In vizor

Un "search" pe Google dat de ISU Cluj ar fi putut salva victimele accidentului din Apuseni

Detalii incredibile din discutiile telefonice purtate intre responsabilul de tura al ROMATSA si coordonatorul ISU Cluj arata ca victimele accidentului aviatic din Apuseni ar fi putut fi localizate in cateva secunde. Dupa ore bune de la primirea coordonatelor geografice de la STS, nici ISU Cluj nici ROMATSA nu au stiut sa interpreteze latitudinea si longitudinea, adica sa utilizeze o simpla pagina de internet, gratuita, care apare intre primele rezultate in urma unui „search” dat pe Google. Tot ce trebuiau sa faca era sa caute pe Google si ar fi descoperit cu o precizie de cateva secunde locul in care s-a prabusit avionul. 

Balbaiala autoritatilor in cazul incidentului aviatic din Muntii Apuseni a facut victime. Ziar de Cluj va prezinta o modalitate banala in care cele doua servicii puteau sa localizeze epava avionului la doar cateva secunde dupa primirea coordonatelor geografice, adica latitudine si longitudine, cu un simplu search pe Google.

http://latitude-longitude.net/ este o pagina gratuita care ofera o harta si detaliile clare ale locului in care s-a petrecut incidentul, adica latitudinea de 46,6023 si longitudine 22,98421, date citite de pe telefonul personal al medicului cu care ISU se afla in legatura. ISU Cluj avea coordonatele, dar nu le-a stiut interpreta nici dupa 3 ore, potrivit convorbirilor publicate de catre evz.ro intre reponsabilul de sala al Turnului de Control Aerian ROMATSA din Oradea si responsabilul ISU Cluj. Tot ce ar fi trebuit sa faca ISU Cluj sau ROMATSA, ca sa obtina locul exact in care s-a petrecut tragedia, ar fi fost sa intre pe pagina de internet si sa introduca cifrele din latitudine si longitudine in doua casute. Si sa dea click. Rezultatul ar fi aparut in cateva secunde, dupa cum se vede mai jos:

Latitudinea si longitudinea “nefamiliare” pentru ROMATSA si ISU Cluj

ISU Cluj avea coordonatele, dar nu le-a stiut interpreta, este singura concluzie la care putem ajunge, deoarece la ora 16.25 acestea erau, deja, cunoscute, dupa cum reiese din transcrierea convorbirilor telefonice.

 La ora 16:04 turnul de control al ROMATSA din Oradea a primit un apel de la ISU Bihor prin care s-a confirmat aterizarea fortata a aeronavei. ISU Bihor mentioneaza locatia in care s-a petrecut incidentul – intre Campeni si Abrud – 13 kilometri pe sosea.

La ora 16:13, ROMATSA a solicitat reconfirmarea locatiei de la ISU Alba, care a comunicat o noua locatie a accidentului, intre Scarisoara si Huedin.

La 16:25, Supervizorul de sala al ROMATSA, de pe telefonul personal a obtinut de la ISU Alba informatia ca exista coordonatele geografice ale locului in care s-a petrecut accidentul (Lat. 46,6023, Long 22,98421) stabilite cu ajutorul aplicatiilor din telefonul mobil al unui supravietuitor cu care ISU se afla in legatura.

Coordonatele comunicate de ISU Alba au fost reconfirmate de ISU Cluj la ora 18.51, asa cum rezulta din convorbirea telefonica inregistrata.

Nici ROMATSA nu a stiut interpreta coordonatele

Potrivit evz.ro, la ora 16:25, supervizorul de sala al ROMATSA ar fi primit informatia ca ISU Alba are coordonatele geografice ale locului in care a aterizat fortat avionul. Cu toate acestea, dupa doua ore si jumatate, echipele ISU Cluj au ramas cu coordonatele exacte primite de la STS in buzunar si cu oamenii rataciti in muntiIntr-o covorbire de la ora 18:51, supervizorul de sala al ROMATSA a cerut coordonatele geografice de la ISU Cluj, insa sustine ca nu stie sa le interpreteze.

18.51
Supervizor sala: Dar coordonatele geografice le aveti dumneavoastra de acolo?
ISU Cluj: Am.
Supervizor sala: Mi le spuneti si mie?
ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023, Longitudine 22,98421
Supervizor sala: Dar de unde le aveti pe acestea?
ISU Cluj: De la STS
Supervizor sala: Au un format care nu ne este familiar noua. Cand aveti vesti va rog sa ma sunati.

La un search pe Google, modalitatea de a interpreta coordonatele date poate fi gasita in a treia pagina:

19.01

Supervizor sala: Spuneti-mi coordonatele acelea pe care le-ati transmis dumneavoastra sunt intr-un format care noua nu ne este familiar. Nu aveti o transformare in format cu minute, secunde?
ISU Cluj: Nu.
Supervizor sala: Si nu stiti cum se transforma?
ISU Cluj: Nu stiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele astea.

Incident anchetat de Parchetul Militar

Echipele ISU Cluj au fost coordonate de seful institutiei, Dorin Ungur, aflat pe teren, potrivit colonelului Adrian Dobre, adjunct al inspectoratului sef. 

„Echipele au plecat la interventie si au fost coordonate de imputernicitul colonelului Ungur. Noi am tinut legatura la telefon, a trimis echipele de interventie, iar domnul Ungur a preluat actiunea din mers. A preluat coordonarea. Eu am tinut legatura cu el”, a spus colonelul Adrian Dobre.

Misterul planeaza si asupra persoanei care a tinut legatura cu turnul de control al ROMATSA de la Oradea. Colonelul Adrian Dobre nu a putut sa ne spuna cine este angajatul ISU Cluj care a a purtat convorbirea cu cei de la ROMATSA. Parchetul Militar este in masura sa elucideze misterul, deoarece a demarat ieri o ancheta in cazul incidentului aviatic din Muntii Apuseni, potrivit reprezentantilor ISU Cluj. 

„Nu stiu daca a luat cineva legatura cu Oradea. Noi nu ne-am interesat. ROMATSA trebuia sa ne dea datele. Ancheta a fost demarata de Parchetul Militar, inca de ieri, si se fac cercetari. Nu tine de competenta noastra ce face ROMATSA”, a continuat Dobre.

Coordonatorul ISU Cluj in cazul incidentului aviatic din Muntii Apuseni, colonelul Dorin Ungur nu a putut fi contactat pentru a comenta aceste informatii. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *