Politica

Umbrărescu a obținut ajustarea contractelor: S-au reluat lucrările la Autostrada Transilvania

După ce la sfârșitul lunii iunie compania UMB Spedition, patronată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, a amenințat cu oprirea lucrărilor pe tronsoanele de drum pe care le avea în execuție pe Autostrada Transilvania, societatea comecială și-a reluat activitatea. Informația a fost confirmată de purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Compania lui Umbrărescu a oprit lucrările pe mai multe tronsoane solicitând suplimentarea fondurilor alocate. El a atrăgea atenția că scumpirile din ultima vreme, la energie și la materiale de construcții îl pune în imposibilitatea de a finaliza contractele.

„UMB oprește lucrul pe toate șantierele! Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele. Sunt în pericol 7 proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică mai bine de o treime (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuție semnate!”, anunța la vremea respectivă, într-o informare de presă Asociația Pro Infrastructura.

Omul de afaceri a oprit lucrările pe Autostrada Transilvania (singurul șantier derulat prin PNRR) din 11 iulie, solicitând aplicarea formulei polinomiale care permite ajustarea contractelor cu până la 40% pentru a acoperi creșterea prețurilor la cele mai importante 10 materiale necesare pe șantiere.

UMB Spedition a revenit în activitate după ce guvernul a aprobat Ordonanța care permite suplimentarea contractelor pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții. Executivul a propus un nou mecanism de ajustare a prețurilor care permite majorarea contractelor cu până la 40%.

„Mecanismul de ajustare pe care l-am propus este unul nou, care presupune luarea în considerare a zece preţuri la materiale, manoperă, noi le-am spus în limbaj de specialitate, elemente de cost semnificative pentru care Institutul Naţional de Statistică va urmări evoluţia acestor preţuri, astfel încât, de acum înainte, ajustările de preţ să urmărească componentele de cost care au loc la proiectele de infrastructură ce se derulează pe şantiere, iar din simulările făcute aceste ajustări de preţ vor determina creşteri la situaţiile de lucrări depuse spre decontare cuprinse între 40 şi 50 la sută”, a explicat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, după ședința de guvern.

România este singura țară din Uniunea Europeană care a schimbat legislația pentru a acoperi creșterea accelerată a prețurilor la materialele de construcții, a mai precizat Marcel Boloș.

 

Sursa: evz.ro