În România, unu din cinci tineri cu vârsta cuprinsă între 15 și 29 de ani nici nu studiază, nici nu muncește. E cel mai mare nivel din UE – dublu chiar față de media europeană. Nu foarte departe e și procentul tinerilor care sunt supracalificați la locul de muncă: 16%. În paralel, țara noastră are o problemă tot mai acută cu deficitul de forță de muncă. Liceele și universitățile românești sunt complice la amplificarea acestui deficit, precum și a unui fenomen cu consecințe importante asupra economiei țării: skill mismatching sau nepotrivirea de aptitudini.
Asta pentru că, deocamdată, consilierea în carieră, serviciu oferit elevilor și studenților din toate liceele și universitățile din România, există mai degrabă pe hârtie. Iar când se face în practică, deseori e fie superficială, fie insuficientă, fie vorbește despre niște aptitudini sau cariere depășite în actuala piață a muncii. Plus că, de când cu pandemia, ea se transformă tot mai mult în consiliere psihologică, la cererea beneficiarilor.
Cum, când și unde se face consilierea în carieră în România? Conforma panorama.ro, în principiu, în România, consilierea pentru carieră se poate face începând cu clasa a V-a. În gimnaziu, elevii din școlile de stat participă la ore de „Consiliere și orientare”, care îmbină lecții de autocunoaștere cu îndrumarea în carieră.
La liceu, materia devine una opțională, dar nu există statistici despre cât de des este aleasă. În cazul în care opționalul de consiliere nu este ales, există un acord tacit că diriginții vor acoperi și acest aspect la orele de dirigenție.
Liceele au, de regulă, un profesor care îndeplinește funcția de consilier educativ, menit să îi îndrume pe elevi în alegerea opțiunilor de continuare a studiilor după finalizarea liceului, și un psiholog, care poate acoperi și funcția de consilier în carieră.
Iar dacă nu se face în mod structurat și consecvent, consilierea liceenilor pentru viitoarele cariere e bifată în timpul „Săptămânii altfel” sau, dacă e vremea rea, în timpul „Săptămânii verzi”.
Așa arată niște teste de personalitate care ar trebui să îi ajute pe elevii de clasa a XI-a să își identifice posibile cariere
Legător de cărți, operator la calculator, scriitor în domeniul tehnicii, examinator de brevete, instructor de tineret, portar de spița I, armurier, olar, cioban, țiglar, șelar. Din exemplele de coduri de meserii pe care le-au primit, reiese clar că aceste teste și recomandări sunt, deseori, perimate sau nu le spun nimic tinerilor care văd o cu totul altă realitate economică și vocațională pe TikTok.
Drept urmare, astfel de teste nu fac altceva decât să le sporească elevilor confuzia cu privire la drumurile pe care pot să o ia după liceu.
Conform sursei citate, există și alte motive pentru starea programelor școlare de consiliere în carieră. Cosmina Mironov, conferențiar universitar doctor al Universității din București și expertă în domeniul consilierii în carieră, explică situația de la nivelul școlilor de stat ca fiind paralizată de contexte de criză.
Elevi demotivați și nepregătiți pentru viață și carierele viitorului se întâlnesc cu părinți ocupați și școli care trebuie să prioritizeze investițiile în infrastructură.
„Orientarea în carieră a devenit un obiectiv îndepărtat pentru școli, ne fură crizele. Ajungem să ne ocupăm prima dată de elevii care au nevoi educaționale speciale, care provin din medii defavorizate, care au provocări majore de comportament și tulbură activitatea școlară. Consilierii, în acest context, își mută focusul de la carieră către aceste realități prezente”, arată Cosmina Mironov.
Într-o lume ideală, ar trebui să fie energie și resurse pentru toate aceste nevoi: și pentru gestionarea crizelor descrise de Cosmina Mironov, și de grija pentru imaginea de ansamblu și viitorul profesional al tinerilor.
Ca și în alte aspecte ale educației sau cum se întâmplă și în sănătate, de exemplu, ce nu reușești să faci la stat, încerci să faci la privat. Unii părinți care vor să-și ajute copiii să-și descopere o potențială carieră se îndreaptă către teste și evaluări profesioniste, la privat.
Ce se întâmplă în universități?