Vocea ta

Tot ce trebuie să știți despre metroul ușor clujean! Asociația Pro Infrastructură: „În perioada de șantier, bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minimum un an”

Asociația Pro Infrastructură a explicat astăzi, pe pagina sa de Facebook, „tot ce trebuie să știți despre metroul ușor clujean”:

„Săptămâna trecută s-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Estimată la peste 6,6 miliarde lei fără TVA, este momentan una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană.

Pe scurt. Vorbim de metrou „ușor”, nu „greu” (cum avem în Capitală). Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.

Pe larg. Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.

Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite „Faza 1”, vedeți harta. Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar Primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.

Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).

Metroul clujean este „ușor”, trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în Capitală: vezi fotografii mai jos, Siemens Inspiro la Sofia pe M3, respectiv Bombardier Movia la București pe M5. Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde.

Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.

Sperăm să avem noroc de un antreprenor puternic, serios și flexibil în negociere (i se cere să semneze contractul pe tot proiectul cu finanțare asigurată doar pe sfert) care va face față provocărilor financiare, dar și tehnice, centrul orașului fiind sit arheologic de grupa A, plin de clădiri inestimabile pe un sol instabil, în zona Piața Mărăști fiind un masiv de sare în subteran.

Le dorim succes responsabililor Primăriei Cluj-Napoca în implementarea proiectului și le cerem să deruleze urgent licitațiile pentru exproprieri și supervizare, apoi să vină rapid cu avizele și autorizațiile. Solicităm companiei de transport public să gândească modele de transport eficiente pe durata lucrărilor, iar ulterior să coordoneze traseele de suprafață învechite, datând din celălalt regim, cu noua rută subterană”, a scris Asociația Pro Infrastructură (API), cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport (infrastructură rutieră, feroviară, metrou și aviație).

Vă redăm și câteva dintre comentariile de sub această postare. Clujenii par a fi neîncrezători în privința proiectului metroului:

„Nu cred că noi, cei în viață, vom prinde inaugurarea, dar vă urez succes!”, a scris Alex Itcus.

„De acord. Și eu ar fi trebuit să merg pe autostradă de la Oradea la Cluj când eram pe final cu masterul, dar nici la întâlnirea de 10 ani nu a fost gata. Poate, poate, pt. cea de 20 de ani”, a adăugat Titus Paul Stoica.

„«În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.» -> Ce s-a facut până acum pe 21 Decembrie, Memo se va sparge și lucra la suprafață? Sau se va folosi TBM ?”, a întrebat Gabriel Simon.

„Ținând cont de geologia locală, cel mai probabil se va sparge la suprafață în mare proporție”, a răspuns Mircea Trif.

„Încă nici nu sunt gata marcajele. Ar fi ciudat să spargă”, a remarcat Virgil Sângerean.

„Fă centura prima dată, să scoți traficul din oraș, apoi sapă cât vrei, unde vrei, altfel va fi măcel în trafic, în orașul de 5* imaginar!”, a scris Robert Serestely.

„Va fi cu cântec, în special cu circulația blocată în zona centrală, care se întinde pe km buni și pentru care nu ai alternativă viabilă să suporte nivelul traficului la ore de vârf. Să nu mai zicem de faptul că se miscă foarte, foarte, foarte încet cu modernizarea Bulevardului 21 Decembrie, care a reprezentat doar un segment de max. 1 km, și încă nu e finalizat, deși se lucrează de 1 an la el. Dar, hei, ne apucăm de alte șantiere, că de ce nu?”, a remarcat George Lucian Costea.

„E bun, se va putea folosi inclusiv ca buncăr…”, a scris Bolbo Mircea.

„Nu o să se facă, stați liniștiți”, a comentat Mircea Albu.