Vocea ta

UN METROU PREA ÎNDEPĂRTAT: Anunţul cu câştigătorul Gulermak, ca anunţul – poate OSĂ fie. Dar unde-i PUZ-ul Metroului – iată o nouă întrebare?

de Szakats Istvan

Azi e zi mare. Teoretic, primăria ar trebui să se anunțe câștigătorul licitației la “metrou”. Dar am o nedumerire. Oricât caut, nu găsesc HCL județean pentru PUZ metrou.  Documentul e de negăsit pe siteul Consiliului Județean, și suspiciunea mea este că acesta nici nu există. Iar asta e o problemă.

Pentru că atunci când un proiect de lungește peste limitele unui UAT (precum e cazul „metrou”lui (v. Cluj + Florești), județul trebuie să emită un HCL pentru PUZ – conform Legii 50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

Fără PUZ avizat și aprobat conform legii ( = HCL județean) nu ai voie să faci DTAC. Iar fără DTAC nu poți avea autorizație de construire. Iar fără autorizație nu poți lucra nimic.

Dar revenind la licitație la care primăria ar trebui să se anunțe câștigătorul azi.

– Oare nu era rezonabil așa, ca primăria și județul să-și facă treaba înainte, și să-i dea ofertanților niște situații clare, pe care aceștia să poată să lucreze?

– Oare cum au putut să oferteze consistent ofertanții, fără să li se pună la dispoziție o situație juridică clară?

– Oare nu este evaluarea ofertelor îngreunată de faptul că situația juridică nu este clară?

– Oare nu crează asta niște vulnerabilități de ordin juridic? Să zicem, pentru un ofertant care ar putea dori să depună o contestație? Pentru un Municipiu, un Minister și un Guvern care trebuie să aloce niște bugete? Pentru un UE care are vrea să știe că banii europeni sunt alocați și cheltuiți cu acte în regulă?

Dar să zicem că închidem tot ochiu’ legal. Să zicem că Gülermak câștigă și Doguș nu contestă. Se semnează contractul. Și toată lumea legală tace.

Gülermak s-ar apuca de săpat? Nu poate, pentru că nu are autorizație de construire. Ca să primească, i-ar trebui un DTAC. Poi să-și facă! Dar DTAC nu o să poată să aibă până nu există HC județean pentru PUZ metrou.

Suntem deja în super-întârziere cu proiectul. Și chiar dacă s-ar semna contractul azi, TOT se va mai lungi ciunga mult și bine, și tot din cauza administrației clujene.

Deci turcilor, destupați șampania, da’ o să mai cam stați răzămați în lopeți până Clujul stă răzămat în pix. Cel mai probabil, marele ban pe proiectul asta o să-l facă nu constructorii, ci avocații. Dar în niciun caz orașul.