată ziua, în fiecare zi”, i-ar fi spus o sursă din interiorul CDPR.