Din oras

Un tramvai numit dorinta. Autoritatile locale vor sa aduca pana in 2021 o linie de tramvai in zona ultra-centrala.

Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD), are ca scop crearea unui sistem de transport durabil pentru zona metropolitana extinsa a orasului si va conduce la Planul de Actiune, cuprinzand liste de proiecte si investitii prioritizate privind infrastructura si serviciile de transport pentru orizonturile de timp 2020 si 2030, reiese dintr-un referat al municipiului Cluj-Napoca. In acelasi referat se precizeaza ca:

 

“Scopul esential al promovarii planurilor de mobilitate urbana durabila si implicit al dezvoltarii transportului public urban este acela de a imbunatati conditiile de mediu si calitatea vietii in principalle aglomerari urbane ale tarii. Toate investitiile legate de transportul public urban si infrastructura aferenta vor fi bazate pe Planul de Mobilitate Urbana Durabila.”

 

Orasul futurist. O masura a Planului de Mobilitate Urbana Durabila include implementarea unor noi rute a transportului public si extinderea retelei de tramvai

 

In cadrul dezbaterii privind Planul de Mobilitate Urbana Durabila, s-a discutat si despre propunerea de extindere a liniei de tramvai in Centrul orasului. Motivarea edilului Emil Boc cu privire la implementarea unui nou traseu al tramvaiului a fost faptul ca proiectul merita dezbatut si e interesant.

 

“Primul meu impuls ca cetatean a fost sa fiu si eu socat cand am vazut aceasta propunere. Ulterior, la o analiza mai atenta, am observat ca e o discutie pe care trebuie sa o avem in vedere.” a declarat Emil Boc in cadrul dezbaterii publice de ieri

 

Cel mai probabil citind Planul de Mobilitate Urbana, Emil Boc a fost lovit de o dualitate. Cetateanul Emil Boc care nu vroia tramvai in Centru si Primarul Emil Boc care a gasit in acest nou proiect o modalitate simpla de a mai amagi putin electoratul. Vestea buna e ca nu ne vom mai lovi in viitoarele campanii electorale de avioane cum ne-am obisnuit pana acum. Sau, cine stie? Imaginatia politicienilor clujeni e fara margini.

 

Promisiunile electorale au fost praf in ochi. Metroul usor si monorail-ul nu sunt fezabile

 

Ne aducem aminte cu totii de campaniile electorale trecute unde candidatii s-au intrecut in proiecte futuristice. Cel mai recent exemplu e campania de acum cateva luni cand Emil Boc ne promitea metrou usor si monorail in Cluj-Napoca. Proiectele propuse au prins bine la public. Impachetate frumos si aruncate in spatiul public, ele au declansat reactii diverse, de la contestarea lor pentru ca nu sunt fezabile, pana la aplaudarea cu mare fast a ideilor. Intre timp, alegerile au trecut pentru ca acum sa aflam cu mare stupoare ca acele proiecte nu erau fezabile. O spun chiar expertii, cei care in dezbaterea publica de ieri au motivat importanta includerii unei linii de tramvai in Centrul orasului.

 

Motivatia consultantului pe proiect, Mihai Grecu, cu privire la importanta implementarii unui mijloc de transport alternativ in Centrul orasului a fost nevoia de crestere pe axa Est Vest care a dus la necesitatea implementarii unei idei pentru a avea un nou model de transport. Initial s-au gandit la un metrou usor din Floresti pana in Centru, cu cale dedicata totala, insa nefiind fezabila financiar, cea mai ieftina solutie a fost aducerea tramvaiului in zona centrala.

 

Ce spune PMUD-ul?

 

Potrivit Planului de Mobilitate Urbana Durabila, acesta propune extinderea liniei de tramvai si reconfigurarea acesteia pentru a creste viteza sa operationala. O conditie impusa de experti impune ca inainte de a se demara acest proiect, Clujul sa modernizeze depoul de tramvaie si sa modernizeze atat garniturile cat si mijloacele de transport. Totodata se precizeaza ca e absolut necesara extinderea liniei de tramvai pana in Floresti, pe drumul national actual, iar noul traseu metropolitan sa aiba incluse noua stratii intermodale.

 

„Este necesara modernizarea depoului de tramvaie, in special in contextul extinderii retelei de tramvai.

Extinderea retelei de tramvai pentru a deservi centrul orasului ar creste semnificativ numarul de pasageri ce utilizeaza tramvaiul.

Conectarea retelei la zona ultracentrala ar creste mult rolul tramvaiul in transportul public urban si metropolitan.”

 

Punctual Planul mentioneaza:

 

 

  • Extinderea tramvaiului intre Manastur (terminalul Bucium) si Floresti, pe o lungime de cca. 5,8 km.

  • Realizarea unei bucle unidirectionale in zona centrala a orasului, care sa fie parcursa de tramvaiele venind dinspre Floresti si Manastur pe de o parte, si Gara si Muncii pe de alta parte, cu statii dense in zona ultracentrala.

  • Extinderea tramvaiului sau amenajarea unei benzi bidirectionale dedicate transportului in comun pe axa Avram Iancu – Aurel Vlaicu.

Extinderea retelei de tramvai intre Bucium si Floresti va imbunatati accesul la transportul public pentru populatia din Floresti, care este considerabil de numeroasa. Bucla centrala va imbunatati si ea accesibilitatea, dar din aceste zone sunt disponibile deja numeroase posibilitati de transport public. Asa se pune problema imbunatatirilor si pe coridorul Avram Iancu-Aurel Vlaicu. Tramvaiul de pe coridorul respectiv ar face ca o parte semnificativa a populatiei respective sa aiba de mers pe jos o anumita distanta.

propunere tramvai floresti

Planul Urbanistic de Mobilitate Urbana propune implementarea proiectului de modernizare si extindere a retelei de tramvai in perioada 2019-2021. Tot in plan se propune si varianta prin care transportul va penetra zona ultra-centrala. O conditie imperioasa pentru implementarea proiectului o constituie eliminarea de indata a traficului non-esential si inlaturarea parcarior pe strazile cuprinse in bucla. In proiect se mentioneaza clar ca:

 

„Este critic ca tot traficul non-esential si parcarea sa fie inlaturata de pe strazile cuprinse in bucla iar neacordarea atentiei cuvenite acestui amanunt in cadrul studiului de fezabilitate propus poate compromite calitatea proiectului. Desi bucla centrala propusa este un proiect de sine statator si independent, implementarea acestuia in sinergie cu extinderea transportului cu tramvaiul in Floresti ar aduce beneficii aditionale, degrevand traficul de pe axa E-V semnificativ si aducand incarcarea adecvata acestui sistem de transport public. Necesitatea consultarilor despre acest proiect este data si de importanta intelegerii si acceptarii publice a proiectului, strans legate de succesul implementarii interventiei propuse.”

 

Pe scurt, e important ca cetatenii sa stie despre ce e vorba si mai ales sa fie consultati. Din pacate, lucrul aceste nu s-a foarte intamplat, mai ales pentru ca dezbaterea publica a fost anuntata cu doar trei zile inainte ca ea sa se desfasoare, timp in care niciun om nu poate citi 330 de pagini. Mai mult, in plan se stipuleaza importanta eliminarii parcarilor si a traficului non-esential in partea ultra-Centrala dar cum sa facem asta cand Politia invizibila are in subordine politisti invizibili? Un alt aspect pe care Planul nu l-a luat in considerare este cel referitor la trepidatiile care vor fi in partea centrala odata cu implementarea acestui proiect de extindere a retelei de tramvaie. Stim cu totii ca in Centrul orasului avem in continuare zeci de cladiri vechi care abia se tin atunci cand avem un concert sau eveniment in zona. Ne punem astfel intrebarea cum vor rezista acele cladiri la trepidatii permanente? Desigur, Planul de Mobilitate Urbana Durabila impune ca inainte de toate sa fie modernizata atat reteaua de transport cat si flota CTP-ului, aici incluzand si tramvaie performante, poate chiar de tip metrou usor. Problema e ca la Cluj ne-am mai lovit de proiecte facute cu dosul inainte. Un exemplu concludent este cel al modernizarii liniilor de tramvai care s-a facut inainte ca flota sa fie modernizata, asa incat, chiar si acum, in anul de gratie 2016 inca mai avem tramvaie vechi (reabilitate doar) ce circula pe sine noi. In plus, mai apare o problema in peisaj. Avand in vedere ca Planul recomanda ca toate aceste lucruri sa se faca pana in 2021, e clar ca Primaria se grabeste sa acceseze niste fonduri europene. Perioada respectiva ii prieste de minune si datorita faptului ca in 2020 vom avea din nou alegeri locale, timp in care cel mai probabil extinderea retelei de tramvai va fi un subiect electoral dezbatut si ras-dezbatut, asa incat, e clar ca prioritara nu e modernizarea ci implementarea proiectului cat mai repede posibil, pe principiul, noi il facem si vedem dupaia ce va fi.

 

 

„Din punct de vedere strategic, odata finalizate proiectele de sosea necesare, linia de tramvai va constitui baza unui coridor de transport public de mare capacitate din Floresti pana in centrul orasului Cluj-Napoca, cu o prioritate extinsa pe aliniamentul de tramvai existent, adaptat pentru rularea tuturor formelor de TP si:

 

a. O extindere a caii de TP fie pe un aliniament nou, fie folosind soseaua DN1 de la terminalul de transport public Bucium din Manastur pâna la Floresti. Va fi necesar un studiu de fezabilitate pentru a identifica aliniamentul preferat si forma de transport public utilizata, cele mai probabile fiind tramvaiele sau autobuzele expres electrice.

 

b. O bucla terminala in centrul orasului Cluj-Napoca, care paraseste linia de tramvai actuala in statia estica actuala George Baritiu (Opera Maghiara), continua pe Strada Emil Isac, Memorandumului Sud, Strada Regele Ferdinand (inclusiv o statie noua de tramvai, autobuz si troleibuz – „Central”) si Strada George Baritiu. Intersectiile s-ar conecta la bucla de pe Strada George Baritiu si Strada Regele Ferdinand, linia de tramvai existenta de pe Strada Horea oferind posibilitatea ca tramvaiele din directiile Piata Garii si Strada Muncii sa permita o mai buna pietonalizare a centrului orasului.”

 

 

Despre tramvaiul pe Memorandumului s-a discutat si in dezbaterea publica de ieri. Motivarea consultantilor cu privire la importanta includerii unei linii de tramvai pe strada Memorandumului a fost afluxul foarte mare de calatori la orele de varf. Sunt 6000 de oameni care merg cu transportul in comun pe Memo la orele de varf. Un tramvai ar mai reduce din numarul acela de oameni. Diferentele de timp ar fi insemnate pentru ca tramvaiul ar avea prioritate si ar ajunge mai repede la destinatie. Mai mult, s-a exemplificat cu orase din Germania care recent au decis sa readuca in prim plan rute vechi de tramvai, datorita faptului ca sunt mai rapide si mai econome. Problema e ca noi nu suntem Germania.

propunere tramvai memo

Aliniamentul preferat (exista si alte posibilitati) este ca bucla centrala sa inceapa la statia George Baritiu (Opera Maghiara), continuând pe str. Emil Isac, Memorandumului Sud, str. Regele Ferdinand (incluzând o noua statie de tramvai, autobuz, troleibuz ”Central” si str. George Baritiu. O jonctiune ar conecta bucla in str. Regele Ferdinand cu calea de tramvai existenta in str. Horea, oferind oportunitatea pentru tramvaie din directia P-ta Garii/str. Muncii sa ofere o penetrare mai buna a centrului orasului. Jonctiunea ar fi conceputa pentru a putea fi conectata catre viitoare extensii de tramvai catre est, in directia p-ta Aurel Vlaicu. Statia existenta pe Memorandumului ar fi imbunatatita si extinsa si o noua statie de calitate inalta ar fi prevazuta in apropierea zonei Central pe str. Regele Ferdinand. Cele 4 statii de pe George Baritiu ar fi inlocuite de doua statii multi-modale in str. George Baritiu deservite de toate rutele folosind bucla si str. George Baritiu.” reiese din Planul Urbanistic de Mobilitate Urban.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *