Fostul director al Federatiei SHARE, Bogdan Buta, si-a inregistrat pe numele sau denumirea “Untold” la OSIM. Interesant este ca cererea de inregistrare a fost depusa la OSIM in 22 decembrie 2014, data la care Buta demisionase din SHARE. La numai cateva zile dupa inregistrarea marcii, Federatia SHARE si Primaria Cluj-Napoca au anuntat ca numele evenimentului principal al programului Cluj-Napoca 2015-Capitala Europeana a Tineretului este “Untold Festival”. In acest fel, Buta s-a asigurat ca detine penru acest eveniment toate drepturile de autor.
Faptul ca “Untold Festival” a fost ideea lui Bogdan Buta o recunoaste si el. Numai ca, tot el sustine, de fiecare data cand este intrebat, ca tot conceptul a fost, apoi, cedat Federatiei SHARE, iar “Untold Festival” a fost anuntat, in noaptea de Revelion, festivalul Capitalei Europene a Tineretului 2015.
Evenimentul a beneficiat, in 2014, de o finantare de 1,8 milioane de lei, bani destinati rezervarii unor artisti de talie internationala. Cel mai probabil, grosul finantarii va fi alocat, insa, anul acesta.
Insa, surpriza! “Untold Festival”, evenimentul sustinut de primaria clujeana si promovat pe toate canalele ca fiind sub umbrela SHARE este marca inregistrata Bogdan Buta!
Buta a depus, cu numai cateva zile inainte de anuntul din Piata Unirii, o cerere la OSIM, pentru inregistrarea marcii “Untold” pe numele sau. Mai exact, in 22 decembrie 2014. In acest fel, fostul director al SHARE si cel care controleaza mai multe oganizatii studentesti din Cluj-Napoca, s-a asigurat ca “Untold” va fi vesnic legat de numele sau, iar pe viitor, dupa ce evenimentul va castiga un puternic capital de imagine in 2015, va fi organizat de el.
Bogdan Buta a trasmis cateva raspunsuri solicitate de redactia Ziar Cluj, dupa cum urmeaza:
„In primul rand as vrea sa transmiti redactiei Ziar de Cluj si mai ales jurnalistului Liviu Alexa rugamintea de a inceta orice fel de atac la persoana mea sau a entitatilor pe care le reprezint deoarece imi aduceti prejudicii grave de imagine, iar entitatilor pe care le reprezint, pe langa prejudicii de imagine, inclusiv prejudicii materiale in relatia cu actuali sau posibili parteneri. Asta cu atat mai mult cu cat mi-am exprimat in nenumarate randuri deschiderea si chiar v-am invitat sa verificati situatia de fapt a colaborarii mele personale sau a entitatilor pe care le reprezint cu Federatia Share sau Primaria Municipiului Cluj-Napoca. Mentionez explicit ca firma Dettra nu a incasat nici macar 1 leu de la Federatia Share, iar asociatia pe care o reprezint, in calitate de membru fondator Share, a oferit sprijin de cate ori i s-a cerut, fara a primi niciun fel de recompensa materiala sau vreun fel de subventie sau sprijin material din partea Share. Sunteti bineveniti oricand sa verificati aceste aspecte, prin urmare solicit dezmintirea tuturor acuzatiilor precedente si sa incetati orice fel de alte atacuri si speculatii viitoare privind orice fel de beneficii materiale as putea avea”.
Ziar de Cluj: De ce v-ati decis sa inregistrati la OSIM marca Untold pe numele dumneavastra? Data inregistrarii apare 22 decembrie 2014, deci dupa ce a fost anuntat evenimentul ca fiind organzat sub umbrela Share…De ce nu mai devreme?
Bogdan Buta: La fel cum v-am raspuns si in trecut, numele si conceptul festivalului au fost propuse de catre mine Federatiei Share. Marca, domeniul web, conceptul, experienta, mare parte din echipa de management si multe altele sunt contributii fie personale, fie ale asociatiei pe care o reprezint si care este membru fondator Share la efortul comun numit Festivalul Untold, proiect major in programul Cluj-Napoca 2015 – Capitala Europeana a Tineretului. Mentionez totodata ca nu este o practica exceptionala, Share dezvoltand multe alte proiecte importante atat cu alti membri Share cat si cu alte entitati externe care au venit cu propuneri constructive catre acestia. Protectia denumirii s-a realizat in momentul in care am avut un acord de principiu asupra folosirii acestui nume.
Ziar de Cluj: Mandatarul desemnat este Acta Marque SRL. Care este legatura cu aceasta societate?
Bogdan Buta: Este una dintre cele mai experimentate societati in privinta protectiei proprietatii intelectuale din tara. Atat eu cat si alte branduri importante din Cluj au apelat la serviciile acestei societati.
Ziar de Cluj: Aveti intentia sa dezvoltati acest eveniment si dupa 2015?
Bgdan Buta: Daca este sa-mi exprim intentia strict personala, pot sa va spun ca este un eveniment in care cred foarte mult si in care am ales sa-mi investesc cea mai mare parte a energiei. Reactiile tinerilor din Romania, dar si din afara tarii au depasit cu mult toate asteptarile, deci cu siguranta imi doresc sa fie un proiect care sa continue si dupa anul 2015, dar bineinteles acest lucru va depinde in final de dorinta tuturor partilor implicate. Probabil aceasta decizie se va lua dupa incheierea cu succes a editiei din acest an.
Ziar de Cluj: Ce implicatii are acest fapt pentru evenimentul din acest an? Ce drepturi detineti pentru festival?
Bogdan Buta: Colaborarea pentru realizarea acestui eveniment consider ca este mai multe decat benefica tuturor partilor implicate. Ecoul avut de acest Festival va ajuta semnificativ atat proiectul Capitalei Europene a Tineretului cat si Municipiul Cluj-Napoca in mod direct. Mult mai mult decat ar fi putut sa aiba un simplu concert, oricat de important sau importanti ar fi fost acei artisti. Aceasta presupunere initiala a fost dovedita ulterior prin recordul stabilit la vanzarea abonamentelor si prin soicitarile care cresc semnificativ de la o zi la alta. Legat de drepturi, sunt cele mentionate mai sus. In schimb acestea sunt folosite cu titlu gratuit de catre Share.
Ziar de Cluj: Ce profit credeti ca va avea evenimentul? Cati participanti preconizati ca vor fi?
Bogdan Buta: Evenimentul va avea intre 60-100.000 persoane pe zi, deci un trafic mediu total estimat de peste 300.000 de persoane pe parcursul celor 4 zile ale festivalului. Vor fi de asemenea cateva zone dedicate si clujenilor, cu acces liber. Este greu de mentionat acum cat ar putea fi un potential profit, in schimb ce doresc sa precizez este ca profitul festivalului va fi folosit de catre Share pentru sustinerea evenimentelor planificate in a 2-a jumatate a anului.
Ziar de Cluj: In anii viitori Untold va avea sau nu vreo legatura cu municipalitatea?
Bogdan Buta: Speram sa demonstram tuturor cate beneficii directe are municipalitatea de pe urma unui astfel de eveniment si astfel sa existe o colaborare cat mai stransa si pe viitor.
Inregistrarea unei marci inseamna detinerea unui certificat de inregistrare eliberat de OSIM, OHIM sau WIPO valabil pe teritoriul Romaniei.
In baza acestui certificat, Legea 84/1998 completata si modificata cu egea 66/2010 acorda exclusivitate pentru utilizarea denumirii inregistrate, iar marca devine proprietatea privata a celui care a inregistrat-o.
In acest fel, oricand se constata de catre proprietarul marcii ca o alta firma sau persona foloseste aceasta marca in scop comercial, acesta are posibilitatea sa foloseasca toate parghiile legislative si coercitive necesare pentru a interzice tertilor sa o utilizeze fara acordul lui.
Contabil si financiar, marca este tratata ca un activ intangibil (necorporal), care genereaza venituri pentru companie si are astfel o valoare in sine – uneori surprinzator de mare in raport cu patrimoniul tangibil: spre exemplu, 80% din valoarea intregului patrimoniu pentru marci ca Tiffany sau Bulgary, 64% in cazul Coca-Cola, McDonald’s si Kodak, iar valorile acestor marci sunt de ordinul sutelor de milioane de euro.