Reportaj

Unde duc pistele de biciclete din Cluj? In masini, gropi, pietoni si movile de pamant

Biciclistii clujeni, martirii si paria traficului citadin. Desi nimeni nu ii priveste cu ochi buni, sunt cei mai altruisti oameni pentru ca impart totul cu cei din jur: soseaua cu soferii, iar insuficientele asa-zise piste, cu pietonii.

O zi oarecare din viata unui clujean adept al „mijloacelor alternative de transport” bate de departe orice sport extrem. Este un test al nervilor si un joc de noroc cu propria viata. Mersul cu bicicleta inseamna sa devii imun la injuraturile pietonilor de pe trotuar, sa le cedezi trecerea bipezilor de pe pista si sa faci slalom printre masini si claxoane.

Unde duc pistele din Cluj? In cele mai multe cazuri, intr-o masina parcata „oriunde, cu placere”.

 

Daca ai noroc sa prinzi cativa zeci de metri liberi, nu schimba viteza. Mai exista si alte obstacole…

Si daca nu ti-a fost incercata destul rabdarea pana acum, sansele nu s-au epuizat.

Pentru cei care trec cu bine de toate nivelurile jocului, iata ce ii asteapta la capatul principalelor piste de biciclete din Cluj:

Pista din Piata Cipariue trasata doar in jurul catedralei greco-catolice, pentru cei care vor sa admire din toate unghiurile casa nefinalizata a Domnului.
Pista de pe strada Horea se termina in linia de tramvai, dupa o adevarata cursa cu obstacole oferita de lucrarile din zona.


Pista de pe malul Somesului se opreste in poarta de sarma a spatiului pentru caini de langa Parcul Rozelor.


Pista de pe Bulevardul 21 Decembrie incepe si se termina nicaieri. Marcajul de pe dalele din trotuar ii indeamna pe ciclisti sa isi continue drumul pe carosabil, printre masini.


Pista de pe strada Dorobantilor e presarata de gropi si isi gaseste sfarsitul intr-una de toata frumusetea.

Primaria Cluj-Napoca ii asigura insa pe ciclisti ca pana la sfarsitul acestui an vor avea 59 de kilometri de piste pentru biciclete in cadrul proiectului european de Bike-Sharing. Potrivit proiectului, cea mai mare suprafata de piste se va realiza in municipiului Cluj-Napoca: 9,3 kilometri cu piste de biciclete avand o banda sau doua benzi dedicate, 30 de kilometri cu tasee la comun, recomandate pentru biciclete si care vor fi marcate cu semne de circulatie, 4,65 kilometri constrictii noi – legatura cu Apahida.

“Pistele prevazute in Cluj-Napoca vor fi trasate. Bineinteles, sunt si alte piste de biciclete care vor fi aprobate in Comisia de Siguranta a Circulatiei, care se vor realiza. La acestea se adauga pistele prevazute in proiectul Orasul Comoara– pe strazile Avram Iancu, Motilor, Horea, dar si cele de pe trama stradala. Acestea vor fi finalizate pana la sfarsitul anului. Cele din proiect, care presupun doar trasare, dar si cele noi, vor fi realizate in primavara acestui an”, declara luna trecuta Ovidiu Campean, directorul Departamentului de Comunicare, Relatii Publice si Turism, din cadrul Primariei Cluj-Napoca.

Proiectul Bike-Sharing a fost aprobat inca din 2011 si este finantat din bani europeni. Acesta are o valoare totala de 17,6 milioane de lei, din care 13,4 milioane sunt nerambursabile. La acesti bani s-au adaugat ulterior inca 1,5 milioane de lei, pentru lucrari suplimentare. Initial, termenul de finalizare a proiectului a fost august 2013, insa au intervenit o serie de amanari. Daca lucrarile nu vor fi terminate pana la sfarsitul acestui an, Primaria va pierde finantarea.

Pana cand proiectul Bike-Sharing va deveni realitate, singurii care chiar impart ceva sunt biciclistii. Pe pistele lor este loc pentru oricine sau orice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *