Reportaj

Unde mor troleibuzele

Scris de 2,607

Au carat mii de clujeni dintr-un capat in altul al orasului si au batut aceleasi strazi de nenumarate ori in cei peste 20 de ani de activitate. Le-am injurat cand intarziau si le asteptam in ploaie, le-am laudat si ne-am bucurat sa le vedem “coarnele” cand ne duceau spre casa dupa o zi istovitoare. 20 de ani inseamna mult in ani de troleu, e cat o viata de om, si vine momentul in care batranul Rocar ajunge cu adevarat la capat de linie.

“Cimitirul de troleibuze” e in capatul cartierului Gheorgheni. Aici, la baza Companiei de Transport Public (CTP) e ultima statie pentru batranele troleibuze.

In mijlocul platformei betonate stau insirate opt ROCAR. In fata sunt patru, oprite recent din circulatie. Arata la fel ca sora vopsita in portocaliu, care inca ii mai cara pe copiii zgomotosi si pe babele cu plasele pline la piata.  Inca nu au murit, chiar daca “fusta” albastra sau gri le e mancata de timp. E ca si cum ar fi in coma: in orice moment pot fi trezite, readuse la viata – repuse in circulatie, daca e nevoie.

“Speram ca nu va fi nevoie. Speram ca troleibuzele ROCAR sa circule numai anul acesta, dupa aceea sa le inlocuim cu altele noi. Practic aceste troleibuze ROCAR sunt depasite in primul rand moral, chiar daca fizic sa spunem ca le-am mai putea prelungi viata. Acum sunt normele europene care impun ca mijloacele de transport in comun sa fie cu podea complet coborata ca sa poata fi utilizate de catre persoane cu dizabilitati, sa aiba sisteme de informare a calatorilor, sa aiba un sistem de incalzire cat de cat eficient avand in vedere ca din 2 in 2 minute se deschid patru usi. Se mai impune in limita posibilitatilor sa fie dotate cu aer conditionat”, arata inginerul Ioan Hoza, seful sectiei troleibuze a CTP.

In spatele lor, insa, stau patru schelete ruginite. Atat a ramas dupa dezmembrarea lor: patru cadavre de fier de cate opt tone. Au fost dezbracate de tot ce se putea: sticla securizata de la geamuri a fost pusa deoparte cu grija, cablurile si bobinajul de cupru stranse separat, cornierele de aluminiu izolate intr-un maldar distinct.

“Daca vrem sa le valorificam superior trebuie sa le sortam”, spune Hoza.

“Se face o evaluare tehnica e troleibuzului de catre o comisie, la cele care nu mai indeplinesc conditiile si sunt semnalate de catre sectie. Dupa evaluare se face o propunere de casare a autovehiculului, care se discuta in Consiliul de Administratie al societatii si pe urma se trece la dezmembrarea si valorificarea materialelor care rezulta”, explica inginerul procedura.

Materialele rezultate se vand companiilor care au castigat licitatia anuala organizata de CTP.

“Dintr-un troleu iese intre 5 si 8 tone de fier, depinde daca este scurt sau articulat. Dupa ce se demonteaza si se sorteaza piesele, vin cei de la Remat sau de la Remat Invest si duc carcasa, o taie in bucati aici si o duc pe platformele lor”, spune barbatul.

Asta asteapta si cele patru schelete din mijlocul platformei CTP din Gheorgheni. Viata lor ca troleibuze s-a terminat, e timpul sa se reincarneze in alte produse de metal.

“O sa ajunga in fundul unui vapor, transportat cine stie unde, sau in topitoriile din tara, care au mai ramas. Ajung sigur in cuptoarele de topire si se fac bare, tevi, table sau poate piese turnate din otel”, mai spune inginerul Hoza, care asista la sfarsitul troleibuzelor clujene deja de 15 ani.

Inca avem troleibuze din 1992 care circula pe strada. Nu peste mult timp vor ajunge si ele in cimitirul troleibuzelor din Gheorgheni, unde vor fi dezbracate, dezmembrate, desfacute si taiate. Locul lor va fi luat de troleele albe, moderne, cu aer conditionat si “fusta” din fibra de carbon.



ULTIMA ORĂ

  • Acum 1 hour Din oras
    A început o nouă ediție a mascaradei numite ”bugetare participativă”. OSĂ le implementeze Boc, ca și pe celelalte din edițiile mai vechi
  • Acum 3 hours Politica
    ȘTIE CINE E STĂPÂNUL: Gestul neobișnuit făcut de noul ministru al Educației în fața președintelui Iohannis, imediat după depunerea jurământului
  • Acum 4 hours Justitie
    Iohannis a pensionat-o pe judecătoarea clujeană Adina Lupea. A scăpat Boc de un contestatar al demolării garajelor
  • Acum 7 hours Politica
    IOHANNIS ȘI-A IMPUS NOUL MINISTRU LA EDUCAȚIE: Ligia Deca. Ciucă îl elogiază pe Cîmpeanu: ”A ales să se sacrifice. Să facem diferența între acuzat și vinovat”
  • Acum 8 hours Editorial
    Pe final de mandat, Klaus Iohannis s-a trezit cu încă două scandaluri pe cap: plagiatul lui Cîmpeanu și licitația trucată pentru amicul Schmidt. Și nu prea știe pe unde să scoată cămașa
  • Acum 9 hours Vocea ta
    Dragoş Damian, CEO Terapia, la deschiderea noului anuniversitar: ”Vivat Academia şi realităţi din piaţa muncii. 10 nu e notă de trecere. Români plecaţi, slab educaţi”
  • Acum 9 hours Editorial
    De ce Bistrița-Năsăud poate să PSD, iar Clujul o ține cu penseta
  • Acum 10 hours Eveniment
    ATENȚIE: Se transmit mesaje false în numele E. ON
  • Acum 11 hours Politica
    Vasile Dîncu, la deschiderea anului universitar: ”Vă invit să participaţi la dezbaterea privind legile educaţiei, ele trebuie cu adevărat perfecţionate”
  • Acum 11 hours Cooltura
    Omul cocoțat pe bârnă, a uitat cum e să se mai dea și jos. Tony Grecu explică cum a câștigat Emil Boc o vacanță la Costinești pe vremea lui Nea Ceașcă
  • Acum 12 hours Eveniment
    Nivelul apei din Lacul Tăul Mare, unde barajul s-a fisurat, a scăzut cu 80 cm. Acțiunile de refulare continuă. Peste 100 de oameni din gospodăriile în pericol să fie inundate au refuzat evacuarea
  • Acum 12 hours Politica
    CE-AM MAI RÂS: În condițiile în care premierul Ciucă e acuzat de plagiat, Klaus Iohannis cere ”toleranță zero” față de plagiate. Dar față de licitații trucate, când?
  • Acum 13 hours Politica
    PE SURSE SE AVANSEAZĂ NUMELE NOULUI MINISTRU AL EDUCAȚIEI: Ligia Deca îl va înlocui Sorin Cîmpeanu. UPDATE: Liberalii s-au decis
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE